به گزارش اکوایران، اوکراین در معرض خطر بزرگ فروپاشی خطوط مقدم خود است.

هم صدایی زلنسکی و ماسک

به نوشته پالیتیکو، به گفته افسران بلندپایه اوکراینی، چشم‌انداز نظامی تیره و تار است و ژنرال‌های روسی می‌توانند در هر جا که تصمیم بگیرند حمله آتی خود را متمرکز کنند، موفق شوند.

آخرین اظهارات ایلان ماسک، کارآفرین پرهیاهو در مورد جنگ در اوکراین، باعث ایجاد نگرانی‌های شدیدی شد، زیرا او هشدار داد که اگرچه مسکو «شانسی» برای فتح یک‌باره تمام اوکراین ندارد، اما هر چه جنگ بیش‌تر طول بکشد، روسیه قلمروهای بیش‌تری را به دست خواهد آورد تا زمانی که به دنیپرو حمله کند، که در آن صورت غلبه بر آن دشوار است». او هم‌چنین هشدار داد: «با این حال، اگر جنگ به اندازه کافی طول بکشد، اودسا نیز سقوط خواهد کرد».

ماسک با سابقه درخواست از اوکراین برای موافقت با دادن امتیازات ارضی -و مخالفت او با بسته کمک نظامی 60 میلیارد دلاری ایالات متحده در کنگره در بحبوحه کشمکش‌های حزبی- دست کم مفسر مورد علاقه اوکراین نیست. و اظهارات او با واکنش قابل پیش بینی مواجه شد.

اما پیش‌بینی این کارآفرین میلیاردر در واقع با هشدارهای وحشتناک رئیس‌جمهور اوکراین در چند روز گذشته، ولودیمیر زلنسکی، متفاوت نیست. به گفته زلنسکی، اگر بسته چند میلیارد دلاری متوقف شده در کنگره به سرعت تصویب نشود، نیروهای او باید «به عقب برگردند، عقب‌نشینی کنند، گام به گام و در گام‌های کوچک». او هم‌چنین هشدار داد که برخی از شهرهای بزرگ ممکن است در معرض خطر سقوط باشند.

در آستانه آشفتگی بزرگ در میدان نبرد

بدیهی است که هشدارهای زلنسکی بخشی از یک تلاش دیپلماتیک گسترده‌تر برای دریافت کمک‌های نظامی است که نیروهایش به شدت به آن نیاز دارند و ماه‌هاست که با کمبود مواجه بوده است - از گلوله‌های توپخانه 155 میلی‌متری گرفته تا سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت و هواپیماهای بدون سرنشین. اما حقیقت غم انگیز این است که حتی اگر این بسته توسط کنگره ایالات متحده تایید شود، ممکن است تجهیز گسترده ارتش هم برای جلوگیری از یک آشفتگی بزرگ در میدان نبرد کافی نباشد.

جنگ اوکراین

و چنین عقب‌نشینی، به‌ویژه در میانه مبارزات انتخاباتی در آمریکا و اروپا، می‌تواند به خوبی فشار غرب را برای مذاکراتی که آشکارا به نفع روسیه است احیا کند و کرملین را برای احیای مناقشه در زمان انتخابی خود باز بگذارد.

اساساً، اکنون همه چیز به این بستگی دارد که روسیه تصمیم بگیرد که فشار خود را در تابستان امسال در چه نقطه‌ای متمرکز کند. در یک حمله پیش از حمله اصلی -که از خارکیف و سومی در شمال تا اودسا در جنوب امتداد دارد- حملات موشکی و پهپادی روسیه در هفته‌های اخیر به طور گسترده افزایش یافته است و زیرساخت‌ها را هدف قرار داده و حدس زدن این را دشوار می‌سازد که حمله اصلی در چه نقطه‌ای متمرکز خواهد شد.

و به گفته افسران بلندپایه ارتش اوکراین که تحت فرماندهی ژنرال والری زالوژنی - فرمانده کل سابق نیروهای مسلح اوکراین تا فوریه گذشته- تصویر نظامی تیره‌وتار است.

این افسران گفتند هر جا که ژنرال های روسی تصمیم می گیرند حمله خود را متمرکز کنند، خطر بزرگ فروپاشی خطوط مقدم وجود دارد. علاوه بر این، به لطف میزان بسیار بیشتر بمب‌های هوایی هدایت‌شونده که برای هفته‌ها مواضع اوکراین را در هم می‌کوبند، روسیه احتمالاً قادر خواهد بود «به خط مقدم نفوذ کند و در برخی قسمت‌ها شاهد سقوط باشیم».

هیچ یاوری وجود ندارد!

اکنون به نظر می‌رسد هیچ چیزی نمی‌تواند به اوکراین کمک کند، زیرا هیچ فناوری در دسترسی وجود ندارد که بتواند به اوکراین برای مهار توده عظیمی از نیروهای نظامی که روسیه به جبهه گسیل می‌کند، یاری رساند. یکی از منابع عالی رتبه نظامی به پالیتیکو گفت: «ما آن فناوری‌ها را نداریم و غرب هم به تعداد کافی از آن‌ها برخوردار نیست».

جنگ اوکراین

به گفته او، تنها ظرافت و انعطاف پذیری اوکراین و همچنین اشتباهات فرماندهان روسی است که اکنون ممکن است که این پویایی‌های بد را تغییر دهد. 

با این حال، افسران بلندپایه اوکراینی یادآور شدند که اتکا به اشتباهات روسیه یک استراتژی نیست و آنها نسبت به گام‌های اشتباهی که به گفته آنها مقاومت اوکراین را از همان ابتدا خنثی کرد - گام‌های اشتباه غرب و اوکراین - ناراضی بودند. آنها همچنین نسبت به عقب‌نشینی غربی‌ها خشمگین بودند و می‌گفتند که تجهیزات و سیستم‌های تسلیحاتی خیلی دیر و به تعداد ناکافی به دست آمد.

 جنگ تک‌شانسی

یکی از این افسران به پالیتیکو گفت: «زالوژنی آن را جنگ تک‌شانسی می‌نامید». او گفت: «منظور او از این حرف بود که برتری سیستم‌های تسلیحاتی خیلی سریع از کار می‌افتند، زیرا روس‌ها به سرعت با آن‌ها مقابله می‌کنند. به عنوان مثال، ما از موشک‌های کروز Storm Shadow و SCALP [تامین شده توسط بریتانیا و فرانسه] با موفقیت استفاده کردیم -اما فقط برای مدت کوتاهی. روس‌ها همیشه در حال بررسی هستند. آن‌ها به ما فرصت دومی نمی‌دهند. و در این امر موفق هستند».

او افزود: «تصور نکنید که آن‌ها فقط نیروهایشان را داخل چرخ‌گوشت می‌اندازند تا قربانی شوند. البته آن‌ها این کار را نیز انجام می‌دهند -و از برتری عددی خود بهره می‌برند- اما هم‌چنین در طول نبرد  در حال درس‌آموزی و اصلاح هستند».

جنگ اوکراین

این افسران گفتند که موشک‌های ضدتانک شلیک شده توسط بریتانیا و ایالات متحده در هفته‌های اول تهاجم به موقع رسیدند و به آن‌ها کمک کرد تا کی‌یف را نجات دهند و سیستم‌های پرتابی HIMARS هم آن‌ها را قادر ساخت تا روس‌ها را در نوامبر 2022 از خرسون بیرون کنند.

یکی دیگر از افسران ارشد اوکراین هم با اشاره به جت‌های جنگنده F-16 به عنوان نمونه گفت: «اما اغلب، ما سیستم‌های تسلیحاتی را در زمانی که به آن‌ها نیاز داریم دریافت نمی‌کنیم. انتظار می‌رود حدود یک دوجین F-16 در تابستان امسال پس از تکمیل آموزش‌های اولیه خلبانی عملیاتی شوند. هر سلاحی زمان مناسب خود را دارد. F-16 در سال 2023 مورد نیاز بود. آن‌ها برای سال 2024 چندان مناسب نخواهند بود».

و این به این دلیل است که به گفته این افسر، روسیه آماده مقابله با آنها است: «در چند ماه گذشته متوجه شلیک موشک‌های روس‌ها از شمال کریمه شدیم، اما بدون کلاهک انفجاری. ما نمی‌توانستیم بفهمیم که آنها چه می‌کنند، و بعد متوجه شدیم: آنها در حال یافتن محدوده هستند.» این افسر توضیح داد که روسیه در حال محاسبه بهترین مکان برای استقرار سامانه‌های موشکی و راداری اس-400 است تا بتواند منطقه‌ای را که می‌تواند برای هدف قرار دادن F-16 پوشش دهد، به حداکثر برساند و آنها را از خط مقدم و مراکز لجستیکی روسیه دور نگه دارد.

این افسران همچنین گفتند که اکنون به سلاح‌های سنتی اولیه و هم‌چنین هواپیماهای بدون سرنشین نیاز دارند. یکی از آنها به پولیتیکو گفت: «ما به هویتزر و گلوله، صدها هزار گلوله و راکت نیاز داریم. ما همیشه به شرکای غربی گفتیم که ما تجربه جنگی را داریم و درک میدان جنگ از این جنگ را داریم. [آنها] منابع دارند و باید آنچه را که ما نیاز داریم به ما بدهند».

بحران نظامی یا بحران سیاسی؟

اروپا به نوبه خود در تلاش است تا به اوکراین کمک کند تا نقطه ضعف عظیم خود در گلوله‌های توپخانه را جبران کند. و در این راستا، پیشنهاد خرید مهمات توپخانه انبوه به رهبری چک می‌تواند مجموع گلوله اوکراین را از داخل و خارج از اتحادیه اروپا به حدود 1.5 میلیون گلوله با هزینه 3.3 میلیارد دلار برساند -اما این مقدار هنوز کم‌تر از میزان مورد نیاز است.

افسران مذکور هم‌چنین تاکید کردند که به نیروهای بسیار بیشتری نیز نیاز دارند. این کشور در حال حاضر نیروهای کافی در خط مقدم ندارد و این مشکل حمایت غیرقابل قبول غرب را تشدید می‌کند.

با این حال، اوکراین از اعزام بیشتر نیرو پیش از فشار مورد انتظار روسیه خودداری می‌کند، زیرا مقامات نگران پیامدهای بسیج نیرو هستند که ممکن است در بحبوحه طفره رفتن از فراخوان جدید به وجود بیاید. زالوژنی قبلاً در ماه دسامبر علناً خواستار بسیج نیروهای بیشتر شده بود و برآورد کرد که اوکراین حداقل به 500000 سرباز اضافی نیاز دارد. موضوع فراخوان از آن زمان تاکنون معوق مانده است.

سپس، هفته گذشته، ژنرال الکساندر سیرسکی - جایگزین زالوژنی - به طور ناگهانی اعلام کرد که ممکن است اوکراین به تعداد زیادی از نیروهای جدید نیاز نداشته باشد. او گفت: پس از بررسی منابع، این رقم به میزان قابل توجهی کاهش یافته و ما انتظار داریم که افراد کافی برای دفاع از سرزمین مادری خود داشته باشیم.

برنامه این است که پس از یک دوره آموزشی فشرده سه تا چهار ماهه، تا حد امکان پرسنل نظامی پشت میز نشین و کسانی که مسئولیت‌های غیر رزمی دارند به خط مقدم منتقل شوند. اما افسران ارشد  مذکور معتقدند که سیرسکی اشتباه می کند و «مطابق با روایت‌های سیاستمداران بازی می‌کند». یکی از افسران به پالیتیکو گفت: «ما نه تنها یک بحران نظامی داریم، بلکه یک بحران سیاسی نیز داریم. در حالی که اوکراین از یک فراخوان بزرگ دوری می‌کند، روسیه اکنون در حال جمع‌آوری نیرو و آماده حمله بزرگ در ماه اوت و شاید زودتر خواهد بود».