به گزارش اکوایران، وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه در یک تماس تلفنی بی‌سابقه، به همتای فرانسوی خود درباره اعزام نیرو به اوکراین هشدار داد و خاطرنشان کرد که مسکو آماده است در مذاکرات برای پایان دادن به مناقشه شرکت کند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، سرگئی شویگو به سباستین لکورنو -وزیر دفاع فرانسه- گفت که اگر پاریس اظهارات خود در مورد امکان اعزام یک گروه نظامی فرانسوی به اوکراین را ادامه دهد «مشکلاتی برای خود فرانسه ایجاد خواهد کرد.»

به گزارش آسوشیتدپرس، این گفت‌و‌گو پس از اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در ماه فوریه انجام شد که در آن او گفت که امکان اعزام نیروهای غربی به اوکراین را نمی‌توان رد کرد.

این تماس اولین تماس بین وزرای دفاع روسیه و فرانسه از اکتبر 2022 بود.

شویگو به «آمادگی مسکو برای گفت‌وگو درباره اوکراین» اشاره کرد و تأکید کرد که دور برنامه‌ریزی‌شده مذاکرات صلح در ژنو بدون دخالت روسیه «بی‌معنا» خواهد بود. او افزود که مذاکرات احتمالی آینده می‌تواند بر اساس پیش‌نویس سندی باشد که در جریان مذاکرات روسیه و اوکراین در استانبول در مارس 2022 مورد بحث قرار گرفت.

گزارش‌های رسانه‌ها گفته‌اند که پیش‌نویس مذاکراتی که در استانبول چند هفته پس از اعزام نیروهای مسکو به اوکراین انجام شد، پیش‌بینی می‌کرد که اوکراین از تلاش خود برای پیوستن به ناتو صرف نظر کرده و بی‌طرف بماند. در آن زمان هیچ توافق نهایی به دست نیامد و مذاکرات پس از آن به سرعت شکست خورد.

وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه خود درباره تماس روز چهارشنبه گفت که لکورنو به خاطر حمله 22 مارس به سالن کنسرت در حومه مسکو که منجر به کشته شدن 145 نفر در مرگبارترین حمله به خاک روسیه در چند دهه اخیر شد، تسلیت گفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و مقامات او به‌رغم انکار شدید کیف، و اعلام مسئولیتی که توسط یکی از شاخه‌های وابسته به گروه دولت اسلامی (داعش) صادر شد و هشداری که ایالات متحده در مورد حمله قریب‌الوقوع به مسکو داده بود، تلاش کردند تا اوکراین و غرب را به این حمله مرتبط کنند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در طول این تماس لکورنو سعی کرد شویگو را متقاعد کند که اوکراین و متحدان غربی آن هیچ ارتباطی با حمله به سالن کنسرت ندارند، اما شویگو تاکید کرد که مسکو «اطلاعاتی در مورد ردپای اوکراین در سازماندهی حمله تروریستی» دارد.

این وزارتخانه به نقل از شویگو به لکورنو گفت: «رژیم کیف بدون تأیید اربابان غربی خود هیچ کاری انجام نمی‌دهد. ما امیدواریم که سرویس‌های ویژه فرانسه در آن دخالت نداشته باشند.»