به گزارش اکوایران، قرار است دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو ناتو که روز پنجشنبه در هفتاد و پنجمین سالگرد این اتحاد گرد هم می‌آیند، در مورد تهدید مسکو و همچنین رهبر احتمالی بعدی کاخ سفید گفتگو کنند.

به نوشته اکسیوس، پس از حمله روسیه به اوکراین، ناتو حس عزم تازه‌ای یافته است. حضور دوباره دونالد ترامپ در کاخ سفید این اتحاد را در مسیر بحران وجودی دیگری قرار دهد.

در گردهمایی این هفته در بروکسل، قرار است وزرای خارجه ناتو در مورد طرحی برای کمک‌های نظامی ضدترامپ به اوکراین بحث کنند. طبق این پیشنهاد، سازمان تحت رهبری ایالات متحده که بر محموله‌های نظامی به اوکراین نظارت می‌کند، تحت کنترل ناتو قرار گرفته تا در صورت روی کار آمدن ترامپ در ماه ژانویه ۲۰۲۵، روند کمک‌ها به کیف حفظ شود.

ایوو دالدر، سفیر سابق آمریکا در ناتو می‌گوید که بحث‌های مداومی در مورد راه‌های اطمینان‌یافتن از توانایی ارتش‌های اروپایی برای مطابقت با برخی از مسئولیت‌هایی که در حال حاضر بر عهده ایالات متحده است، جریان دارد.

او افزود که چنین گفتگوهایی معمولاً بدون اشاره به مشکل اصلی مطرح می‌شود. دالدر خاطرنشان کرد: «بحث درباره آمدن ترامپ در واقع صحبت‌کردن در مورد باخت بایدن است. بنابراین گفتگوها بیشتر حول این است که اروپا باید کار بیشتری انجام دهد».

در ماه فوریه، ترامپ گفت که اگر هریک از اعضای ناتو سهم دفاعی خود را نپردازند، او روسیه را تشویق کرده تا هرکاری که دلش می‌خواهد، با آن کشور انجام دهد. ماه گذشته نیز او گفت که اگر سایر اعضا «سهم منصفانه» خود را بپردازند، آمریکا در ائتلاف باقی خواهد ماند؛ اما همچنین افزود که ایالات متحده خارج از ناتو نیز ضرری نخواهد دید، زیرا «اقیانوس اطلس میان آمریکا و برخی مشکلاتش قرار دارد».

اگرچه برخلاف گفته‌های مکرر ترامپ، اعضای ناتو به این سازمان بدهی ندارند، اما ایالات متحده همچنان دو سوم از کل بودجه نظامی کشورهای عضو را تأمین می‌کند که این موضوع تا حدی به ادعای ترامپ مبنی بر اینکه اعضای دیگر از قدرت نظامی آمریکا سوءاستفاده می‌کنند، اعتبار می‌بخشد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بر این واقعیت که طی سال جاری، تعداد بی‌سابقه‌ای از متحدان سهمیه ۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی خود را به ائتلاف خواهند پرداخت، مانور زیادی داده است. مدت یک‌دهه‌ای تصدی استولتنبرگ در اکتبر به پایان می‌رسد. مهار چالش ترامپ با ائتلاف در فهرست دستاوردهای او قرار دارد.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند که نامزد اصلی جانشینی او به شمار می‌رود، اخیراً اظهارات مثبتی در مورد ترامپ به زبان آورده است. او گفته که رئیس‌جمهور سابق حق داشته که اروپا را در مورد هزینه‌های دفاعی تحت فشار قرار دهد و در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «از ناله و نق‌زدن درباره ترامپ دست بردارید». این مرد هلندی از حمایت بایدن برخوردار بوده، اما به نظر می‌رسد که در دیدارهای قبلی، ترامپ را مجذوب خود کرده است.

ناتو در سال ۱۹۴۹ دوازده عضو بنیانگذار داشت. حالا که سوئد به آن پیوسته، اجلاس این هفته وزرا اولین نشستی است که با حضور ۳۲ کشور برگزار می‌شود. به گفته دالدر، حتی اگر ترامپ این تعداد را به ۳۱ کاهش ندهد، به احتمال زیاد بایدن «آخرین رئیس‌جمهور واقعی آتلانتیک‌گرا» خواهد بود.

او افزود: «در اروپا درک عمیقی وجود دارد که حتی اگر ترامپ پیروز نشود، آن‌ها باید در مورد اینکه که چگونه می‌توان برای زمانی که ایالات متحده بخواهد نقش کم‌تری داشته باشد، برای بزرگ‌تر، قوی‌تر و توانمندتر کردن ستون اروپایی در داخل ناتو شروع به فکرکردن کنند.»