به گزارش اکوایران، همکاری نظامی کره شمالی و ایران با روسیه پیامدهای جدی برای امنیت غرب به دنبال دارد که ناتو نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

به نوشته رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در روز چهارشنبه ادعا کرد که پیونگ‌یانگ موشک‌های بالستیک و سایر تسلیحات را به روسیه منتقل کرده و تهران نیز همکاری نظامی خود با مسکو را تعمیق بخشیده است. در مقابل، روسیه فناوری و تجهیزاتی را در اختیار ایران و کره شمالی قرار داده که به توانایی موشکی آن‌ها کمک می‌کند.

غرب به طور فزاینده‌ای نگران است که تهران به زودی در زمینه موشک‌های بالستیک نیز با روسیه همکاری کند. استولتنبرگ در جریان نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل ادعا کرد: «دوستان روسیه در آسیا برای ادامه جنگ مسکو در اوکراین حیاتی هستند». او افزود که چین نیز «از اقتصاد جنگی روسیه حمایت می‌کند».

استولتنبرگ در ادامه ادعای خود گفت: «این امر پیامدهای امنیتی منطقه‌ای و جهانی دارد» و افزود که وزرا در مورد نحوه برخورد با این موضوع بحث خواهند کرد.

در ماه فوریه، خبرگزاری رویترز به نقل از شش منبع، مدعی شد که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین‌به‌زمین قدرتمند را به روسیه تحویل داده که نشانه‌ای از تعمیق روابط نظامی بین دو کشور تحریم‌شده توسط ایالات متحده است.

در حالی که واشنگتن و سایر مقامات غربی بارها به ایران در مورد ارائه چنین سلاح‌هایی به روسیه هشدار داده‌اند، اما تهران تحویل این موشک‌ها به مسکو را تکذیب کرده است.

گروه ۷ و شورای اروپا اعلام کرده‌اند که چنین اقدامی پیامدهای عمده‌ای در روابط آن‌ها با تهران خواهد داشت و هر طرف ثالثی که سلاح در اختیار روسیه ارائه دهد نیز می‌تواند با اقدامات بیشتری روبرو شود.

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که اقدامات احتمالی علیه ایران می‌تواند شامل هدف قرار دادن هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌های مستقر در اروپا و حتی احتمال بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.

تحریم‌های جدید علیه ایران؟

بر اساس اظهارات پنج دیپلمات اروپایی، وزرای خارجه فرانسه، آلمان، هلند، کشورهای حوزه دریای بالتیک، جمهوری چک، دانمارک و رومانی در تاریخ ۱۹ فوریه نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال کرده و خواستار تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران شدند.

این اقدامات جدید دوجانبه خواهد بود. به ادعای دیپلمات‌ها، تحریم‌های بیشتر بر حمایت ایران از روسیه متمرکز خواهد شد، اما تحریم‌های جدیدی نیز بر افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال خواهد شد که به گروه‌های مقاومت در خاورمیانه سلاح، تأمین مالی و آموزش ارائه داده و همچنین ممکن است خود این گروه‌ها نیز تحریم شوند. بحث‌های اولیه در سطح اتحادیه اروپا انجام شده، اما برخی از کشورهای عضو همچنان مخالف چنین تدابیری هستند.

به گفته دیپلمات‌ها، بورل با احتیاط به وزرا پاسخ داد و گفت که چهارچوب قانونی موجود برای تحریم علیه گروه اسلام‌گرای حماس وجود دارد. او همچنین هشدار داد که هرگونه تحریم جدید باید با دقت بررسی شود تا از نظر قانونی محکم بوده و همچنین از آسیب‌رساندن به فعالیت‌های اتحادیه اروپا در منطقه، به ویژه در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران که اتحادیه اروپا تسهیل‌کننده آن است، جلوگیری شود.

کریشانیس کارینس، وزیر امور خارجه لتونی ادعا کرد: «مثلثی نسبتاً واضح متشکل از روسیه، ایران و کره شمالی وجود دارد. هم تهران و هم پیونگ‌یانگ با کرملین رابطه نظامی داشته که مسکو از این امکانات برای نابودی اوکراین استفاده می‌کند. بنابراین این همکاری بسیار واقعی است و نگرانی بزرگی برای همه ایجاد کرده است».