به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که روسیه در حال آماده‌شدن برای بسیج ۳۰۰ هزار نیروی دیگر به خطوط مقدم در اوکراین تا اوایل ماه ژوئن است.

به نوشته نیوزویک، اظهارات زلنسکی چند روز پس از آن بیان شد که ولادیمیر پوتین یک طرح خدمت اجباری را امضا کرد که طبق آن، ۱۵۰ هزار شهروند روس برای خدمت سربازی فراخوانده شدند. سازمان اطلاعات نظامی اوکراین نیز اخیراً گزارش داد که روسیه احتمالاً قصد دارد بسیج عمومی را پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که در آن پوتین بیش از ۸۷ درصد رأی‌ها را به دست آورد، افزایش دهد.

در گذشته، کرملین با واکنش منفی شهروندان روس به دلیل تلاش‌های نظامی برای تقویت ارتش خود در برابر اوکراین مواجه شده است. بسیج عمومی پاییز سال ۲۰۲۲ اعتراضات گسترده‌ای برانگیخت و باعث شد که صدها هزار جوان مشمول سربازی از کشور فرار کنند. دستگاه اطلاعات غربی قبلاً گزارش داده بود که به احتمال زیاد، پوتین تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر، از تلاش مجدد برای بسیج عمومی اجتناب کند.

در حالی که جنگ اوکراین به ۳ سالگی خود نزدیک شده و تلفات سنگینی برای روسیه به بار آورده، مسکو اخیراً پیشروی‌هایی در میدان نبرد داشته است. بر اساس ارزیابی ماه دسامبر اطلاعات آمریکا، کرملین از ابتدای درگیری بیش از ۳۱۵ هزار سرباز را از دست داده است.

با ادامه‌ی جنگ، اوکراین نیز متحمل تلفات سنگینی شده است. در ماه فوریه، زلنسکی مدعی شد که از زمان آغاز جنگ، ۳۱ هزار سرباز اوکراینی کشته شده‌اند. با این حال، مقامات آمریکایی در ماه آگوست به نیویورک تایمز گفتند که حدود ۷۰ هزار نیروی نظامی اوکراین کشته و بیش از ۱۲۰ هزار نفر زخمی شده‌اند.

این هفته نیز کیف اقداماتی برای جذب هرچه بیشتر سرباز، سن شروع خدمت اجباری برای مردان را از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش داد. این تغییرات بخشی از سه لایحه‌ای بود که زلنسکی در روز چهارشنبه آن‌ها را به قانون تبدیل کرد. اوکسانا زابولوتنا، تحلیلگر مرکز اقدام متحد که نهاد نظارت بر دولت اوکراین است، به آسوشیتدپرس گفت که کاهش سن سربازی می‌تواند حدود ۵۰ هزار سرباز جدید به نیروهای نظامی کیف بیافزاید.

در روز چهارشنبه، زلنسکی در گفتگو با خبرنگاران گفت که مشخص نیست اوکراین قصد دارد امسال چه تعداد نیرو بسیج کند، اما از اهداف قبلی خود عقب‌نشینی کرده و گفت: «ما به نیم میلیون نیرو نیاز نداریم».

رهبر اوکراین در سخنرانی ویدئویی شبانه خود در روز چهارشنبه افزود که کیف «کاملاً» درک می‌کند که چرا روسیه به دنبال جذب سربازان بیشتری است و تأکید کرد که ماه‌های می و ژوئن «باید به خاطر اوکراین، به خاطر رسیدن به اهدافمان در این جنگ، زمان فعالیت باشند».

زلنسکی افزود: «ما کاملاً درک می‌کنیم که روسیه برای چه چیزی آماده می‌شود، چه چیزی می‌خواهد و برای چه هدفی سرباز جذب می‌کند. ما، همه ما و شرکایمان باید پاسخی محکم به عملیات‌های روسیه داشته باشیم. ما باید در این جنگ پیروز شویم».