به گزارش اکوایران، دولت فنلاند در روز پنجشنبه اعلام کرد که تعطیلی گذرگاه‌های مرزی با روسیه را تا اطلاع ثانوی تمدید کرده و همچنین چندین بندر را به لیست بنادر ممنوع برای سفر افزوده است.

به نوشته رویترز، اواخر سال گذشته، فنلاند مرزهای زمینی خود با روسیه را به دلیل افزایش تعداد ورودی‌ها از کشورهایی از جمله سوریه و سومالی بست. این کشور مسکو را متهم به استفاده ابزاری از مهاجران علیه خود کرده، ادعایی که کرملین آن را تکذیب می‌کند.

فنلاند روسیه

ماری رانتنن، وزیر داخله فنلاند در بیانیه‌ای گفت: «مقامات فنلاندی این وضعیت را بلندمدت می‌دانند. ما در بهار امسال هیچ نشانه‌ای ندیده‌ایم که بتوانیم نتیجه بگیریم وضعیت به طور معنی‌داری تغییر کرده است».

پیش از این، دولت فنلاند در ماه فوریه اعلام کرده بود که تعطیلی مرز تا ۱۴ آوریل ادامه خواهد داشت.

سایه جنگ اوکراین بر المپیک تابستانی

در پی خصومت‌های اروپا با روسیه، خبرگزاری رویترز گزارش داد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در روز پنجشنبه مدعی شد که هیچ شکی ندارد که مسکو با اهداف شوم خود قصد برهم‌زدن بازی‌های المپیک تابستانی پاریس را دارد. او در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اینکه آیا فکر می‌کند روسیه سعی در ایجاد اختلال در المپیک دارد، گفت: «من به هیچ وجه، از جمله از نظر اطلاعاتی، تردیدی ندارم».

سخنان ماکرون که در مراسم افتتاحیه استخر المپیک جدید در پاریس ایراد شد، صریح‌ترین تأیید او تا به امروز، به تهدیدات خارجی علیه امنیت یا برگزاری روان بازی‌ها است. این رقابت‌ها در شرایط پیچیده‌ای در جهان برگزار خواهد شد. جنگ روسیه در اوکراین و جنگ اسرائیل در غزه تلاش‌ها برای حفاظت از المپیک را پیچیده می‌کند.

المپیک پاریس

طی ماه‌های گذشته، ماکرون موضع سخت‌تری علیه روسیه اتخاذ کرده و متعهد شده که مسکو باید شکست بخورد. او همچنین حضور نیروهای اروپایی در خاک اوکراین را رد نکرده، هرچند به صراحت اعلام داشته که فرانسه قصد تحریک خصومت با روسیه را ندارد. دولت او همچنین خط مشی سخت‌تری را در قبال ادعاهای مربوط به تلاش‌های روسیه برای انتشار اطلاعات غلط در سراسر اروپا در پیش گرفته است.

استفان سژورنی، وزیر خارجه فرانسه در اوایل این هفته گفت که فرانسه تحریم‌هایی در سطح اتحادیه اروپا را علیه کسانی که پشت سر انتشار اطلاعات غلط هستند، مطرح خواهد کرد. این در حالی است که پاریس اعتقاد دارد روسیه تلاش‌های فزاینده‌ای برای بی‌ثبات‌سازی اتحادیه اروپا انجام می‌دهد.