به گزارش اکوایران، اوکراین یک حمله پهپادی علیه اهدافی در جنوب روسیه انجام داده و مدعی است که شش هواپیمای روسی را در پایگاه هوایی در منطقه روستوف منهدم کرده است.

منابع امنیتی به بی‌بی‌سی اوکراین گفتند که 8 هواپیمای دیگر به شدت آسیب دیده‌اند و 20 پرسنل نظامی ممکن است کشته یا مجروح شده باشند.

این منابع گفتند که پایگاه موروزوفسک خانه هواپیماهای سوخو-27 و سوخو-34 است که در خط مقدم اوکراین استفاده می‌شوند.

هیچ خبری از سوی روسیه مبنی بر حمله به فرودگاه منتشر نشده است.

با این حال مقامات روسی گفتند که بیش از 40 پهپاد به سمت این منطقه هم مرز با اوکراین پرتاب شده‌اند.

پاول آکسیونوف، تحلیلگر نظامی روسیه می‌گوید حمله این همه پهپاد در مدت زمان کوتاهی می‌تواند پدافند هوایی را از پاسخ ناتوان کند.

در همین حال، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که روسیه در شب و روز جمعه با 13 پهپاد و 5 موشک به مناطق اودسا، زاپوریژژیا و دنیپروپتروفسک و شهر خارکف حمله کرده است.

به گفته این سازمان، همه پهپادها سرنگون شدند، اما تأسیسات انرژی در منطقه اودسا و همچنین ساختمان‌های مسکونی در زاپوریژژیا و خارکف آسیب دیدند. ایوان فدوروف فرماندار منطقه گفت که سه نفر در زاپوریژژیا کشته شدند.

همچنین نیروهای روسی به پیشروی کند خود در منطقه دونتسک ادامه دادند. مقامات اوکراینی گفتند که شهر چاسیو یار، در بحبوحه گزارش‌هایی مبنی بر رسیدن نیروهای روسی به حومه‌ این شهر، مورد بمباران دائمی قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه با گزارش حملات به روستوف گفت که مناطق ساراتوف، کورسک، بلگورود و کراسنودار نیز هدف قرار گرفته‌اند و افزود تمام پهپادهای درگیر سرنگون شده‌اند.

واسیلی گلوبف فرماندار روستوف در کانال تلگرامی خود گفت: در منطقه موروزوفسک روستوف، یک پست برق مورد اصابت قرار گرفت و حدود 600 نفر برای چند ساعت بدون برق ماندند.

وی افزود: به یک بلوک 16 طبقه مسکونی خسارت وارد شده است.

در پست بعدی، او گفت که هشت نفر در حین بررسی سایت «نزدیک به فرودگاه»، بر اثر انفجار مواد منفجره بر روی یکی از پهپادهای سقوط کرده مجروح شده‌اند.

اوکراین اخیرا حملات پهپادی به اهدافی در داخل روسیه را افزایش داده است و تأسیسات نظامی و انرژی را هدف قرار داده است.

این کشور بارها هشدار داده است که ارتش آن با کمبود شدید مهمات مواجه است، اما هدف خود را تولید یک میلیون هواپیمای بدون سرنشین در داخل در سال جاری تعیین کرده است.

روز سه شنبه کیف مسئولیت حمله پهپادی در تاتارستان، بیش از 1300 کیلومتر از مرز اوکراین و روسیه را بر عهده گرفت.

این حملات با هدف قرار دادن یک کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین و یک پالایشگاه نفت، عمیق‌ترین حملات در خاک روسیه از زمان آغاز جنگ است.