به گزارش اکوایران، یک مقام حماس ضمن تکذیب عقب‌نشینی اسرائیل از شهر خان‌یونس آن را «تاکتیک نظامی» برای حمله به رفح دانست. 

اسماعیل ثوابته،  مدیر دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در واکنش به خبر‌هایی پیرامون عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از خان‌یونس، ضمن تکذیب این مسأله، آن را «تاکتیک نظامی» اسرائیل برای حمله به رفح دانست. ثوابته افزود: «واقعیات میدانی با ادعا‌های رسانه‌های اسرائیلی همخوانی ندارد، ارتش اشغالگر تمامی گذرگاه‌ها را بسته و مانع ورود کمک‌ها می‌شود».

ارتش اسرائیل روز یکشنبه  اعلام کرد که نیروهای خود را از شهر خان یونس، در جنوب نوار غزه خارج کرده است. ارتش این رژیم در بیانیه‌ای گفت: «یگان تکاور ۹۸ به عملیات خود در خان یونس پایان داده است». این یگان نوار غزه را «برای استراحت و آمادگی برای عملیات بیشتر ترک کرده است». این بیانیه گفته است که با این حال، بخش قابل توجهی از نیروهای نظامی در نوار غزه باقی می‌مانند و «آزادی عمل ارتش اسرائیل و توانایی آن برای انجام عملیات دقیق بر اساس اطلاعات مخفی را حفظ خواهند کرد».

هنوز مشخص نیست که آیا عقب‌نشینی از خان یونس نشان‌دهنده یک نقطه عطف بزرگ در جنگ است یا این‌ که به معنای یک مرحله موقت جدید در راه حمله احتمالی به شهر رفح در مرز با مصر است. با این حال، رسانه‌های اسرائیلی این عقب‌نشینی را پایان حمله زمینی بزرگی که در ۲۷ اکتبر سال گذشته آغاز شد، تفسیر کرده‌اند. به گزارش جروزالم پست، این عقب‌نشینی شامل سه تیپ می‌شود و قرار است تنها یک تیپ در نوار ساحلی باقی بماند. یک تیپ اسرائیلی به طور معمول متشکل از چند هزار سرباز است.