به گزارش اکوایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز ، 27 فروردین 1403، در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

هشدارهای لازم را قبل از اقدام نظامی داده بودیم

  • اینکه موضع آمریکایی‌ها چیست و چه تحلیلی می‌توان از مواضع دیپلماتیک آنها داشته باشیم زودهنگام است، اما باید گفت که جمهوری اسلامی ایران قدرتی امنیت آفرین است و اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در راستای اعمال حق ذاتی دفاع مشروع ذیل ماده منشور ۵۱ ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به ویژه تجاوز اخیر آنها علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق صورت گرفت.

  • دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح ایران در رخداد اخیر و در واکنش مشروع نسبت به اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی به روشی کاملا حرفه‌ای و منطقی و مسؤولانه عمل کردند، ما هشدارهای لازم را قبل از اقدام نظامی داده بودیم و پس از اتمام حجت دیپلماتیک، مقتدارانه وارد عمل شدیم.

ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست

  • ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست. ایران ضمن پایبندی به منشور ملل متحد نسبت به عبور از خطوط قرمزش در هر مرحله محکم‌تر برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز عمل خواهد کرد. اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد.

حامیان تل آویو، قدردان اقدام متناسب ایران باشند

  • ایران، رفتار انگلیس در طفره رفتن محکومیت نقض‌های رژیم صهیونیستی را مسئولانه نمی‌داند. جای تاسف است که دولت انگلیس در حالی که چشم خودش را بر جنایات می‌بندد، اقدام مشروع ایران در دفاع از خودش را غیرقابل پذیرش تلقی می‌کند.

  • دفاع ایران کاملا مشروع و بعد از مدت‌ها خویشتنداری در برابر رژیم صهیونیستی بود و نشان دهنده رفتار متعهدانه ایران نسبت به صلح بین‌المللی است. توصیه ما به همه حامیان رژیم اسرئیل این است قدردان اقدام متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ نامناسب رژیم غاصب را از شرارت بیشتر برحذر بدارند.

روابط ایران با اردن دوستانه است

  • ایران نسبت به حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای کاملا متعهدانه عمل کرده و اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی علاوه بر تنبیه متجاوز در عین حال اقدامی بازدارنده علیه اقدامات مکرر رژیم صهیونیستی در تهدید ثبات منطقه بوده است. اردن هم از ناحیه اقدامات جنایت آمیز در منطقه متاثر بوده است. شایسته است اقدام مشروع ایران در توبیخ و تنبیه منجاوز مورد حمایت‌های جهان قرار بگیرد. روابط ما با اردن دوستانه است و ارتباطات مستمر وجود داشته است.

حمایت ایران از 2 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی

  • شورای حقوق بشر سازمان ملل 2 قطعنامه مصوب در ارتباط با رژیم صهیونیستی داشته، قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح برای رژیم صهیونیستی و قطعنامه درخواست آتش بس. ایران در چارچوب نگاه اصولی نسبت به فلسطین از هر دو قطعنامه حمایت می‌کند.

  • در خصوص آتش بس متاسفانه رژیم صهیونیستی با حمایت تمام عیار آمریکا تاکنون اهمیتی به قطعنامه شورای امنیت نداده و تحت همان حمایت‌های نامحدود آمریکا به جنایات جنگی خودش ادامه می‌دهد. در ارتباط با ممنوعیت صادرات سلاح ایران تصویب قطعنامه مذکور را سازنده ارزیابی می‌کند و از هر اقدامی که منجر به فشار به رژیم شود استقبال می‌کند.

نشست شورای امنیت عملا فاقد هرگونه دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود

  • بی‌عملی شورای امنیت در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمله به مقر دیپلماتیک ایران در دمشق شاهد دیگری بر این مدعاست که شورا تحت تاثیر منفی آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی نتوانسته به مسئولیت‌های خود عمل کند. مراجعه رژیم به شورای امنیت و تشکیل جلسه موجب روشن شدن ابعاد دیگری از جنایات رژیم و حامیان فرامنطقه‌ای آن شده است. همانطور که پیش بینی می‌کردیم با توجه به مشروعیت اقدام ایران از منظر منشور سازمان این نشست عملا فاقد هرگونه دستاورد سیاسی برای رژیم صهیونیستی بود.

آخرین وضعیت بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران

  • مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک آذربایجان در تهران فراهم آمده و گفتگوهای خوبی در سطح وزرای خارجه صورت گرفته و هیات دیپلماتیک آذربایجان مدتی پیش به تهران آمدند برای فراهم سازی مقدمات. این اتفاق نظر شکل گرفته که همسو با دیگر زمینه‌ها مانند اقتصادی، همکاری سیاسی میان دو کشور هم، هم‌پای دیگر حوزه‌ها حرکت کند. با اتمام دوره ماموریت سفیر ایران در آذربایجان طبیعتا بر اساس روند جاری امور انتخاب سفیر طبق روال اداری انجام خواهد شد.

تعلق کشتی توقیف شده در تنگه هرمز به رژیم صهیونیستی محرز است

  • ایران در چارچوب صیانت از منافع ملی و حاکمیت سرزمینی خودش و همچنین نظارت کامل و مسئولانه بر کلیه مبادی ورودی و خروجی، کلیه ترددها را در این تنگه راهبردی تحت نظر دارد و از نقض حاکمیت خود جلوگیری می‌کند. ایران در عین حال متعهد به آزادی کشیرانی در تنگه هرمز مبتنی بر قوانین بین‌المللی بوده است و همواره در همین چارچوب عمل کرده است.

  • بر اساس اطلاعاتی که دارم تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است و در مراجع ذیصلاح تحت بررسی قرار دارد و اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد. در چارچوب اعلام مسئولیت ایران و تلاش مستمر برای ایجاد کشیرانی امن در تنگه هرمز با توجه به نقض مقررات بین‌المللی از سوی کشتی مدنظر و عدم پاسخ مقتضی به مراجع ایرانی، کشتی مذکور به داخل آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است.

اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران سازنده نخواهد بود

  • در ارتباط با هرگونه تحریم جدید، اگر قصدی داشته باشند، سازنده نخواهد بود و کمک به روابط دوجانبه نخواهد کرد. ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و تعهدات خودش را مبتنی بر توافق هسته‌ای و پادمان ادامه خواهد داد. در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی اروپا، ایران مایل به ارتقا روابط بر اساس احترام منقابل و منافع مشترک است.

از امنیت و مناقع خودمان با صلابت دفاع خواهیم کرد

  • ایران رفتار خودش را در ارتباط با رفتار ناقض امنیت نشان داده و مواضع ایران روشن است. مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و سایر مقامات موضع ایران را در چارچوب حقوق بین‌الملل تشریح کرده‌اند. ما از امنیت و مناقع خودمان با صلابت دفاع خواهیم کرد. طبیعتا اقدامات غیرمنطقی و متجاوزانه علیه جریان‌های مقاومت در منطقه منافعی را برای کشورهای حمله کننده ایجاد نخواهد کرد.

انتظار است گروسی در چارچوب مسئولیت خود عمل کند

  • اخیرا مصاحبه‌های آقای گروسی کمی زیاد شده است. اینگونه اظهارنظرها که رگه‌های سیاسی در متحوای آن بیش از رگه‌های تخصصی است کمکی به موضوع برجام نمی‌کند. انتظار است گروسی در چارچوب مسئولیت خود عمل کند.

تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا در ارتباط با اقدام رژیم علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بود

  • پیام‌هایی که بین ایران و آمریکا رد و بدل شد، در ارتباط با اقدام ماجراجویانه رژیم علیه مقر دیپلماتیک ایران در دمشق بود. انتظار این بود دولت آمریکا بر اساس تعهد کشورها به حقوق بین‌المللی اقدام رژیم را محکوم کند. دولت آمریکا کاملا برعکس این موضع عمل کرد و از محکوم کردن اقدام ماجراجویانه رژیم اجتناب کرد و مانع بیانیه شورای امنیت در ازتباط با محکوم کردن تجاوز رژیم شد.

  • اقدام ایران پس از آن قطعی شد که شورای امنیت برای تنبیه متجاوز باز ماند و به رغم پیگیری‌های ایران کاملا واضح و روشن شد اقدامی از سوی مراجع ذیربط بین‌المللی در شورای امنیت متصور نیست. فلذا این حق ایران بود که برای ایجاد بازدارندگی اقدام کند.

ایران همچنان به مسیر دیپلماسی پایبند است

  • عمان یکی از کشورهای نقش آفرین دارای نقش مثبت در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و سلطان عمان هم طرحی را داشتند.

  • در ارتباط با دیگر گفتگوها تماس‌ها و مذاکرات دیپلماتیک در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با طرف‌های ذیربط چه در اروپا و چه از طریق واسطه‌ها با طرف‌های دیگر ادامه دارد و ایران همچنان به مسیر دیپلماسی پایبند است و استفاده حداکثری را خواهد کرد.

نمی‌توان نسبت به 7 ماه تجاوز رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی بی‌تفاوت بود

  • آنهایی که ادعا می‌کنند نگران موضوع صلح و ثبات و امنیت در منطقه هستند، نمی‌توان نسبت به صلح و ثبات نگران بود اما به 7 ماه تجاوز رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی بی‌تفاوت بود. اینها یک شاخصه است. امنیت و ثبات پایدار در منطقه نیازمند زمینه‌سازی درست است.