به گزارش اکوایران، در بحبوحه بحران فزاینده خاورمیانه و بالا گرفتن تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو، روز سه‌شنبه ییسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کرده و سپاه پاسداران  را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند. این در حالی است که روزنامه فایننشال‌تایمز هم طی گزارشی روز گذشته مدعی شده بود که اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند و تروریستی خواندن سپاه را مورد بررسی قرار دهد.

در واکنش به این مسئله، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه لوموند فرانسه، و در پاسخ به پرسشی در این رابطه گفت: «برای وضع تحریم، به دلایل موجه نیاز است. قبلاً چندین بحث در مورد قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی صورت گرفته، همان‌کاری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ انجام داد. اما برای چنین کاری، یک مرجع قضایی در یک کشور عضو اتحادیه اروپا باید به این نتیجه برسد که سازمان مذکور اقدام تروریستی انجام داده است».

بورل در ادامه این مصاحبه گفت: «هدف سیاسی اتحادیه اروپا جلوگیری از تشدید درگیری است. این وضعیت شبیه بازی شطرنج است که هر طرف مهره‌های خود را جلو می‌برد. اسرائیل به یک مرکز دیپلماتیک ایران در سوریه حمله کرد، ایران با تلافی آن واکنش نشان داد. حالا نوبت واکنش اسرائیل است. نباید شوک ناشی از حمله ۷ اکتبر حماس و ناکامی‌های امنیتی در افکار عمومی اسرائیل را فراموش کرد. اما ما به اسرائیل هشدار می‌دهیم که به نفع همه است که درگیری منطقه‌ای رخ ندهد. این پیامی بود که بعد از حمله به کنسولگری ایران در دمشق به ایرانیان هم رساندیم: درگیری منطقه‌ای به نفع هیچ‌کس نیست، به خصوص مردم غزه، چون به معنی پایان‌نیافتن جنگ خواهد بود».

او هم‌چنین در پاسخ به پرسشی پیرامون میزان غافلگیری در برابر اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل گفت: «چند روز قبل به ما هشدار داده بودند. وزیر خارجه ایران بعد از حمله به من گفت که آن‌ها تنها تأسیسات نظامی را هدف قرار داده که نشان می‌دهد واکنششان کنترل‌شده بود. وقتی می‌خواهید خسارت بزنید، پهپادهایی را نمی‌فرستید که شش ساعت طول می‌کشد تا به هدف برسند. البته این کار حمله را توجیه نکرده و از جدیت آن نمی‌کاهد؛ چرا که اولین حمله ایران به خاک سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود. اما سرنگونی موشک‌ها و پهپادها هم بخشی از استراتژی ایران بوده است».