به گزارش اکوایران، ساعاتی پس از پرتاب انبوه پهپادهای مسلح و موشک‌های ایران به سمت اسرائیل، فرماندهان نظامی ایران با اعلام «مأموریت با موفقیت انجام شد»، تغییر تاکتیکی را برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی به اجرا گذاشتند.

احیای بازدارندگی؛ دیگر کافی است!

به نوشته فایننشال‌تایمز، تهران با انجام اولین اقدام نظامی مستقیم علیه دشمن دیرینه‌اش، به دنبال نمایش قدرت سختش بود و جنگ در سایه طولانی‌مدت خود با اسرائیل را علنی ساخت.

در ایران، این عملیات موفقیت‌آمیز و پاسخی حساب‌شده برای بازگرداندن قدرت بازدارندگی و بازسازی وجهه میان متحدان منطقه‌ای و هواداران داخلی محسوب شده و به عنوان مدرکی از عمل به تهدیدات تهران و آمادگی برای اقدام قاطع به شمار آمد.

یک منبع آگاه گفت که پیام این اقدام واضح بود و در صورت لزوم، آماده رویارویی با مراحل بعد هستیم. به تعبیر این منبع، این اقدامی بازدارنده و علامتی به آمریکا و اسرائیل است که به آن‌ها می‌گوید «دیگر کافی است».

گذار از صبر استراتژیک به دفاع چندلایه

تصمیم برای اقدام نظامی مستقیم علیه اسرائیل یک تصمیم مهم برای تهران بود که به طور سنتی سیاست «صبر استراتژیک» را در پاسخ به دشمنانی مانند آمریکا و اسرائیل در پیش می‌گیرد. صبر استراتژیک به این معنی است که عموما از درگیری مستقیم با اسرائیل اجتناب و در عوض، با جنگ‌های غیرمتقارن و از طریق متحدان منطقه‌ای به تحریکات اسرائیل پاسخ داده می‌شد.

احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان به این روزنامه گفته که اقدام نظامی علیه اسرائیل «فصل جدیدی در سیاست دفاعی ایران» را گشود و «نشان‌دهنده تغییر رویکرد از صبر استراتژیک به دفاع چندلایه» است.

کنسولگری ایران سوریه دمشق مستشار ایرانی

عبور بی‌محابای تل‌آویو خط قرمز و نیاز به موازنه مجدد

به گفته یک منبع آگاه، تهران معتقد است که اسرائیل با حمله به کنسولگری از خط‌قرمز عبور کرده و نگران است که عدم پاسخگویی «تنها باعث افزایش تهدیدات بیشتر اسرائیل و ضعیف نشان‌دادن ایران شود».

مقامات ایرانی این حمله را «محدود» توصیف کرده و گفتند که هدف از پرتاب پهپادها و موشک‌ها، پایگاه هوایی و مرکز اطلاعاتی بوده که اسرائیل در حمله اول آوریل به کنسولگری ایران از آن استفاده کرده است.

حمیدرضا ترقی، سیاستمدار محافظه‌کار ایرانی گفت: «درست است که اسرائیل تعداد زیادی از پهپادهای انتحاری را رهگیری کرد، اما هدف ایران از پرتاب انبوه پهپادها، تحت‌الشعاع قرار دادن پدافند هوایی چندلایه اسرائیل برای نفوذ موشک‌ها به سیستم دفاعی بود. جمهوری اسلامی موفق شد با هفت موشک به یک پایگاه نظامی کلیدی حمله کند».

سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران گفت که انتقام ایران «می‌توانست گسترده‌تر باشد اما ما آن را تنها برای ضربه‌زدن به تأسیسات رژیم اسرائیل که برای حمله به کنسولگری استفاده شده بود، محدود کردیم». حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران ۷۲ ساعت پیش از عملیات به «دوستان» خود در منطقه نیز هشدار داده بود.

او تأکید کرد که روز یکشنبه، تهران پیامی به واشنگتن فرستاده که «عملیات آن‌ها محدود خواهد بود و هدف آن دفاع مشروع و مجازات اسرائیل است». این پیام نشان می‌دهد که ایرانی‌ها مایل به جلوگیری از هرگونه تشدید تنش با ایالات متحده است.

با وجود خطرات تلافی‌جویانه اسرائیل علیه جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد مقامات ایرانی، حداقل در ظاهر، اطمینان دارند که اسرائیل مستقیماً علیه ایران واکنش نشان نمی‌دهد. آن‌ها روی این شرط‌بندی می‌کنند که سیاست جدید  نتیجه می‌دهد.

دستمالچیان خاطرنشان کرد: «این اقدامی تنبیهی بود که حالا تمام شده است. اگر آن‌ها اشتباه دیگری مرتکب شوند، ایران در مقیاس بسیار بزرگ‌تری پاسخ خواهد داد. اما ما معتقدیم که نه آمریکایی‌ها و نه طرف‌های دیگر علاقه‌ای به گسترش درگیری ندارند».