به گزارش اکوایران، قرار است اسماعیل هنیه، رهبر جنبش حماس برای گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آخر هفته به ترکیه سفر کند. دیپلمات ارشد آنکارا نیز روز چهارشنبه در جریان سفر به دوحه با رهبر حماس دیدار کرد.

به نوشته رویترز، ترکیه حمله اسرائیل به غزه را محکوم کرده و خواستار آتش‌بس فوری شده است. اردوغان حماس را «جنبشی آزادیبخش» خوانده و در عین حال، غرب را به دلیل حمایت بی‌قیدوشرط از اسرائیل به باد انتقاد گرفته و همچنین محدودیت‌هایی تجاری علیه اسرائیل اعمال کرده است.

اردوغان به قانونگذاران حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت: «من در آخر هفته میزبان رهبر آرمان فلسطین خواهم بود. ما در مورد تعدادی از مسائل بحث خواهیم کرد».

سفر هنیه به استانبول اولین سفرش به ترکیه از زمان آغاز جنگ غزه خواهد بود. این سفر همچنین در بحبوحه تشدید تنش‌های منطقه‌ای پس از اقدام نظامی ایران علیه اسرائیل انجام می‌شود.

روز سه‌شنبه، اردوغان گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر رهبران اسرائیل مسئول بحران منطقه هستند.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در دوحه با هنیه دیدار کرد تا در مورد کمک‌های بشردوستانه به غزه، آتش‌بس و تبادل اسرا گفت‌وگو کند. حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدگاه‌های خود در مورد مذاکرات آتش‌بس و الزامات آن را ضمن بررسی «اهمیت و محوریت نقش ترکیه»، اعلام کرده است.

فیدان که بعداً در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر صحبت می‌کرد، گفت که خطر یک درگیری منطقه‌ای بزرگ در بحبوحه تنش‌های ایران و اسرائیل وجود دارد و افزود که کشورهایی که از اسرائیل حمایت می‌کنند باید در مواضع خود تجدید نظر کنند.