به گزارش اکوایران، ارتش عراق روز شنبه اعلام کرد که انفجاری در یک پایگاه فرماندهی حشدالشعبی در منطقه نظامی کالسو در جنوب بغداد، رخ داده که در اثر آن یک عضو یگان حشدالشعبی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

اکنون با گذشت بیش از نیم‌روز از این حادثه، ابهام‌ها پیرامون این انفجار هر چه بیش‌تر می‌شود.بنا بر بیانیه واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، کمیته‌ای عالی و فنی، تخصصی متشکل از نیروهای دفاع مدنی و سایر گروه های ذیربط برای تعیین علل انفجار و آتش سوزی در محل و اطراف منطقه حادثه تشکیل شده است. با این حال، این بیانیه تصریح کرده، با بررسی اطلاعات و داده های اولیه و دقت نظر در مواضع و بیانیه‌های رسمی، دو بیانیه از سوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق و سخنگوی رسمی پنتاگون صادر شد که نشان می‌دهد هیچ گونه فعالیت هوایی یا اقدام نظامی در سراسر استان بابل وجود نداشته است، ضمن آنکه گزارش فرماندهی دفاع هوایی نیز با تلاش‌های فنی و بررسی و شناسایی رادارها به این نتیجه رسید که هیچ پهپاد یا جنگنده‌ای در حریم هوایی استان بابل قبل یا هنگام وقوع انفجار وجود نداشته است.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی هم در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان مدعی شده‌اند که هیچ کدام در این انفجار -که یک روز پس از حادثه اصفهان رخ داده- دخالت نداشته‌اند.

با این همه، مقاومت اسلامی  عراق در بیانیه‌ای اسرائیل را به هدف قرار دادن پایگاه «کالسو» در استان بابل عراق متهم و در سحرگاه شنبه  «یک هدف کلیدی» در منطقه ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی را هدف حمله پهپادی قرار دادند.

این انفجار در زمانی رخ داده که تنش‌های شدیدی در خاورمیانه وجود دارد، زیرا هم‌زمان با ادامه جنگ غزه، تنش‌ها میان اسرائیل با ایران و گروه‌های متحدش به نقطه جوش رسیده است.