به گزارش اکوایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به شدت پیشنهاد کرده است که روسیه قصد دارد شهر خارکیف در شمال شرق اوکراین را تصرف کند و افزود که دومین شهر بزرگ اوکراین «نقش مهمی» در برنامه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای ایجاد یک «منطقه پاکسازی‌شده» غیرنظامی برای محافظت از مناطق مرزی روسیه در برابر حملات اوکراین ایفا می‌کند.

مسکو قبلاً به صراحت گفته است که معتقد است تنها راه دفاع از خاک روسیه از طریق چنین منطقه حائلی است که شهرهای آن را از دسترس آتش اوکراین دور می‌کند.

به نوشته بیزنس‌اینسایدر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در ماه مارس گفت: «در پس زمینه حملات هواپیماهای بدون سرنشین و گلوله باران قلمرو ما از جمله تأسیسات عمومی، ساختمان‌های مسکونی، اقداماتی برای تأمین امنیت این مناطق باید انجام شود».

وی افزود: «تنها با ایجاد نوعی منطقه حائل می‌توان امنیت آن‌ها را تامین کرد تا [خاک روسیه]‌ خارج از برد هر وسیله‌ای باشد که دشمن برای ضربه زدن به ما از آن استفاده می‌کند.

بلومبرگ به نقل از مقامات ناشناس گزارش داد، روسیه در هفته‌های اخیر حملات خود به خارکیف را افزایش داده و این شهر را با موشک، بمب‌های هدایت‌شونده و هواپیماهای بدون سرنشین بمباران کرده است که به اعتقاد مقامات، تلاشی برای قطع منابع شهر و تخلیه غیرنظامیان است.

در ماه مارس، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، الکساندر سیرسکی، به خبرگزاری اوکراینفورم گفت که او نمی‌تواند گزارش‌های مربوط به برنامه‌های روسیه برای حمله به خارکف را نادیده بگیرد و نیروهایش برای چنین رویدادی آماده می‌شوند.

وی گفت: «ما در حال انجام مجموعه کاملی از اقدامات در زمینه استحکام بخشی مناطق و مواضع، نصب سیستم پیچیده حصارها و برنامه ریزی برای استفاده از نیروهای خود در صورت چنین اقداماتی هستیم.»

پوتین از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه در فوریه 2022 می‌خواست خارکف را تصرف کند.

این شهر دارای ارزش نمادین و همچنین استراتژیک برای رئیس جمهور روسیه است، زیرا اکثریت جمعیت آن روسی زبان است و اولین پایتخت جمهوری سوسیالیستی اوکراین در دوره شوروی بود.

روسیه در سال 2022 پس از یک ضدحمله سریع اوکراینی که منجر به یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های کیف در درگیری شد، تقریباً تمام قلمرویی را که در مناطق اطراف خارکف به دست آورده بود، از دست داد.

خبرگزاری روسی تاس گزارش داد، لاوروف طی مصاحبه با رادیوی اسپوتنیک، گفت که روسیه مایل به مذاکره با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین است، اما انجام این کار به دلایل زیادی بی‌معنی خواهد بود.

وی افزود: « در صورت وقوع مذاکرات در آینده، روسیه عملیات نظامی خود را متوقف نخواهد کرد.»