به گزارش اکوایران، وزارت دفاع روسیه مدعی شد نیروهای این کشور روز دوشنبه کنترل روستای نُوومیکایلِوکا که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر دونتسک اوکراین واقع است را به دست گرفتند. رویترز به طور مستقل نتوانست این پیشروی روسیه را که توسط وزارت دفاع این کشور گزارش شده، تأیید کند. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در گزارش صبحگاهی خود اعلام کرد که نیروهای کی‌یف همچنان در حال مقابله با تلاش‌های روسیه برای پیشروی در نزدیکی این روستا هستند.

به نوشته رویترز، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه جنوبی نیروهای این کشور به طور کامل نُوومیکایلِوکا را تصرف کرده و «وضعیت تاکتیکی را در امتداد خط مقدم بهبود بخشیده است».

روز یکشنبه، روسیه اعلام کرد که کنترل شهرک بودانیوکا که در شمال این منطقه قرار دارد را به دست گرفته است. بودانیوکا در شمال شرقی چاسیو یار، شهر استراتژیکی واقع در ارتفاعات قرار دارد که تصرف آن می‌تواند راه را برای پیشروی روسیه به سمت چندین «شهر دژ» شرق اوکراین باز کند.

دستاوردهای روسیه، در صورت تأیید، بر فوریت ارسال بیش از ۶۰ میلیارد دلار کمک نظامی جدید آمریکا به اوکراین که کنگره در روز شنبه تصویب کرد، تأکید می‌کند. انتظار می‌رود این لایحه در همین هفته توسط سنا تأیید و به قانون تبدیل شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از واشنگتن خواست تا این لایحه را سریعاً به قانون تبدیل کرده و انتقال واقعی تسلیحات را آغاز کند. او گفت که اولویت اصلی سیستم‌های تسلیحاتی دوربرد و دفاع هوایی است.

روز دوشنبه، کرملین اعلام کرد که کمک جدید آمریکا وضعیت خطوط مقدم را تغییر نخواهد داد. تحلیلگران نظامی می‌گویند که ورود تسلیحات باید به افزایش شانس اوکراین برای جلوگیری از پیشروی قابل توجه روسیه در شرق کمک کند، اما کی‌یف همچنان با کمبود نیروی انسانی در میدان نبرد مواجه است.