به گزارش اکوایران، برای توپچی‌های خسته اوکراینی که در نزدیکی شهر شرقی کوپیانسک نیروهای روس را عقب نگه نداشته‌اند، بسته کمک‌های نظامی آمریکا که انتظار می‌رود بالاخره این هفته تصویب شود، حکم نجات‌دهنده و به طور بالقوه، عوض‌کننده بازی را دارد؛ هرچند ممکن است کمی زمان ببرد.

به نوشته رویترز، پس از شش ماه کشمکش در کنگره، انتظار می‌رود بسته کمک‌های نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف، در این هفته توسط سنای آمریکا تأیید و به امضای جو بایدن برسد. این کمک‌‌ها ذخایر بسیار کم مهمات توپخانه و پدافند هوایی اوکراین را دوباره پر خواهد کرد.

دو تحلیلگر نظامی، یک وزیر دفاع سابق اوکراین و یک مقام امنیتی اروپا می‌گویند که ورود سلاح‌ها شانس کی‌یف برای جلوگیری از پیشروی قابل توجه روسیه در شرق را بهبود می‌بخشند.

اما کی‌یف همچنان با کمبود نیروی انسانی در میدان نبرد مواجه است و در عین حال، سؤالاتی در مورد استحکامات آن در امتداد خط مقدم ۱۰۰۰ کیلومتری، پیش از تهاجم تابستانی، وجود دارد.

کنراد موزیکا، مدیر مشاوره نظامی روچان در لهستان گفت: «مهم‌ترین عامل ضعف اوکراین کمبود نیروی انسانی است».

پس از ماه‌ها بحث، قانونی که توسط زلنسکی در ۱۶ آوریل برای بازنگری قوانین مربوط به بسیج غیرنظامیان امضا شد، در ماه می با هدف سریع‌ترکردن، شفاف‌ترکردن و کارآمدترکردن این روند به اجرا درمی‌آید.

نیروهای تازه‌نفس به ماه‌ها آموزش نیاز دارند تا برای اعزام آماده شوند که به نوبه خود، «فرصتی مغتنم» برای روسیه جهت سوءاستفاده فراهم می‌آورد. موزیکا گفت: «من انتظار دارم که وضعیت احتمالاً طی سه ماه آینده بدتر شود، اما اگر بسیج طبق برنامه پیش برود و کمک‌های آمریکا برسد، وضعیت از پاییز به بعد بهبود یابد».

کرملین اعلام کرد که کمک‌های آمریکا برتری روسیه در خط مقدم را تغییر نخواهد داد و تنها منجر به مرگ‌ومیر بیشتر اوکراینی‌ها خواهد شد.

کاهش شکاف مهمات

از زمان تصرف آودیوکا که از دیرباز دژی مستحکم در منطقه شرقی دونباس بوده، مسکو برتری میدانی داشته و نیروهایش به آرامی در حال پیشروی هستند و از تعداد بیشتری از نیروها و گلوله‌های توپخانه استفاده می‌کنند.

آن‌ها اکنون در حال نزدیک‌شدن به شهر چاسیو یار هستند که در ارتفاعات قرار دارد و در صورت تصرف، مسکو را به شهرهای باقیمانده دونباس، یعنی کستیانتینیوکا، کراماتورسک و اسلوویانسک که تحت کنترل کی‌یف قرار داند، نزدیک‌تر می‌کند.

هفته گذشته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که روسیه اکنون قادر است ۱۰ برابر بیشتر از نیروهای اوکراینی گلوله توپخانه شلیک کند. این ماه نیز یک ژنرال اوکراینی گفت که نیروهای روسیه در شرق ۷ تا ۱۰ برابر بیشتر از نیروهای کی‌یف هستند.

آندری یوسوف، سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین گفت که مسکو بر تصرف کامل مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک (دونباس) تمرکز دارد.

او افزود که روسیه از سه جبهه در آنجا حمله می‌کند: غرب آودیوکا، از کوپیانسک به لیمان و غرب باخموت. او گفت که در جنوب به سمت روبتینه، روسیه برای تصرف روستایی که توسط کی‌یف در جریان حمله سال گذشته باز پس گرفته شد، فشار می‌آورد.

امسال مواضع اوکراین توسط هزاران بمب سُرَنده که به خاطر برتری هوایی مسکو و شعف تدریجی دفاع هوایی کی‌یف، توسط هواپیماهای جنگی پرتاب شده‌اند، مورد حمله قرار گرفته است.

آندری زاگورودنیوک، وزیر دفاع اسبق اوکراین گفت که تقویت پدافند هوایی زمینی کمک خواهد کرد؛ در حالی که جت‌های جنگنده اف-۱۶ آمریکایی که کی‌یف انتظار دارد در اواخر امسال دریافت کند، هواپیماهای جنگی روسیه را به طور کامل مجبور به عقب‌نشینی خواهد کرد.

با جبران ذخایر مهمات توپخانه، شکاف بین دو ارتش در تعداد گلوله‌های شلیک‌شده کاهش می‌یابد. زاگورودنیوک افزود: «ما نیازی به برابری نداریم. سه به یک هم کار را راه می‌اندازد». او با اشاره به رویکرد «محاسباتی‌تر» کی‌یف در مقابل اتکای روسیه به کمیت، این حرف را زد.

جنگ اوکراین

علاوه بر کمک‌های ایالات متحده، کمک اتحادیه اروپا شامل ابتکاری به رهبری جمهوری چک است که از ماه ژوئن شروع به تأمین حدود ۳۰۰ هزار گلوله توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری برای اوکراین خواهد کرد.

یک منبع ارشد امنیتی اروپا به رویترز گفت که اگر اوکراین کمک‌های جدید ایالات متحده و اتحادیه اروپا را دریافت کند، احتمال جلوگیری از یک پیشرفت عمده روسیه در ۱۲ ماه آینده «بسیار زیاد» است.

شکست سرزمینی

موزیکا می‌گوید که ارتش اوکراین برای متوقف‌کردن نیروهای روس در سراسر خط مقدم به «تعداد عظیمی» پرسنل نیاز دارد. او افزود که جذب داوطلب به تنهایی برای جبران کمبود نیرو کافی نیست.

منبع امنیتی اروپایی نیز خاطرنشان کرد که اوکراین باید تلاش برای بسیج عمومی را افزایش دهد.

هیچ‌یک از طرفین درگیری داده‌های رسمی در مورد قدرت نظامی و میزان تلفات خود به اشتراک نمی‌گذارند.

یوسف، مقام ارشد نظامی اوکراین اذعان داشت که روسیه که ۱۸ درصد از خاک اوکراین را کنترل می‌کند، علاوه بر ۳۵ هزار نیروی گارد ملی و همچنین نیروی هوایی و عملیات دریایی مجزا، بین ۴۵۰ هزار تا ۴۷۰ هزار نیروی زمینی در جنگ اوکراین دارد.

کی‌یف پیشتر گفته بود که حدود ۱ میلیون نفر را مسلح کرده است.

زلنسکی در دسامبر گفت که ارتش او می‌خواهد تا نیم میلیون سرباز جدید بسیج کند. فرمانده ارشد اوکراین پس از آغاز کار خود در فوریه گفت که بررسی منابع به این نتیجه رسیده که همچنان به تعداد «کاهش‌یافته قابل توجهی» نیرو نیاز است.

موزیکا گفت که مشخص نیست استحکامات اوکراین تا چه حد عمیق است. ارتش اوکراین می‌گوید که به طور شبانه‌روزی برای بهبود آن‌ها تلاش کرده و زلنسکی نیز مدعی شده که ساخت‌وساز در برخی مناطق خط مقدم تا ۹۸ درصد تکمیل شده است.

متیو ساویل، مدیر علوم نظامی در اندیشکده RUSI لندن گفت: «اساساً آنچه در سال ۲۰۱۴ با آن روبروییم، یک موقعیت دفاعی تا حد امکان قوی است؛ اما باید پذیرفت که اوکراینی‌ها احتمالاً مقداری زمین را به روس ها خواهند باخت».

او گفت که ضدحمله سال گذشته اوکراین که نتوانست به طور قابل‌توجهی به خطوط روسیه نفوذ کند، تمرکز نیروهای روسیه و تأخیر طولانی در تأیید کمک نظامی ایالات متحده است.

او گفت: «کمک‌های آمریکا بسیار دیرتر و در موقعیت بسیار نامطلوب‌تری نسبت به آن زمانی تأیید شد که اوکراینی‌ها امیدوار بودند. اکنون چالش بزرگ این است که همزمان یک دفاع قوی ایجاد کنند و سپس برای تهاجمی در سال ۲۰۲۵ آماده شوید».