به گزارش اکوایران، روسیه در روز دوشنبه اعلام کرد که حمایت نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه از اوکراین جهان را به لبه پرتگاه درگیری مستقیم بین بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان سوق داده که می‌تواند به فاجعه ختم شود.

به نوشته رویترز، به گفته دیپلمات‌های روس و آمریکا، حمله سال ۲۰۲۲ ولادیمیر پوتین به اوکراین بدترین فروپاشی روابط بین روسیه و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ را رقم زده است.

تنها دو روز پس از تصویب بودجه کمکی نظامی چند میلیارد دلاری توسط قانون‌گذاران آمریکایی برای اوکراین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که ایالات متحده و ناتو برای تحمیل «شکست استراتژیک» به روسیه دچار وسواس شده‌اند.

لاوروف گفت که حمایت غرب از اوکراین، ایالات متحده و متحدانش را در آستانه درگیری نظامی مستقیم با روسیه قرار داده است.

او در کنفرانس خلع سلاح در مسکو گفت: «غربی‌ها به طور خطرناکی در حال لغزیدن بر لبه پرتگاه درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای هستند که مملو از عواقب فاجعه‌بار است. موردی که به طور خاص نگران‌کننده بوده این واقعیت است که سه قدرت هسته‌ای غربی از حامیان کلیدی رژیم جنایت‌کار کی‌یف و عاملان اصلی اقدامات تحریک‌آمیز هستند. ما در این اقدام، خطرات استراتژیک جدی را مشاهده می‌کنیم که منجر به افزایش سطح خطر جنگ هسته‌ای می‌شود».

از زمان شروع جنگ، روسیه بارها در مورد افزایش خطرات رویارویی هسته‌ای هشدار داده است؛ هشدارهایی که ایالات متحده می‌گوید باید جدی گرفته شود، اگرچه مقامات آمریکایی می‌گویند که هیچ تغییری در وضعیت هسته‌ای روسیه مشاهده نکرده‌اند.

پوتین این جنگ را بخشی از نبردی چندصدساله با غرب فاسد می‌داند که به گفته او، پس از فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ و با گسترش ناتو و تجاوز به آنچه مسکو حوزه نفوذ تاریخی روسیه می‌داند، این کشور را تحقیر کرد.

اوکراین و حامیان غربی آن می‌گویند که این جنگ برای تصاحب اراضی به سبک امپراتوری‌ها توسط یک دیکتاتوری فاسد است که روسیه را به بن‌بست استراتژیک سوق خواهد داد. رهبران غربی متعهد شده‌اند که برای شکست نیروهای روس در اوکراین تلاش کنند، اما در عین حال، استقرار پرسنل ناتو را در آنجا رد کرده‌اند.

با وخیم شدن روابط، روسیه و ایالات متحده هر دو از فروپاشی شبکه معاهدات کنترل تسلیحاتی که به دنبال کندکردن مسابقه تسلیحاتی دوران جنگ سرد و کاهش خطر جنگ هسته‌ای بود، ابراز تأسف کرده‌اند.

روسیه و آمریکا با اختلاف زیادی، بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان بوده و مجموعاً بیش از ۱۰۶۰۰ کلاهک هسته‌ای از کل ۱۲۱۰۰ کلاهک موجود در جهان را در اختیار دارند. چین دارای سومین زرادخانه هسته‌ای بزرگ بوده و پس از آن، فرانسه و بریتانیا قرار دارند.

لاوروف گفت که با توجه به بحران کنونی، هیچ مبنایی برای گفتگو با ایالات متحده در مورد کنترل تسلیحات وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: «در شرایطی که یک جنگ ترکیبی همه‌جانبه علیه ما در جریان است، هیچ مبنایی برای گفتگو با ایالات متحده در مورد کنترل تسلیحات و ثبات استراتژیک به طور کلی وجود ندارد».

او غرب را متهم کرد که در تلاش است محدودیت‌هایی را بر زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و چین اعمال کند؛ در حالی که برای دستیابی به برتری نظامی یک‌جانبه، قابلیت‌های غیرهسته‌ای خود را توسعه می‌دهد.

لاوروف گفت که غرب در حال ساخت یک سیستم دفاع موشکی جهانی است که می‌تواند رقیب را نابود ساخته، تسلیحات هسته‌ای را در اروپا مستقر کرده، موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد را در مناطق مختلف جهان مستقر کند و برای استقرار سلاح در فضا آماده شود.

در ماه فوریه، پوتین گفت که روسیه با استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا مخالف بوده و وزیر دفاع او اتهامات واشنگتن مبنی بر توسعه توان هسته‌ای برای فضا توسط روسیه را رد کرد.

ایالات متحده می‌گوید که در حال توسعه قابلیت‌های دفاعی خود مطابق با توافقات بین‌المللی است. این کشور می‌گوید تنها خواهان استفاده صلح‌آمیز از فضای بیرونی بوده و برنامه‌های دفاع موشکیش تدافعی است.

لاوروف همچنین غرب را به راه‌انداختن کمپینی تبلیغاتی برای بدنام‌کردن روسیه متهم کرد. او گفت: «هدف غرب منحرف‌کردن توجه جامعه جهانی از تهدیدات واقعی در فضای بیرونی است تا به تخصیص منابع مالی اضافی برای تقویت توانایی‌های ملی فضای نظامی خود دست یابد».

او اذعان داشت: «اولویت ما همچنان توسعه یک ابزار الزام‌آور قانونی بین‌المللی است که تضمین‌های قابل اعتمادی را برای جلوگیری از استقرار سلاح در فضا ایجاد کند».