به گزارش اکوایران، سازمان ملل خواستار تحقیق درباره گزارش‌های مربوط به گورهای دسته جمعی در بیمارستان‌های غزه شد.

سازمان ملل روز سه‌شنبه خواستار «تحقیق روشن، شفاف و معتبر» درباره گورهای دسته‌جمعی کشف‌شده در دو بیمارستان بزرگ در غزه جنگ‌زده شد که توسط سربازان اسرائیلی مورد حمله قرار گرفتند.

به گزارش بلومبرگ، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت که بازرسان معتبر باید به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند و افزود که خبرنگاران بیشتری باید بتوانند در امنیت در غزه کار کنند تا حقایق را گزارش کنند.

اوایل روز سه‌شنبه، فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که از تخریب مرکز پزشکی شیفا در شهر غزه و بیمارستان ناصر در شهر جنوبی خان یونس و همچنین کشف گورهای دسته جمعی در داخل و اطراف آن‌ها «وحشت‌زده» شده است.

تورک خواستار تحقیقات مستقل، موثر و شفاف درباره مرگ این افراد شد و اضافه کرد در این تحقیقات «باید با توجه به فضای غالب مصونیت از پاسخگویی، بازرسان بین‌المللی دخیل باشند.»

تورک گفت: «بیمارستان‌ها تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه از حمایت ویژه برخوردارند و کشتن عمدی غیرنظامیان، بازداشت شدگان و دیگرانی که ناتوان از شرکت در جنگ هستند، جنایت جنگی است.»

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گزارش‌های مربوط به گورهای دسته‌جمعی در بیمارستان‌ها را «فوق‌العاده نگران‌کننده» خواند و گفت که مقامات آمریکایی از دولت اسرائیل درخواست اطلاعات کرده‌اند.

ارتش اسرائیل گفت که نیروهایش اجسادی را که فلسطینیان قبلاً دفن کرده بودند، به عنوان بخشی از جست و جوی بقایای اسرای اسیر شده توسط حماس در جریان حمله 7 اکتبر که باعث جنگ شد، نبش قبر کردند. ارتش گفت که اجساد با احترام مورد بررسی قرار گرفتند و آنهایی که متعلق به اسرای اسرائیلی نبودند به محل خود بازگردانده شدند.

ارتش اسرائیل می‌گوید صدها نیروی حماس را که در داخل دو مجتمع بیمارستانی پناه گرفته بودند، کشته یا بازداشت کرده است، ادعاهایی که به طور مستقل قابل تأیید نیست.

سازمان دفاع مدنی فلسطین در نوار غزه روز دوشنبه اعلام کرد که 283 جسد را از یک محل دفن موقت در داخل بیمارستان اصلی خان یونس که که نیروهای اسرائیلی ماه گذشته آن را محاصره کرده بودند، کشف کرده است. این گروه گفت که در آن زمان، مردم قادر به دفن مردگان در قبرستان نبودند و در حیاط بیمارستان قبرهایی حفر کردند.

دفاع مدنی گفت که برخی از اجساد، افراد کشته شده در محاصره بیمارستان هستند. برخی دیگر نیز در حمله نیروهای اسرائیلی به بیمارستان کشته شدند.

مقامات بهداشت فلسطین می‌گویند که حملات به بیمارستان بخش بهداشت غزه را در حالی که تلاش می‌کند با تلفات فزاینده بیش از شش ماه جنگ مقابله کند، ویران کرده است.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «این ادعا که ارتش اسرائیل اجساد فلسطینی‌ها را دفن کرده است، بی‌اساس است.»

این موضوع که چه کسی می‌تواند یا باید تحقیقاتی را انجام دهد همچنان مورد سوال است.

دوجاریک گفت، برای اینکه سازمان ملل بتواند تحقیقاتی را انجام دهد، یکی از نهادهای اصلی باید مجوز آن را بدهد.

کریم خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی، پس از بازدید از اسرائیل و کرانه باختری در ماه دسامبر گفت که تحقیقات دادگاه در مورد جنایات احتمالی حماس و نیروهای اسرائیلی «اولویت دفتر من است.»

دوجاریک روز دوشنبه گفت کشف گورها «دلیل دیگری است که چرا ما به آتش بس نیاز داریم، چرا باید شاهد پایان این درگیری باشیم، چرا باید شاهد دسترسی بیشتر گروه‌های بشردوستانه، برای کالاهای بشردوستانه، حفاظت بیشتر از بیمارستان‌ها و آزادی اسرای اسرائیلی باشیم.»