به گزارش اکوایران، وال استریت ژورنال روز شنبه گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه احتمالاً دستور قتل الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت را در اردوگاه زندانی در قطب شمال در ماه فوریه نداده است.

ناوالنی 47 ساله هنگام مرگ، سرسخت‌ترین منتقد داخلی پوتین بود. متحدان او که مقامات او را افراط‌گرا می‌دانند، پوتین را به قتل او متهم کردند و گفته‌اند که مدرکی برای حمایت از ادعای خود ارائه خواهند کرد.

به گزارش رویترز، کرملین هرگونه دخالت دولت را رد کرده است. ماه گذشته، پوتین درگذشت ناوالنی را «غم انگیز» خواند و گفت که او آماده است تا این سیاستمدار زندانی را در یک تبادل زندانی به غرب تحویل دهد، مشروط بر اینکه ناوالنی هرگز به روسیه بازنگردد. متحدان ناوالنی گفتند که چنین مذاکراتی در جریان بوده است.

این ژورنال روز شنبه به نقل از افراد ناشناس آشنا به این موضوع گفت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا پوتین دستور قتل ناوالنی را در ماه فوریه نداده است.

در این بیانیه آمده است که با توجه به اینکه این سیاستمدار اپوزیسیون سال‌ها مورد هدف مقامات روسی قرار گرفته، به اتهاماتی که غرب گفته است انگیزه‌های سیاسی دارد، زندانی شده و در سال 2020 با یک عامل اعصاب مسموم شده است، واشنگتن مسئولیت کلی قتل ناوالنی را از رهبر روسیه مبرا نکرده است.

کرملین دخالت دولت در مسمومیت 2020 را رد می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز شنبه گفت که گزارش ژورنال را دیده است که به گفته او حاوی «گمانه‌زنی‌های پوچ» است.

پسکوف در پاسخ به سوالی درباره این موضوع به خبرنگاران گفت: «من این اطلاعات را دیده‌ام، نمی‌توانم بگویم این اطلاعات با کیفیت بالا است که شایسته توجه است.»

رویترز نمی‌تواند به طور مستقل گزارش ژورنال را تأیید کند. منابعی می‌گویند که این یافته «به طور گسترده در جامعه اطلاعاتی پذیرفته شده و توسط چندین آژانس از جمله آژانس اطلاعات مرکزی، دفتر مدیر اطلاعات ملی و واحد اطلاعات وزارت امور خارجه به اشتراک گذاشته شده است.»

این روزنامه به نقل از برخی منابع خود نوشت ارزیابی ایالات متحده بر اساس طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله برخی اطلاعات طبقه بندی شده، و تجزیه و تحلیل حقایق عمومی، از جمله زمان مرگ ناوالنی و اینکه چگونه انتخاب مجدد پوتین در ماه مارس را تحت الشعاع قرار داد، بود.

این نشریه به لئونید ولکوف، دستیار ارشد ناوالنی اشاره کرد که یافته‌های ایالات متحده را ساده لوحانه و مضحک خواند.