به گزارش اکوایران، در حالی که تنها چند ساعت تا مراسم خاکسپاری الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین باقی مانده است، تیم او می‌گوید که همچنان در سازماندهی مراسم وداع با مشکلاتی روبرو هستند.

کایرا یارمیش، سخنگوی او گفت که آنها نتوانسته‌اند ماشین نعش‌کشی برای بردن جسد به کلیسا پیدا کنند. خانم یارمیش گفت: «افراد ناشناس با سردخانه تماس می‌گیرند و آنها را تهدید می‌کنند.»

مراسم تشییع جنازه او قرار است روز جمعه در حومه مسکو برگزار شود. دو هفته از مرگ او در یک زندان در قطب شمال می‌گذرد.

روز چهارشنبه، تیم ناوالنی اعلام کرد که مراسم یادبود در ساعت 14:00 به وقت مسکو در یک کلیسا در مارینو برگزار خواهد شد.

پس از آن مراسم خاکسپاری در ساعت 16:00 در گورستان بوریسوفسکوی در همان نزدیکی انجام می‌شود.

مراسم تشییع جنازه نیز به صورت آنلاین در کانال یوتیوب ناوالنی پخش خواهد شد. ناوالنی در 16 فوریه در زندانی در قطب شمال درگذشت. او به اتهامات واهی به مدت سه سال زندانی شده بود.

تیم او که مردم را تشویق به حضور در مراسم خاکسپاری کرده است، نقشه مسیر بین دو مکان را به اشتراک گذاشته است.

آنها همچنین فهرستی از مکان‌های خارج از کشور، از سئول گرفته تا رم، مونترال و استکهلم را به اشتراک گذاشتند که در آن مردم می‌توانند به مراسم یادبود ناوالنی بپیوندند. مشخص نیست چند نفر در مراسم خاکسپاری روز جمعه در مسکو شرکت خواهند کرد.

لئونید ولکوف، رئیس سابق ستاد ناوالنی، در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که نگران اتفاقاتی است که ممکن است در طول مراسم در مسکو رخ دهد.

او گفت: «می ترسم فردا اتفاقات غیرمنتظره رخ دهد. نمی‌دانم که آیا آنها واقعاً به مردم اجازه خواهند داد با الکسی خداحافظی کنند.»

او افزود که تیم ناوالنی همچنین نگران هستند که ممکن است مشکلاتی در مورد کلیسایی که مراسم در آن برگزار می‌شود به وجود بیاید.

در مارس 2015، هزاران نفر برای ادای احترام به بوریس نمتسوف، سیاستمدار کشته شده اپوزیسیون، در خیابان‌ها صف کشیدند، اما بعید است که در حال حاضر اجازه ابراز عمومی غم و اندوه برای یکی از مخالفان ولادیمیر پوتین داده شود.

در سال‌های اخیر، مقامات روسیه هر اقدامی را که به عنوان انتقاد از دولت تعبیر شود، سرکوب کرده‌اند. تلاش‌ها برای بزرگداشت مرگ ناوالنی با واکنش شدیدی روبرو شد و بناهای یادبود پاکسازی شد و صدها نفر دستگیر شدند.

عکس‌هایی که بعد از ظهر پنجشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، حضور گسترده پلیس و موانعی را نشان می‌داد که هم در نزدیکی کلیسایی که مراسم یادبود برگزار می‌شود و هم در قبرستانی که قرار است ناوالنی در آن دفن شود، گذاشته شده است.

کانال تلگرامی «روس نیوز» همچنین گفت که دوربین‌های نظارتی «روی هر چراغ خیابان» در اطراف قبرستان نصب شده است.

گروهی از وکلا و مدافعان حقوق بشر توصیه‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی برای کسانی که قصد رفتن به مراسم خاکسپاری ناوالنی را دارند به اشتراک گذاشتند.

مشخص نیست که چه کسانی از اعضای خانواده ناوالنی به جز مادرش، لیودمیلا، که اخیراً علناً مقامات را به نگه داشتن جسد پسرش متهم کرده است، می‌توانند در مراسم خاکسپاری شرکت کنند.

فرزندان ناوالنی، داریا 23 ساله و زاخار 15 ساله، در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

بیوه او، یولیا، در حال حاضر در روسیه زندگی نمی‌کند، اما به دلیل کار با تیم ناوالنی و اظهارات عمومی اخیرش که در آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را مسئول مرگ همسرش می‌دانست، در صورت بازگشت ممکن است در خطر دستگیری قرار گیرد.

یولیا ناوالنایا روز چهارشنبه در یک سخنرانی گفت که نمی‌داند آیا مراسم تشییع جنازه آرام برگزار خواهد شد یا پلیس کسانی را که برای خداحافظی آمده‌اند دستگیر خواهد کرد.