به گزارش اکوایران، ترکیه تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را به دلیل جنگ غزه متوقف کرد.

دو مقام ترکیه‌ای آگاه به خبرگزاری بلومبرگ گفتند ترکیه از روز پنج‌شنبه تمامی مبادلات تجاری -اعم از صادرات و واردات- خود را با اسرائیل متوقف کرد.

این اقدام محدودیت ماه گذشته بر برخی صادرات ترکیه به اسرائیل را گسترش می‌دهد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا بر شدت انتقاداتش از اسرائیل افزوده و تلاش می‌کند حمایت رای‌دهندگان محافظه کار را در داخل کشور تقویت کند.

آنکارا به طور رسمی این تعلیق را اعلام نکرده است و مشخص نیست که تجارت تحت چه شرایطی از سر گرفته خواهد شد.

تجارت بین دو طرف در سال 2023 به ارزش 6.8 میلیارد دلار بوده که 76 درصد آن صادرات ترکیه بوده است.

ییسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس به این ماجرا واکنش نشان داد و مدعی شد: «این رفتار دیکتاتوری است که منافع مردم و جامعه تجاری ترکیه را زیر پا می گذارد و در عین حال توافقات تجاری بین المللی را نادیده می‌گیرد». او افزود این رژیم برای ایجاد جایگزین‌های فوری برای تجارت با ترکیه از طریق افزایش تولیدات داخلی  و یافتن تامین کنندگان دیگر تلاش خواهد کرد.

بزرگترین صادرات ترکیه به اسرائیل در سال 2023 آهن و فولاد بوده است. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه، بزرگترین واردات این کشور محصولات نفتی پالایش شده بوده است.

این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که ترکیه اعلام کرد قصد دارد به دعوی آفریقای جنوبی در عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد بپیوندد که اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در سرزمین فلسطین متهم می‌کند.

اسرائیل و ترکیه در آگوست گذشته پس از یک دهه تنش، روابط دیپلماتیک خود را احیا کردند و در حال بررسی راه‌هایی برای افزایش همکاری بودند تا اینکه حمله حماس در 7 اکتبر همه چیز را عوض کرد.

اردوغان نیروهای حماس را «رزمندگان آزادی» خواند و بارها از رفتار اسرائیل در جنگی انتقاد کرد که مقامات بهداشتی در غزه می‌گویند که باعث کشته شدن بیش از 34000 فلسطینی شده است.