به گزارش اکوایران، یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی روز چهارشنبه یک نشست مجازی با مقامات ارشد دیوان کیفری بین‌المللی برگزار کردند تا نگرانی خود را در مورد صدور حکم بازداشت احتمالی برای رهبران اسرائیل در مورد جنگ غزه ابراز کنند.

مقامات اسرائیلی طی دو هفته گذشته به طور فزاینده‌ای نگران صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یوآو گالانت وزیر دفاع و هرزی هالوی، رئیس ستاد نیروهای دفاعی اسرائیل، توسط دیوان کیفری بین المللی بوده‌اند.

به نوشته اکسیوس، دیوان کیفری بین‌المللی که در لاهه هلند مستقر است، از سال 2021 در حال بررسی جنایات جنگی احتمالی نیروهای اسرائیلی و مبارزان فلسطینی در جنگ اسرائیل و حماس در سال 2014 بوده است.

به گفته دفتر دادستانی، این تحقیقات گسترش یافته است تا حملات 7 اکتبر و جنگی که از آن زمان در غزه جریان دارد را نیز در بر بگیرد.

مقامات اسرائیلی گفتند که در چند هفته گذشته، اسرائیل به ایالات متحده گفته است که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین بر دادستان دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت علیه رهبران اسرائیلی فشار می‌آورند.

کابینه اسرائیل به دولت بایدن هشدار داد که اگر دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت رهبران اسرائیل را صادر کند، اقدامات تلافی جویانه‌ای علیه تشکیلات خودگردان فلسطین انجام خواهد داد که می‌تواند منجر به فروپاشی آن شود.

آکسیوس اوایل این هفته گزارش داد که موضوع احکام بازداشت احتمالی دیوان بین‌المللی کیفری در جریان تماس نتانیاهو و جو بایدن در یکشنبه گذشته مطرح شد و نتانیاهو از بایدن درخواست کمک کرد.

قانونگذاران جمهوری‌خواه تهدید کردند که اگر دیوان کیفری بین المللی حکم بازداشت را صادر کند، قانونی را علیه دیوان کیفری بین المللی تصویب خواهند کرد، چیزی که دولت بایدن با آن مخالفت کرده است.

مقامات اسرائیلی می‌گویند نتانیاهو که به شدت از صدور حکم بازداشت احتمالی نگران است، در روزهای اخیر با چند سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات صحبت کرده و از آن‌ها خواسته است که دادستان دیوان کیفری بین المللی را تحت فشار قرار دهند تا حکم بازداشت را صادر نکند.

منابع آگاه از نشست روز چهارشنبه سناتورها و مقامات ارشد دیوان بین‌المللی کیفری هویت سناتورها یا مقامات دیوان بین‌المللی کیفری را فاش نکردند و گفتند که این دیدار محرمانه بوده است.