به گزارش اکوایران، مقامات اطلاعاتی آمریکا در جریان جلسه استماع کنگره هشدار دادند که روسیه و چین همکاری‌های نظامی خود را، از جمله در مورد تایوان، تقویت می‌کنند.

به نوشته نیوزویک، سپهبد جفری کروس، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی گفت: «خلاصه اینکه اگر ما با یکی از آن‌ها درگیری شویم، احتمالاً جبهه دومی نیز خواهیم داشت».

از زمان اعلام «اتحاد بدون محدودیت» این دو کشور، درست پیش از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روابط مسکو و پکن به بالاترین حد خود رسیده است. افزایش تجارت دوجانبه به تقویت اقتصاد تحریم‌زده روسیه کمک کرده و از طرف دیگر، روسیه نفت و گاز طبیعی ارزان در اختیار چین قرار داده است.

چین ادعا می‌کند در قبال جنگ روسیه و اوکراین بی‌طرف مانده، اما محتوای انتقادی از جنگ مسکو در شبکه‌های اجتماعی را سانسور می‌کند، جنگی که پکن نه محکوم کرده و نه آن را تهاجم نامیده است.

آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در پاسخ به سؤال مایک راوندز، سناتور جمهوری‌خواه داکوتای جنوبی که پرسیده بود آیا یکی از این کشورها در صورت درگیری با آمریکا و متحدانش به دیگری کمک خواهد کرد، گفت: «ما برای اولین‌بار شاهد تمرین مشترک چین و روسیه در ارتباط با تایوان هستیم و درک می‌کنیم که این جایی است که چین قطعاً می‌خواهد روسیه با آن همکاری کند و دلیلی نمی‌بینیم که این اتفاق نیافتد».

کروس نیز در پاسخ به این سؤال که آیا پنتاگون در برنامه‌ریزی‌های خود از آگاهیش نسبت به همکاری تقویت‌شده پکن و مسکو استفاده می‌کند، گفت: «از دیدگاه وزارت دفاع، قطعاً این‌طور خواهد بود و صرف‌نظر از اینکه آیا واقعاً دو جبهه کامل وجود خواهد داشت یا خیر، این موضوع باید در نظر گرفته شود. این یک تحلیل و ارزیابی است که با گذشت زمان تکامل خواهد یافت».

با وجود اینکه واشنگتن در سال ۱۹۷۹ روابط رسمی خود را از تایپه به پکن تغییر داد، ایالات متحده همچنان روابط دوستانه‌ای با تایوان حفظ کرده و بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحاتی این جزیره خودمختار است.

برای چندین دهه، دولت‌های ایالات متحده سیاست محتاطانه «ابهام استراتژیک» را در پیش گرفته‌اند تا چین را در مورد اینکه آیا آمریکا در صورت حمله به تایوان، نیروهایی برای دفاع از آن اختصاص خواهد داد، مردد نگه دارند.

از سال ۲۰۲۲، روسیه و چین چندین رزمایش نظامی مشترک، از جمله رزمایش سال گذشته در دریای ژاپن و دریای چین شرقی برگزار کرده‌اند.

در ماه مارس، ناوگان جنگی چین و روسیه به همراه ایران در یک سری رزمایش در دریای عمان شرکت کردند. وزارت دفاع چین اعلام کرد که هدف از این رزمایش‌ها «حفظ مشترک امنیت دریایی منطقه» بوده است.

محققان اوکراینی می‌گویند در حالی که چین ارسال سلاح‌های مرگبار به روسیه را تکذیب می‌کند، شرکت‌های چینی منبع اصلی پهپادها و بیشتر قطعات مرتبط با پهپادهایی هستند که نیروهای متجاوز روسیه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

واشنگتن تعدادی از شرکت‌های چینی مظنون به چنین فعالیت‌هایی را تحریم کرده است. در ماه‌های اخیر نیز دولت بایدن شرکت‌ها و مؤسسات مالی که در معاملات با روسیه در صنایع مختلف مشارکت دارند را تحت تحریم قرار داده است.

ماه گذشته، ایالات متحده، چین را به ارائه تصاویر ماهواره‌ای به کرملین برای کمک به نیروهایش در اوکراین و همچنین نیروهای چینی، متهم کرد.