به گزارش اکوایران، بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی بریتانیا، مذاکره کنندگانی که به دنبال توقف جنگ ویرانگر هفت ماهه غزه هستند، توقف 40 روزه درگیری‌ها و تبادل اسرا را پیشنهاد کرده‌اند.

میانجی‌های قطری، مصری و آمریکایی روز شنبه با یک هیات حماس در قاهره دیدار کردند و یک منبع ارشد حماس نزدیک به مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفت که «دور جدیدی» از مذاکرات روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هر یک از طرفین طرف مقابل را به دلیل توقف مذاکرات سرزنش کرد و یکی از مقامات ارشد حماس اواخر روز شنبه تاکید کرد که این گروه تحت هیچ شرایطی با آتش‌بسی که به صراحت شامل پایان کامل جنگ، از جمله خروج اسرائیل از غزه نمی‌شود، موافقت نخواهد کرد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، تلاش‌های اسرائیل برای تضمین توافق آزادسازی اسرا بدون ارتباط آن با پایان دادن به تجاوز به غزه را محکوم کرد. او نتانیاهو را متهم کرد که به دلیل «منافع شخصی» تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس را «شخصاً مانع می‌شود.»

یک مقام ارشد اسرائیلی پیشتر گفته بود که حماس با امتناع از دست کشیدن از درخواست خود برای پایان دادن به جنگ، «امکان دستیابی به توافق را از بین می‌برد». او به خبرگزاری فرانسه گفت که اسرائیل با هیچ تضمینی مبنی بر پایان جنگ موافقت نکرده است.

علیرغم ماه‌ها دیپلماسی، میانجی‌ها نتوانسته‌اند آتش‌بس جدیدی مانند آتش‌بس یک هفته‌ای را که منجر به آزادی 105 اسیر در نوامبر گذشته شد به دست آورند.

مذاکرات قبلی تا حدی به دلیل درخواست حماس برای آتش‌بس پایدار و وعده‌های مکرر نتانیاهو برای حمله به شهر جنوبی رفح که مملو از غیرنظامیان آواره است، متوقف شد.

اسرائیل هنوز هیاتی به قاهره اعزام نکرده است. به ادعای این مقام، اسرائیل تنها در صورتی این کار را انجام خواهد داد که «حرکت مثبت» در چارچوب پیشنهادی وجود داشته باشد. این مقام اسرائیلی افزود: «انتظار می‌رود مذاکرات سخت و طولانی برای یک توافق واقعی انجام شود.»

«قحطی تمام عیار»

در همین حال سازمان ملل متحد درباره قحطی تمام عیار در شمال غزه هشدار داده است. سیندی مک کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، در گزیده‌ای از مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد، گفت: «قحطی تمام عیار در شمال وجود دارد و در حال گسترش به سمت جنوب است.»

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد که دسترسی به مواد غذایی در نوار غزه در اراضی تحت محاصره فلسطین که 2.4 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، اندکی بهبود یافته است.

سازمان ملل می‌گوید که بیش از 70 درصد از ساختمان‌های مسکونی غزه به طور کامل یا جزئی ویران شده‌اند و بازسازی آن نیازمند تلاشی است که پس از جنگ جهانی دوم دیده نشده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تحت فشار داخلی فزاینده‌ای قرار گرفته تا از کابینه نتانیاهو امتیازات بیشتری در مورد مدیریت جنگ دریافت کند.

نامه‌ای که توسط 88 عضو کنگره از حزب دموکرات امضا شد، نگرانی این اعضا نسبت به «توقف عمدی» کمک‌ به غیرنظامیان فلسطینی توسط اسرائیل را ابراز کرد و از بایدن خواست تا فروش تسلیحات را متوقف کند، مگر اینکه رفتار اسرائیل تغییر کند.

با اصرار ایالات متحده، اسرائیل در روزهای اخیر کمک‌های بیشتری را به غزه تسهیل کرده است، اما آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند که این امر نتوانسته از پیشروی قحطی جلوگیری کند.

حمام خون رفح

چشم انداز حمله به رفح نیز نگرانی‌های عمیق بین‌المللی را برانگیخته است. یک مقام ارشد حماس روز شنبه گفت اسرائیل «مسئولیت کامل اصرار بر ورود به رفح به جای توقف تجاوز را بر عهده خواهد داشت.» سازمان جهانی بهداشت می گوید 1.2 میلیون نفر، یعنی نیمی از جمعیت نوار غزه، در رفح پناه گرفته‌اند.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز جمعه هشدار داد که «یک عملیات نظامی تمام عیار در رفح می‌تواند منجر به حمام خون شود.»

جنگ در غزه همچنین باعث افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری اشغالی شده است.

شاخه مسلح حماس، گردان‌های عزالدین القسام، از کشته شدن سه عضو خود از جمله علا ادیب، رئیس آن در طولکرم خبر داد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، از 7 اکتبر تاکنون حداقل 496 فلسطینی توسط سربازان یا شهرک‌نشینان اسرائیلی در این سرزمین کشته شده‌اند.

در همین حال تظاهرات دانشجویان علیه جنگ در اروپا و آمریکای شمالی ادامه دارد و تظاهرکنندگان از اواسط آوریل در حداقل 40 محوطه دانشگاهی ایالات متحده تجمع کرده‌اند.

در روزهای اخیر، پلیس چندین تحصن دانشجویی از جمله یکی در دانشگاه نیویورک را به درخواست مدیران آن بر هم زد.