به گزارش اکوایران، دیوید کامرون گفته است که بریتانیا از فروش تسلیحات به اسرائیل خودداری نخواهد کرد و موقعیت این کشور با آمریکا قابل مقایسه نیست که تحویل محموله تسلیحات را متوقف کرده است، زیرا انگلیس یک تامین کننده تسلیحات بزرگ دولتی به اسرائیل نیست.

وزیر امور خارجه افزود که بریتانیا از تهاجم گسترده به رفح حمایت نمی‌کند مگر اینکه طرحی را ببیند که از غیرنظامیان محافظت کند، موضعی که بریتانیا در ماه گذشته تکرار کرده است.

به گزارش گاردین، مقامات وزارت خارجه بریتانیا گفتند که آنها هیچ نظری در مورد اینکه حماس یا اسرائیل به موضع بریتانیا در مورد آتش بس دو مرحله‌ای نزدیکتر هستند، که با آتش‌بس بشردوستانه آغاز و منجر به توقف دائمی می‌شود، ندارند. آنها خاطرنشان کردند که اسرائیل مدعی است پیشنهادی که حماس در روز یکشنبه پذیرفته با پیشنهادی که اسرائیل هفته قبل آماده پذیرش آن شده بود متفاوت است.

لرد کامرون در پایان یک سخنرانی طولانی که در آن چشم‌انداز سیاست خارجی خود را پس از شش ماه کار در این سمت بیان می‌کرد، گفت: «تفاوت بسیار اساسی بین وضعیت ایالات متحده و وضعیت بریتانیا وجود دارد. ایالات متحده یک کشور بزرگ تامین کننده تسلیحات به اسرائیل است. ما تسلیحاتی از سوی دولت بریتانیا به اسرائیل نداریم، تعدادی مجوز داریم و فکر می‌کنم صادرات دفاعی ما به اسرائیل به طور قابل توجهی کمتر از 1 درصد از کل تسلیحات دفاعی آنها را تامین می‌کند. این  یک تفاوت بزرگ است.»

او افزود: «در مورد رفح، موضع ما روشن است که از برخی عملیات بزرگ در رفح پشتیبانی نمی‌کنیم، مگر اینکه یک طرح کاملاً واضح برای محافظت از مردم و نجات جان‌ آن‌ها و بقیه موارد وجود داشته باشد. ما آن طرح را ندیده‌ایم، بنابراین در این شرایط از عملیات بزرگ در رفح حمایت نخواهیم کرد.»

رئیس جمهور ایالات متحده، جو بایدن، موضع ایالات متحده را با گفتن اینکه این کشور سلاح برای استفاده در مراکز جمعیتی به اسرائیل ارائه نخواهد کرد، سخت‌تر کرد.

مقامات بریتانیا تمایلی به توصیف آنچه که اسرائیل در رفح باید انجام دهد تا به نظر برسد که از خط قرمز عبور کرده است ارائه نمی‌دهند، اما به نظر می‌رسد تهاجم زمینی به عنوان نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه تلقی می‌شود.

کامرون گفت که بر بهبود جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه متمرکز است و گفت که با باز شدن گذرگاه رفح در روز پنجشنبه و ارسال کمک‌ها، وضعیت در حال بهبود است.

ادعای کامرون مبنی بر اینکه فروش تسلیحات بریتانیا با فروش تسلیحات از ایالات متحده به اسرائیل یکسان نیست، می‌تواند بر این اساس به چالش کشیده شود که مقیاس یا تامین کننده تسلیحات بی‌اهمیت است، و مسئله این است که آیا این تسلیحات به گونه‌ای استفاده می‌شود که می‌تواند مغایر با معیارهای قانونی بریتانیا در مورد خطر نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد.

مقامات وزارت خارجه گفتند که ارزیابی رسمی بعدی از فروش تسلیحات بریتانیا قریب الوقوع است. ارزیابی‌های رسمی در یک چرخه شش هفته‌ای انجام می‌شود و آخرین ارزیابی در پایان ماه مارس تکمیل شد.

در بخش اصلی سخنرانی خود، کامرون استدلال کرد که بریتانیا و متحدانش باید شجاعت بیشتری در رویارویی با دشمنان در «لحظه خطر» نشان دهند.