به گزارش اکوایران، نیروهای احیا شده روسیه که به طور قابل توجهی بیشتر از نیروهای اوکراینی هستند، در ماه‌های اخیر حملات متعددی را در سراسر منطقه شرقی دونباس و در هفته گذشته در امتداد مرز شمال شرقی این کشور انجام داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این حرکت نقطه عطف در درگیری است که بیش از دو سال پیش در اثر تهاجم تمام عیار روسیه به وجود آمد.

به گفته پاسی پاروینن، تحلیلگر گروه بلک‌برد، یک گروه داوطلب مستقر در فنلاند که تصاویر ماهواره‌ای و محتوای رسانه‌های اجتماعی را تجزیه و تحلیل می‌کند، روسیه در سال 2024 مناطقی بیش از آنچه در جریان ضدحمله اوکراین در تابستان 2023 از دست داد، به  دست آورده است.

پاروینن گفت که نیروهای مسکو از ابتدای سال جاری تاکنون 654 کیلومتر مربع مساحت را تصاحب کرده‌اند که از 414 کیلومتر مربع از دست رفته به اوکراین بین 1 ژوئن و 1 اکتبر سال گذشته، بیشتر است. او افزود که روسیه تنها از دوم ماه مه 222 کیلومتر مربع را به دست آورده است.

سرهنگ پاولو پالیسا، که تیپ مکانیزه 93 او در نزدیکی شهر استراتژیک کلیدی چاسیو یار می‌جنگد، گفت که او معتقد است روسیه در حال آماده سازی یک فشار بزرگ برای شکستن خطوط اوکراین در شرق است. این امر تکرار گفته‌های فرمانده نیروی زمینی اوکراین است که هفته گذشته گفت انتظار دارد جنگ طی دو ماه آینده وارد مرحله حساسی شود زیرا مسکو تلاش می‌کند از تأخیر مداوم در ارسال تسلیحات به کیف سوءاستفاده کند.

پالیسا گفت: «بدون شک، این دوره سختی برای نیروهای مسلح خواهد بود.» او افزود که معتقد است کرملین می‌خواهد تا پایان سال جاری کل منطقه صنعتی دونباس را تصرف کند.

اوکراین1

مقاومت شهرها در مقابل پیشرفت روسیه

هجوم تدریجی نیروهای روسیه می‌تواند چندین شهر بزرگ در شرق از جمله کوستیانتینیوکا، دروژکیوکا، کراماتورسک و اسلوویانسک را که به عنوان مراکز نظامی کلیدی برای تلاش‌های جنگی کیف عمل می‌کنند، تهدید کند.

در حالی که دشمن هر لحظه نزدیکتر می‌شود، برخی از این دستاوردها ترسی را در دل صدها هزار اوکراینی ساکن در آن شهرهای منطقه دونتسک ایجاد کرده است.

نینا شیشیماریوا، معلم مدرسه 31 ساله، که با دختر خردسالش بیرون کلیسایی در کوستیانتینیوکا ایستاده بود، گفت: «ما فقط برای امروز زندگی می‌کنیم. نمی‌دانیم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد.»

جنگ اوکراین

توپ‌های جنگی روسی اکنون در محدوده کوستیانتینیوکا قرار دارند.

به گفته وادیم فیلاشکین فرماندار منطقه، بیشتر منطقه دونتسک، که همراه با لوهانسک منطقه بزرگ دونباس را تشکیل می‌دهد، روزانه تحت بمباران قرار می‌گیرد و معمولاً حداقل ده بار در روز توسط توپخانه یا حملات هوایی روسیه هدف قرار می‌گیرد.

خرابه‌های خانه‌ها، بلوک‌های آپارتمانی و ساختمان‌های اداری مناظر رایجی در شهرها هستند.

الکساندر استاسنکو، یک امدادگر داوطلب، گفت که تیم او درخواست‌های تخلیه بیشتری را به‌ویژه از کوستیانتینیوکا و کوراخوو، شهر دیگری در جنوب آن، در میان دیگر شهرک‌ها دریافت کرده است.

نیروهای روسی تا کنون به سمت کوراخووه در حال پیشروی هستند و تا کنون 2 تا 3 کیلومتر در امتداد جاده‌ای که در شرق شهر قرار دارد حرکت کرده‌اند.

استاسنکو گفت: «هرجا که خط مقدم نزدیک می‌شود، مردم در آن مکان‌ها تلاش می‌کنند هر چه سریع‌تر آنجا را ترک کنند.»

زمان به نفع ما نیست

اوکراین تقریباً 1000 کیلومتر خط مقدم برای دفاع در شرق، شمال و جنوب دارد.

برخی از شدیدترین درگیری‌ها در سال 2024 بر روی چاسیو یار متمرکز شده‌اند که در 12 کیلومتری کوستیانتینیوکا از مناطق مهم است. این شهر در غرب شهر ویران شده باخموت قرار دارد که مسکو سال گذشته پس از ماه‌ها نبرد پرهزینه آن را تصرف کرد.

بزرگراه اصلی منتهی به غرب از کوستیانتینیوکا در حال حاضر در معرض تهدید است. قطع کامل آن به این معنی است که قطب‌های ترانزیتی شمال‌تر، از جمله کراماتورسک و اسلوویانسک، یک خط تامین حیاتی را از دست خواهند داد.

جنگ اوکراین

به گفته امیل کاستلمی، یکی دیگر از تحلیلگران گروه بلک برد، حمله جدید روسیه به منطقه شمال شرقی خارکف که از روز جمعه آغاز شد، همچنین خطر انحراف نیروهای گسترده اوکراینی از جبهه شرقی را در پی دارد و توانایی آنها برای حفظ خط مقدم را به خطر می‌اندازد.

او گفت: «در حال حاضر، به نظر می‌رسد هدف عملیات (خارکف) ایجاد سردرگمی و پیوند دادن ذخایر باقی‌مانده اوکراین به مناطق کم‌اهمیت است.»

جک واتلینگ، محقق ارشد اندیشکده روزی مستقر در لندن، گفت که نیروهای روسی احتمالاً حملات بیشتری را به نقاط شمالی و جنوبی خط مقدم انجام خواهند داد تا دفاع کیف را گسترش دهند.

او در تفسیری در 14 مه نوشت: «هنگامی که اوکراین ذخایر خود را در این مسیرها متمرکز کرد، تلاش اصلی گسترش فشار روسیه در دونباس خواهد بود.»

قانون جدیدی که بسیج نیروی کیف را تقویت می‌کند و با مخالفت عمومی مواجه شده است، در 18 مه اجرایی می‌شود. کارشناسان و فرماندهان می‌گویند ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نیروهای تازه نفس به جبهه برسند و نیروهای خسته را در آنجا تقویت کنند.

به گفته بسیاری از کسانی که در حال جنگ هستند، حتی اگر نیروهای اوکراینی بتوانند تا زمانی که تمام مهمات و تسلیحات آمریکایی به جبهه برسد، مقاومت کنند، چالش پیش رو همچنان دلهره آور است.

پالیسا، سرهنگ تیپ 93 مکانیزه، ساعاتی پس از آغاز تهاجم زمینی روسیه به خارکف، گفت: «من بعید می‌دانم که زمان به نفع ما باشد، زیرا یک جنگ طولانی به منابع بیشتری نیاز دارد.»

او افزود که تحمیل هر چه سریعتر هزینه سنگین بر روسیه بسیار مهم است.

«منابع دشمن، چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر مادی، با ما قابل مقایسه نیست. این منابع فوق العاده زیاد است. به همین دلیل است که یک جنگ طولانی، به نظر من، به نفع ما نیست.»