به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مصاحبه‌ای که اوایل روز چهارشنبه منتشر شد، گفت که از طرح چین برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت می‌کند و پکن درک کاملی از آنچه در پس این بحران نهفته است دارد.

پوتین که پیش از سفر هفته جاری خود به پکن با خبرگزاری شینهوا صحبت می‌کرد، گفت که روسیه برای گفت و گو در راستای حل مناقشه بیش از دو ساله آماده است.

به گزارش رویترز، پوتین گفت، طرح چین و «اصول» دیگری که ماه گذشته توسط رئیس جمهور شی جین‌پینگ علنی شد، عواملی را در پشت صحنه درگیری در نظر گرفته است.

بر اساس متن روسی زبان در وب سایت کرملین، پوتین گفت: «ما در ارزیابی خود از رویکرد چین برای حل بحران اوکراین مثبت هستیم. در پکن، آنها واقعاً علت اصلی و معنای ژئوپلیتیک جهانی آن را درک می‌کنند.»

و اصول اضافی که توسط شی در گفتگو با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان مطرح شد، «گام‌های واقع‌بینانه و سازنده» بود که «ایده ضرورت غلبه بر ذهنیت جنگ سرد را توسعه داد.»

پکن بیش از یک سال پیش یک پیشنهاد 12 ماده‌ای ارائه کرد که اصول کلی برای پایان دادن به جنگ را بیان می‌کرد، اما وارد جزئیات نشد.

در آن زمان این پیشنهاد در هم در روسیه و هم در اوکراین با استقبال نه چندان گرمی مواجه شد، در حالی که ایالات متحده گفت چین خود را به عنوان یک کشور میانجی معرفی می‌کند اما «روایت غلط» روسیه را منعکس می‌کند و تهاجم این کشور را محکوم نمی‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ماه گذشته این پیشنهاد را «طرح معقولی که تمدن بزرگ چین برای بحث پیشنهاد کرده بود» خواند.

اصول اضافی شی خواستار «آرام شدن» اوضاع، شرایطی برای بازگرداندن صلح و ایجاد ثبات و به حداقل رساندن تأثیرات آن بر اقتصاد جهانی است.

روسیه این درگیری را مبارزه‌ای می‌بیند که آن را در برابر «غرب» قرار می‌دهد که نگرانی‌های امنیتی مسکو را با ترویج گسترش ناتو به سمت شرق و فعالیت‌های نظامی نزدیک مرزهای روسیه در نظر نمی‌گیرد.

روسیه اقدامات خود در اوکراین را «عملیات ویژه» برای خلع سلاح اوکراین و محافظت از آن در برابر فاشیست‌ها می‌خواند. اوکراین و غرب می‌گویند که ادعای فاشیستی بی‌اساس است و این جنگ یک اقدام تجاوزکارانه بی جهت است.

روسیه و چین تنها چند روز پیش از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه 2022، روابط «بدون محدودیت» را اعلام کردند، اما پکن تاکنون از ارائه تسلیحات و مهمات واقعی برای تلاش‌های جنگی روسیه خودداری کرده است.

طرح صلح ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواستار خروج نیروهای روسیه، احیای مرزهای سال 1991 پس از فروپاشی شوروی و پاسخگویی روسیه درباره اقداماتش است.

یک «اجلاس صلح» در ماه ژوئن در سوئیس برنامه‌ریزی شده است. اما روسیه به این اجلاس دعوت نشده است، این طرح را بی‌معنی می‌داند و می‌گوید مذاکرات باید «واقعیت‌های جدید» را در نظر بگیرد.

چین در برخی از مذاکرات مقدماتی برای این نشست شرکت کرده است و اوکراین تلاش‌های زیادی را برای متقاعد کردن این کشور به حضور در این اجلاس انجام داده است.