به گزارش اکوایران، لای‌چینگ‌ته، رئیس‌ جمهور تایوان، پس از سوگند ریاست جمهوری در روز دوشنبه، در آغاز سومین دوره تاریخی متوالی برای حزب حاکم دموکراتیک مترقی (DPP)، که در مواجهه با سال‌ها تهدیدات فزاینده چین مستبد، از دموکراسی دفاع می‌کند، از پکن خواست تا ارعاب این جزیره دموکراتیک را متوقف کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، لای، 64 ساله، پزشک و معاون سابق رئیس جمهور، در کنار هسیائو بیخیم، معاون جدید رئیس جمهور، که اخیراً به عنوان فرستاده ارشد تایوان در ایالات متحده خدمت کرده است، سوگند یاد کرد.

رهبران و حزب آنها آشکارا برای پکن به دلیل حمایت از حاکمیت تایوان منفور هستند. حزب حاکم کمونیست چین می‌گوید این دموکراسی خودگردان، علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است، بخشی از قلمرو این کشور است و قول داده است که در صورت لزوم جزیره را با زور تصرف کند.

لای از سخنرانی 30 دقیقه‌ای افتتاحیه خود برای انتشار پیام صلح استفاده کرد و اعلام کرد که «دوران باشکوه دموکراسی تایوان فرا رسیده است.» و این جزیره را «حلقه‌ای مهم» در «زنجیره جهانی دموکراسی‌ها» توصیف کرد و در عین حال عزم خود برای دفاع از حق حاکمیت تایوان را تکرار کرد.

تایوان1

لای با استفاده از نام رسمی تایوان گفت: «آینده جمهوری چین تایوان توسط 23 میلیون نفر مردم آن تعیین خواهد شد. آینده‌ای که ما تصمیم می‌گیریم فقط آینده ملت ما نیست، بلکه آینده جهان است.»

لای این جایگاه را از سلف خود از حزب حاکم، تسای اینگ ون، که جایگاه بین‌المللی جزیره و به رسمیت شناختن آن را در طول هشت سال ریاست جمهوری خود تقویت کرد، می‌گیرد.

تسای، اولین رئیس‌جمهور زن تایوان، به دلیل محدودیت‌های دوره ریاست‌جمهوری، نتوانست بار دیگر در سمت خود باقی بماند.

لای در انتخابات ژانویه در حالی بر رقبای حزب اپوزیسیون کومینتانگ و حزب مردم تایوان پیروز شد که با ترکیبی از مسائل معیشتی و همچنین پرسش دشوار نحوه برخورد با همسایه غول پیکر تک حزبی خود چین، که تحت رهبری شی جین پینگ، قدرتمندتر و خصمانه‌تر شده است، مبارزه کرد.

سپس، رای دهندگان هشدارهای پکن مبنی بر اینکه انتخاب مجدد این حزب خطر درگیری را افزایش می‌دهد را نادیده گرفتند. حزب دموکراتیک مترقی بر این عقیده است که تایوان بالفعل یک کشور مستقل است که باید دفاع در برابر تهدیدات چین را تقویت کند و روابط خود را با کشورهای دموکراتیک تعمیق بخشد.

لای در سخنرانی افتتاحیه خود از چین خواست «به ارعاب سیاسی و نظامی خود علیه تایوان خاتمه دهد، مسئولیت جهانی حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان و همچنین منطقه بزرگتر را با تایوان سهیم شود و اطمینان حاصل کند که جهان از شر ترس از جنگ رها شده است.»

لای کهنه‌کار سیاسی با زبان نرم، از یک جناح رادیکال‌تر می‌آید و زمانی از حامیان آشکار استقلال تایوان بود، خط قرمزی برای پکن.

اگرچه دیدگاه‌های او از آن زمان تعددیل شده است، اما چین هرگز او را به خاطر اظهارات شش سال قبل که در آن خود را «کارگری برای استقلال تایوان» توصیف کرد، نبخشید.

لای اکنون گفته است که طرفدار وضعیت موجود است و اعلام کرده است که «تایوان در حال حاضر یک کشور مستقل است» بنابراین «هیچ برنامه یا نیازی» برای اعلام استقلال وجود ندارد، در موضعی عمداً ظریف که شبیه موضع تسای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی در روز دوشنبه در پاسخ به سوالی در مورد مراسم تحلیف لای، گفت: «استقلال تایوان یک بن بست است. مهم نیست که فرد از چه بهانه یا بنری استفاده کند، ترویج استقلال و جدایی تایوان محکوم به شکست است.»

به گفته وزارت امور خارجه تایوان، در مراسم تحلیف لای، رهبران ملی چند کشور که تایوان هنوز روابط دیپلماتیک رسمی با آنها دارد، چندین مقام آمریکایی سابق و قانونگذاران دیگر کشورها حضور داشتند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای به لای و «مردم تایوان برای نشان دادن قدرت سیستم دموکراتیک قوی و انعطاف‌پذیر خود» تبریک گفت.

بلینکن گفت: «ما مشتاقانه منتظر همکاری با رئیس جمهور لای و در سراسر طیف سیاسی تایوان برای پیشبرد منافع و ارزش‌های مشترکمان، تعمیق روابط دیرینه غیررسمی خود و حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان هستیم.»

تنش با پکن

لای در یک دوره مشاجره‌آمیز بین تایوان و چین که در سال‌های اخیر فشار دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی بر این دموکراسی خودگردان را تشدید کرده است، این سمت را به‌عهده می‌گیرد، در حالی که رهبران تایوان روابط غیررسمی با واشنگتن را تشدید کرده‌اند.

لای در سخنرانی مراسم سوگند ریاست جمهوری خود گفت که امیدوار است چین «با واقعیت وجودی جمهوری چین روبرو شود، به انتخاب‌های مردم تایوان احترام بگذارد و با دولت قانونی انتخاب شده توسط مردم تایوان همکاری کند.»

او خواستار از سرگیری گردشگری به صورت متقابل و ثبت نام دانشجویان در موسسات تایوانی به عنوان گامی برای «پیگیری صلح و رفاه متقابل» شد.

لای گفت: «تا زمانی که چین از استفاده از زور علیه تایوان خودداری کند، همه ما در تایوان باید درک کنیم که حتی اگر کلیت موضع چین را بپذیریم و از حاکمیت خود دست برداریم، جاه طلبی چین برای الحاق تایوان به سادگی از بین نخواهد رفت.»

پکن سعی کرده است لای را به عنوان محرک درگیری به تصویر بکشد و بارها انتخابات اوایل سال جاری را به عنوان انتخابی بین «صلح و جنگ» تعیین کرد.

هفته گذشته، سخنگوی دفتر امور تایوان شورای دولتی چین این لفاظی‌ها را تکرار کرد و گفت که «رهبر جدید منطقه تایوان» باید به طور جدی با این سوال روبرو شود و بین توسعه مسالمت آمیز یا رویارویی در سراسر تنگه تایوان انتخاب روشنی داشته باشد.

شی «اتحاد مجدد» با تایوان را بخش مهمی از هدف خود برای دستیابی به «جوان‌سازی طبیعی» چین قرار داده است. اما تحت تاکتیک‌های اعمال زور در بیش از یک دهه قدرت او، مردم تایوان قاطعانه از چین دور شده‌اند. اکنون کمتر از 10 درصد از اتحاد فوری یا نهایی حمایت می‌کنند و کمتر از 3 درصد خود را چینی می‌دانند.

اکثریت تایوانی‌ها خواهان حفظ وضعیت فعلی هستند و تمایلی به اداره پکن نشان نمی‌دهند.

از زمان روی کار آمدن تسای، پکن تماس رسمی با تایپه را قطع کرده است. برخلاف حزب مخالف کی‌ام‌تی، تسای و حزب دموکراتیک خلق از تایید به اصطلاح «اجماع 1992» که هم تایوان و هم سرزمین اصلی به «چین واحد» تعلق دارند، خودداری کردند، اما با تفسیرهای متفاوت از معنای آن.

ارتباط رسمی بین پکن و تایپه با روی کار آمدن لای بعید است از سر گرفته شود. چین مکرراً پیشنهاد او را برای گفتگو رد کرده و او را به عنوان یک جدایی طلب خطرناک محکوم کرده است.

لای همچنین قرار است با چالش‌ها و بررسی دقیق در پیشبرد دستور کار خود برای تایوان در پارلمان در طول دوره ریاست‌جمهوری خود مواجه شود.

بر خلاف سلف خود، لای در چهار سال آینده اکثریت پارلمانی را نخواهد داشت. در انتخابات ژانویه، حزب حاکم دموکراتیک مترقی تنها 51 کرسی از 113 کرسی را به دست آورد.

لای در سخنرانی خود گفت که «فقدان اکثریت مطلق به این معنی است که احزاب حاکم و اپوزیسیون اکنون همه می‌توانند ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند و ما چالش‌های کشور را به عنوان یک کل بر عهده خواهیم گرفت.»

اما او همچنین خواستار همکاری شد تا ملت بتواند «به مسیر پایدار خود ادامه دهد.»