به گزارش اکوایران، چین روز جمعه به دو روز رزمایش نظامی در اطراف تایوان پایان داد. رزمایشی که تایوان روز شنبه آن‌ را «تحریک آشکار» خواند و محکوم کرد.

شبکه نظامی تلویزیون دولتی چین اواخر روز جمعه گفت که این رزمایش پایان یافته است. گزارشی در روزنامه رسمی ارتش آزادیبخش خلق می‌گوید که رزمایش همانطور که قبلا اعلام شده بود به مدت دو روز از پنجشنبه تا جمعه ادامه داشتند.

چین که مدعی است تایوان را به‌عنوان قلمرو خود به‌صورت دموکراتیک اداره کرده است، تمرینات «شمشیر مشترک - 2024A» را سه روز پس از اینکه لای چینگ‌ته مردی که پکن آن را «جدایی‌خواه» می‌نامد، رئیس‌جمهور تایوان شد، راه‌اندازی کرد.

پکن گفت این رزمایش‌ها «تلافی» سخنرانی روز دوشنبه لای در مراسم تحلیف است، که در آن گفته بود دو طرف تنگه تایوان «تابع یکدیگر نیستند». سخنانی که چین به عنوان اعلانی از جدایی دو کشور تلقی کرد.

لای بارها پیشنهاد مذاکره با چین را داده است اما این پیشنهاد رد شده است. او می‌گوید فقط مردم تایوان می‌توانند برای آینده خود تصمیم بگیرند و ادعاهای حاکمیت پکن را رد می‌کند. دولت تایوان این مانور را محکوم کرده و گفته است که تحت فشار چین قرار نخواهد گرفت.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد 62 هواپیمای نظامی چینی و 27 کشتی نیروی دریایی را روز جمعه شناسایی کرده است، از جمله 46 هواپیما که از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده‌اند. خطی که قبلا به عنوان یک مانع غیررسمی بین دو طرف عمل می‌کرد.

روز جمعه تصاویر گرفته شده توسط هواپیماهای نیروی هوایی تایوانی از یک جنگنده چینی J-16 و یک H-6 منتشر شد، اما به طور دقیق اشاره نشد که این تصاویر کجا گرفته شده است.

دفتر ریاست جمهوری تایوان روز شنبه اعلام کرد که تحرکات نظامی چین وضعیت صلح آمیز و باثبات موجود در تنگه تایوان را تضعیف کرده است. در بیانیه آمده است که آنها «همچنین تحریک آشکار برای نظم بین‌المللی هستند و نگرانی و محکومیت جدی جامعه بین‌المللی را برانگیخته‌اند.»

قابلیت‌های رزمی

ولینگتون کو، وزیر دفاع تایوان، آنچه را که وزارتش مرکز عملیات جنگی نامیده بود، روز شنبه به وضعیت عادی بازگرداند و از پرسنل خواست تا «به افزایش قابلیت‌های رزمی واقعی خود ادامه دهند.»

کو نیز مانند لای روز دوشنبه کار خود را آغاز کرد و پیش از این ریاست شورای امنیت ملی تایوان را بر عهده داشت.

فرماندهی منطقه شرقی ارتش چین که نیروهایش این تمرینات را انجام دادند، روز شنبه ویدیویی را در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود به نام «قافیه شش کلمه‌ای در شکست استقلال» منتشر کرد که با موسیقی رزمی هیجان‌انگیز همراه است.

چین طی چهار سال گذشته به طور منظم فعالیت‌های نظامی را در اطراف تایوان انجام داده است، از جمله مانورهای جنگی در مقیاس بزرگ در سال‌های 2022 و 2023.

وانگ، که ریاست کمیته دفاع و امور خارجی پارلمان را بر عهده دارد، در رسانه های اجتماعی گفت: «این مانورها نسبت به قبلی‌ها نسبتاً محدودتر بودند.»

با این حال، چین حمله به لای را ادامه داده است.

گزارش روزانه ارتش آزادیبخش خلق که به عنوان «صدای ارتش» منتشر شد، گفت که لای مصمم است به عنوان «پیاده نظام» نیروهای خارجی برای مهار توسعه چین عمل کند.

در این بیانیه آمده است: «اگر نیروهای جدایی‌طلب استقلال تایوان اصرار داشته باشند که راه خود را طی کنند یا حتی ریسک کنند، ارتش از دستورات اطاعت کرده و اقدام قاطعی برای سرکوب قاطعانه همه توطئه‌های جدایی‌طلب انجام خواهد داد.»

لای چینگ‌ته روز یکشنبه بار دیگر به چین پیشنهاد مذاکره داد. او بار دیگر حسن نیت خود را نسبت به چین ابراز کرد و به این کشور پیشنهاد همکاری داد و گفت که مشتاقانه منتظر افزایش درک و آشتی متقابل است.