به گزارش اکوایران، چهارمین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امروز دوشنبه چهارم تیرماه از ساعت 20 آغاز شد. موضوع مناظره امشب سیاست خارجی است و عنوان آن «ایران در جهان امروز»‌ اعلام شده است. 

در مناظره چهارم، ترتیب صندلی نامزدها به شرح زیر است: شماره یک قالیباف، شماره دو پزشکیان، شماره سه قاضی‌زاده هاشمی، شماره چهار پورمحمدی، شماره پنج جلیلی و شماره شش زاکانی. این مناظره حدود ساعت 8 و 25 دقیقه آغاز شد. 

کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری سوالات زیر را مطرح کردند. 

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره‌مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

موضوع اول/ فرصت‌ها و ظرفیت‌های سیاست خارجی

محمدباقر قالیباف که این بار اولین نفر بود، در پنج دقیقه نخست بخش اول در این باره گفت: شهید سلیمانی می‌گفت فرصت‌های ما در دل تهدیدهاست. اولویت من در دیپلماسی سیاست‌های و مصوبات نظام است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ده‌ها پرونده با یا باز نشده داریم. اولویت ما این است که دیگر پرونده بازی نداشته باشیم. ما در داخل و خارج نیاز به اجماع داریم.

او بر ادامه مذاکرات تاکید کرد و افزود: همان‌طور که شهید رئیسی مذاکره را ادامه دارد. هر توافقی که درش انتفاع اقتصادی داشته باشد را دنبال می‌کنیم.

قالیباف خطاب به پزشکیان گفت: تاکید دکتر پزشکیان هم بر توافق است اما کمتر به اجماع و وحدت ملی توجه می‌شود و این باعث می‌شود که تنش بین مردم و دستگاه‌ها پیش بیاد.

او ادامه داد: دکتر پزشکیان می‌گوید قانون راهبردی مانع پیشبرد سیاست‌های خارجه است. چطور می‌شود که قانون مانع باشد؟ خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم. 

قالیباف اظهار کرد: ما در سطح ملی نیازمند اجماع و وحدت هستیم چرا که سیاست داخلی، امتداد سیاست خارجی است، قانون اقدام راهبردی مانع رفع تحریم نیست بلکه رهبری تاکید کردند که این قانون، راهبرد کار ماست.

مسعود پزشکیان به عنوان دومین کاندیدای ریاست جمهوری گفت: اگر می‌خواهیم مشکل اقتصادی و ارتباط با بین‌الملل حل شود باید تحریم‌ها و FATF را حل کنیم، چون الان گران می‌خریم و ارزان هم می‌فروشیم.

او خطاب به قالیباف اظهار کرد: برجام مال همان دولتی است که برادران می‌گویند بد است ولی دنبال این هستند که نهایی‌اش کنند، کار شهید رئیسی برای حل مشکل با همسایگان و نهایی کردن برجام قابل تقدیر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی و سیاسی را حل کنیم باید اجماع کنیم، برجام یک مزیتی بود که دولت قبل توانست انجام دهد.

پزشکیان اظهار کرد: با شعار دادن مشکلات نخواهد شد، ما سهم مان از بازار را با ارتباط با همسایگان حل باید کنیم.

او من هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحث‌هایی شوم که مورد نقد دوستان است،  توافق نامه با چین را کی انجام دادیم؟ چرا اجرایی نشده است باید ضوابط بین المللی را بپذیریم؛ برای همکاری با روسیه، چین، عراق، بریکس، شانگهای.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی سومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که نوبت به او رسید. 

او نیز خطاب به پزشکیان گفت: آقای روحانی در زمان تحویل دولت، در حوزه روابط با همسایگان، بسیار نامطلوب بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: همان جریان در ابتدای دولت شهید رئیسی جوری در حال عملیات بود که کشور را با یک روش نادرست درگیر یک جنگ بی‌ثمر با طالبان کند.

قاضی‌زاده هاشمی باز هم خطاب به پزشکیان گفت: هر وقت این جناح (پزشکیان) به میدان آمدند، سایه جنگ به کشور آمد، دیپلمات‌های ما با اقتدار دیپلماسی دولت شهید رئیسی آزاد شدند.

او بیان کرد: روابط ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در زمان شهید رئیسی به بالاترین سطح رسید، هم روابط با عربستان اصلاح شد به‌گونه ای که بن‌سلمان به دنبال روابط قوی با ما بود، قراردادهای با هند و روسیه و چین و بریکس و شانگهای از دستاوردهای دیپلماسی شهید رئیسی بود.

قاضی‌زاده هاشمی پای جیبوتی را هم به میان آورد و گفت: یادتان رفت که الهام علی‌اف اواخر دوره روحانی برای ایران خط و نشان می‌کشید؟ حتی بحرین و جیبوتی هم روابط‌شان را با ما قطع کرده بودند، دوستانی که دنبال برجام 2 و 3 بودند میخواستند دست ما رو از همین قدرت خالی کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مردم به ما انتقاد می‌کنند چرا با مردم شفاف صحبت نمی‌کنید، در حوزه همسایگان سیاست ایران برقرار صلح و جلوگیری از دخالت بیگانگان بوده است. 

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: دولت آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل داد جایگاه ایران در میان همسایگان نامطلوب بود، تهدیدهای جدی از سوی افغانستان وجود داشت.

او گفت: حامیان آقای پزشکیان تعادلی در مناسبات خارجی ندارند، آقای اسدی و نوری با اقتدار دولت آقای رئیسی به کشور بازگشتند، شهید رئیسی و شهید امیرعبدالهیان نشان دادند استاد تعامل هستند. 

مصطفی پورمحمدی چهارمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود که در پنج دقیقه اول بخش نخست مناظره صحبت کرد. 

او اظهار کرد: هشت سال طول کشید تا سیاست‌های کلی انتخابات نوشته شود. من به آقای هاشمی رفسنجانی اعتراض کردم که چرا اینقدر عقب می‌افتد؟ گفتند مصلحت نیست و ...

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سال ۹۸ تصویب شد ولی تا الان قانون درست نشده است؛ هنوز قانون جامع انتخابات که بر اساس سیاست‌های کلی باشد را ننوشته‌ایم. بسیاری از گرفتاری‌های سال ۸۸ به خاطر درست نبودن سیاست‌های انتخاباتی ما بود.

پورمحمدی اظهار کرد: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است اگر در داخل توانمند باشیم می‌توانیم اهدافمان را در عرصه بین‌الملل دنبال کنیم. 

او تاکید کرد: نظرسنجی‌ها نشان از افزایش مشارکت در انتخابات ندارد، لاریجانی و جهانگیری تایید صلاحیت نشدند. چرا اینها تایید نشدند و ما شدیم؟ اینها سئوالات مردم است.

سعید جلیلی صحبت‌های خود را این باره آغاز کرد و گفت: نباید فقط به ۳ کشور اعتماد کنیم، فرصت در سیاست خارجی اینطور شکل می‌گیرد که کشورها از اشتراکات، تعامل و از آن فرصت می‌سازند به ویژه در بخش اقتصادی.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در روابط با کشورهای جهان باید به اشتراکات و فرصت‌هایمان توجه کنیم. اولین ایراد این است که فقط به 2، 3 کشوری توجه کنیم که تهدید تولید می‌کنند برای شما و نه فرصت. باید تمام دنیا را ببینید.

جلیلی گفت: در دنیا کشورهای فراوانی داریم که زمینه‌های مشترک کار با شما به ویژه در عرصه اقتصاد را دارند، امروز 2 موضوع اصلی در کشور داریم: اشتغال و ارزآوری. این دو باید در سیاست خارجی خود را نشان دهد.

او بیان کرد: در پایان دولت باید مشخص شود چقدر اشتغال و ارزآوری تغییر کرد، ما باید بیشترین روابط اقتصادی را باید کشورهای مثل پاکستان سوریه داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: هر سفارت باید سکوی صادرات باشد. شهید رئیسی در آخرین سفرش به سریلانکا همین موضوع را به رخ کشید.

به گفته جلیلی، در منطقه مقاومت و همسایگان بیشترین فرصت را برای اقتصاد کشور داریم، باید بیشترین روابط اقتصادی را باید با این کشورها داشته باشیم. 

او تاکید کرد: در کشورهای حوزه آمریکای لاتین و حتی هند و سریلانکا در اقتصاد ما فرصتی است که شهید رئیسی به بهترین روش از این موضوع استفاده کرد.

علیرضا زاکانی آخرین نفر از دور اول مناظره بود و در پنج دقیقه اول بخش نخست گفت: در یک کتاب با عنوان «سیاست خارجی ایده‌محور، مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه» ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ام.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دیگران باید به ایران وابسته باشند نه اینکه ایران به آنها وابسته باشد، با بریکس و شانگهای فرصت جدیدی برای کشور ایجاد شد. 

زاکانی تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی نیازمند تحول در وزارت خارجه است، برای موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و جهان باید منزلت یابی جدید اتفاق بیفتد. یکی از محورهای سیاست خارجی ما ارتقای محور مقاومت است، حصاری که دور ایران کشیده است باید شکسته شود. 

اولین زد و خورد کاندیداها برای بخش اول 

قالیباف در پنج دقیقه دوم بخش اول مناظره چهارم خطاب به پزشکیان اظهار کرد: متوجه نشدم آقای پزشکیان چه برنامه‌ای برای رفع تحریم دارند. 

او درباره مذاکرات گفت: اقدام ما در مقابل اقدام طرف‌های مذاکره باید انجام شود، اقدام ما در حوزه نفت و رفع تحریم‌ها باید پایاپای باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها فرصت‌های خیلی زیادی داریم؛ بریکس و شانگهای فرصت‌های خیلی خوبی برای ما هستند.

قالیباف اظهار کرد: ۲۴ میلیارد دلار فقط در حوزه کشورهای اقتصادی نوظهور برای استفاده ما وجود دارد، کشور ما در حوزه ترانزیت هوایی از یک درآمد بزرگ محروم است.

او گفت: ما با بزرگترین موقعیت ژئوپولیتیک از فرصت‌های بسیاری محرومیم، دومین پایتخت خود را در چابهار قرار می‌دهیم، ۲۵ درصد راه‌آهن‌های احداثی ما هیچ منفعت اقتصادی ندارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بسیاری از مشکلات ما بدون کمک FATF و درگیری با تحریم‌کنندگان قابل حل است.

قالیباف گفت: وقتی می‌گویم مذاکرات را قبول دارم و پیگیری می‌کنم بر اساس ماده 6 قانون اقدام راهبردی؛ یعنی این قانون اجازه می‌دهد قدم به قدم پیش برویم. 

او اظهار کرد: اگر فروش نفت ما آزادسازی شود می‌توانیم پروتکل الحاقی را برگردانیم؛ اگر آنها بنادر و بیمه ما را و بانک مرکزی ما را از تحریم آزاد کنند، می‌توانیم تعهداتی انجام دهیم.

قالیباف افزود: حوزه خنثی سازی تحریم فرصتهای بسیار بزرگی داریم. در اوراسیا و شانگهای و بریکس؛ همین الان 24 میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که با کشورهای نوظهور امضا کرده‌ایم؛ کشورهایی که مخالف آمریکا هستند و با ما کار می کنند.

پزشکیان نیز در این بخش اظهار کرد: من یک اصولگرا هستم ولی به شدت برای اینکه به اصول برسیم باید اصلاحات انجام دهیم، غیرممکن است مملکت توسط یک جناح اداره شود. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: می‌گفتند گوشت و دلار به برجام ربطی ندارد؛ پس چرا اینقدر قیمت‌ها بالا رفت، تا مشکلات داخلی را حل نکنیم حرف‌های که زده می‌شود قابل اجرا نیست. 

پزشکیان با اظهار اینکه شهید رئیسی خیلی پیگیر احیای برجام بود، گفت: کی از سفارت انگلیس بالا رفت و آنجا را بست؟ اصلاح طلبان؟ کی سفارت عربستان را آتش زد و نماز هم خواندند و بعد در روزنامه گفتند دستاورد داشتیم! کی این کار را کرد؟

او افزود: کسانی که از سفارت انگلیس و عربستان بالا رفتند، پست گرفتند، باید در داخل اختلافات را حل کنیم. در مجلس قرار بود مشکل زندگی مردم را حل کنیم. چرا نکردیم؟ حرف‌زدن که هزینه ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی در این بخش نیز باز هم دست از سر پزشکیان برنداشت و گفت: آقای پزشکیان بهتر است بخشی از سخنرانی‌های ستاد و مشاورانشان را بشنوند که چگونه دستاوردهای نظام و انقلاب را زیر سوال می‌برند.

او اظهار کرد: مردم ترکیه به دولتشان در زمان دولت نهم و دهم می گفتند که شعار «ما می توانیم» را یا بگیرند اما در دوره دولت روحانی ما افول کردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با خودتحقیری مخالفیم و داشته‌هایمان را نباید ارزان بفروشیم، ما تا قبل از دهه ۹۰ قهر مردم با صندوق‌ها را اینگونه که الان داریم نداشتیم.

قاضی‌‌زاده هاشمی بیان کرد: اوج مشارکت مردم در انتخابات در سال ۸۸ بود که پس از آن مردم با صندوق‌ها قهر کردند چون دولمتردان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌گونه‌ای عمل کردند که مردم با از صندوق‌ها فراری داد، یا اتفاقی که بر سر بنزین در سال ۹۸ رخ داد؛ رفتاری که با مردم شد و نحوه تعامل دولتمردان با مردم، اتفاقات بدی بود.

پورمحمدی نیز در این بخش اظهار کرد: من در کرسنت نقشی نداشتم، قرار بود پول بگیریم و گاز بفروشیم، جلوی این قرارداد را گرفتند. این قرارداد میلیاردها دلار پول را از دست ایران گرفت. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سه سال است که زنگنه درخواست مناظره با جلیلی در بحث کرسنت کرده، اما جلیلی قبول نکرده؛ یا ایشان خائن است یا نیست. 

پورمحمدی بیان کرد: آقای جلیلی وقتی من وزیر کشور بودم و می‌خواستم سازمان‌های مردم‌نهاد را سامان بدهم ایشان معاون من را خواست و گفت می‌خواهی انقلاب رنگی راه بیندازی؟

او افزود: نظام ما با مردم به اینجا رسیده اما عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند، احزاب و گروه‌ها باید شناسنامه داشته باشند.

پورمحمدی گفت: یکی از مقوله‌های مهم دیپلماسی، اقتصادی است. ما باید سمت و سوی اقتصادی مان را مشخص کنیم. ارتباط با همسایگان، بازارهای مشترک، قراداد های تجاری، گردشگری، اجرای پروژه‌های مشترک مثل انتقال برق و آب و نفت و گاز در دولت شهید رئیسی انجام شده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بحث SFO سال ۸۱ قراردادی در دولت وقت تصویب می‌شود و بنا می‌شود از یک حوزه مشترک گازی به نام سلمان که بین ما و امارات هست برداشت مشترک شود و قرار شد سهم خودمان را استخراج کنیم و به امارات بفروشیم. بعد بیست سال بحث اختلاف قیمت مطرح شد، دیوان محاسبات ورود پیدا کرد و قرار شد در مورد این قضیه تصمیم گرفته شود.

او افزود: من در این قضیه ورود نداشتم. بنا بود گاز را بفروشیم و پول دریافت کنیم و امنیت منطقه را با مشارکت دو کشور تامین کنیم. چرا جلوی آن را گرفتیم؟ ۲۲ سال است که یا آقای زنگنه مجرم است یا کسانی که جلوی این قرارداد را گرفتند.

پورمحمدی تاکید کرد: من از صداوسیما می‌خواهم مناظره بگیرد. اینها را باید رفع کنیم. می‌گذاریم استخوان لای زخم و نتیجه آن را در مشارکت می‌بینیم.

جلیلی در 5 دقیقه دوم بخش اول در کنایه به پورمحمدی گفت: بهتر است آقای پورمحمدی درباره موضوعات مطرح شده اطلاعات کافی داشته باشند، رئیس جمهور باید مطلع باشد، نه اینکه بر پایه جملاتی که در راهرو می‌شنود تصمیم بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما جمله‌ای را در مورد FATF بیان کردید که معلوم نیست خواب نما شده بودید یا نه؟ ۳۹ بند FATF را به قول آقای طیب نیا در حال اجرا هستیم. بعد می‌گویید کارها پیش نمی‌رود و بعد سخنگوی دولت می‌گوید تحریم و FATF مانع خرید واکسن است و این تیتر روزنامه دولت می‌شود.

او بار دیگر به پورمحمدی حمله کرد و گفت: در مورد سمن‌ها هم خوابنما شدید؟ آیا سمن‌هایی که شما معرفی کردید ریشه در فرهنگ ما داشت؟ آقای پورمحمدی تشخیص غلط دارید و بنابراین تجویز غلط دارید. شما مسئله را نمی‌دانید؛ وقتی نمی‌دانید نمی‌توانید تجویز درست داشته باشید.

جلیلی اظهار کرد: در موضوع برجام هم ما بیش از تعهداتمان عمل کردیم اما ملت و کشور را متهم می‌کنیم به عمل نکردن به تعهدات.

او بیان کرد: در موضوع کرسنت هم در همان قراردادهایی که دولت وقت بست تمام تعهدات را اجرایی کرد اما طرف‌های مقابل عمل نکردند و باز هم شما جناح‌های مختلف را به کم‌کاری متهم می‌کنند.

زاکانی به عنوان نفر آخر در این بخش گفت: صحبت‌هایی که برخی افراد می‌کنند از بی‌برنامگی است، مشکل ما این است که گدایی غرب را می‌کنیم تا مشکل داخل کشور را حل کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مشکل ما جریان تحریف است. تا جریان تحریف شکست نخورد جریان تحریم هم خنثی نخواهد شد.

زاکانی بار دیگر به پزشکیان حمله کرد و گفت: آقای پزشکیان در آن کمیسیون برجام را نخوانده بودند اما از آن دفاع می‌کردند، کارنامه من اداره کمیسیون برجام در مجلس است. 

او اظهار کرد: در خصوص کرسنت واقعاً تعجب کردم چرا آقای پورمحمدی همچنین موضعی گرفتند. در دوره آقای خاتمی بزرگترین خیانت‌های نفتی به کشور شده است. توتال، استات اویل و کرسنت در این دوره است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: کرسنت تمام ابعاد آن را می‌دانم و خیانت بزرگی در آن انجام شده است، کرسنت دست‌پخت خاتمی، زنگنه و روحانی است و این خیانت صورت گرفت و انجام شد. 

زاکانی گفت: در مقابل خود آقای روحانی در مجلس گفتم اگر این اتفاق بیافتد ما در این پرونده شکست می‌خوریم. آقای زنگنه گفت من دو هفته حلش می‌کنم و که در آن ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع و دو و نیم میلیارد خسارت اول و ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم ضرر کردیم. 

سوالات نوبت دوم در مناظره چهارم با محوریت «تهدیدها و چالش‌های سیاست خارجی» آغاز شد. 

قالیباف به عنوان اولین نفر در بخش دوم مناظره و ۵ دقیقه نخست آن درباره تهدیدها و چالش‌های سیاست خارجی، بیان کرد: شهید سلیمانی یک الگویی است برای ما در همین موضوعات رفع تحریم و خنثی سازی تحریم و قدرت منطقه‌ای و فرصت و تهدید. در ۲۰ سالی که مسئول نیروی قدس بودند با ایشان از نزدیک همکاری داشتیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ویژگی شهید سلیمانی چه بود؟ به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی رفت و اصلاً بحث میدان دیپلماسی نداشت. حاج قاسم با همان کسی که می‌جنگید همزمان حرف هم میزد.

او تاکید کرد: دیپلماسی و میدان هردو یک ابزارند. مذاکره روش مبارزه است. این الگوی نظام جمهوری اسلامی است. شهید سلیمانی قدرت حل مسئله را داشت و مسئله را از حالتی دیگر تبدیل نمی کرد. موضوع را استحاله نمی‌کرد. مثل آشغال زیر فرش نمی‌برد مشکلات را.

قالیباف افزود: بارها و بارها در جلساتی با آقای شهید سلیمانی می رفتیم؛ او فقط برای اجماع سازی و هم نظر کردن جریانات، در شبانه‌روز سه ساعت هم استراحت نمی‌کرد.

پزشکیان نسبت به اظهارات جلیلی واکنش نشان داد و گفت: آقای جلیلی در جلسات بحث می‌کرد، من گفتم خب برجام را نپذیریم؛ ولی اگر نپذیریم راه حل بدیلمان چیست؟ گفتند نقشه‌ای نداریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مشکلات تحریم بدون کارشناسان حل نمی‌شود، روزانه شاید بیش از چندین هزار میلیارد به خاطر تصمیماتمان ضرر می‌دهیم.

او بیان کرد: اگر برجام بد است، الان هم بگویند برجام را نمی‌پذیریم اما بگویند چه راه جایگزینی دارند، ترامپ و اسرائیل می‌خواستند برجام را آتش بزنند دوستان در مجلس هم برجام را آتش می‌زدند، تفاوت اینها در چیست؟ 

پزشکیان اظهار کرد: موضوعی را که آقای زاکانی می‌گوید من سوادش را نداشتم، مشکل این است که اینها هم سوادش را نداشتند! از همین آقایان پرسیدم روشتان چیست؟ گفتند روش دیگر چیست؟!

قاضی زاده هاشمی در این بخش روی سخنش با پزشکیان بود، گفت: ستاد آقای پزشکیان در دست مدیران آقای روحانی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آیا بعد از ترامپ با روی کار آمدن بایدن، تحریم ها برای روحانی کم نشد ولی در دوره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان کم شد؟ آیا این به معنای لیاقت تیم دیپلماسی شهید رئیسی نیست؟

او مدعی شد: آقای روحانی که صحنه گردان اصلی ستاد آقای پزشکیان هستید، دیدی که چه کسی زبان دنیا را بلد است؟ کاسب وعده مدیران دولت روحانی است که هنوز هم اطرافیانش در حال وعده اند یا دولت شهید رئیسی که به تمام وعده‌های خود عمل کرد؟

براساس ادعای قاضی‌زاده هاشمی، در دوره واکسن کرونا جان هزاران نفر در دولت روحانی از بین رفت اما در دولت شهید رئیسی ظرف چند ماه کرونا جمع شد.

پورمحمدی هفده هجده سال از  کرسنت گذشته و جریمه ۱۸ میلیارد دلاری دارد برای این  ملت پرونده ساخته می‌شود؛ چرا حاضر نیستید بحث کنید با متهم؟ مگر نمی‌گویید که جنایتکار است؟

می گویند خواب‌نما شدم! بعضی که هنوز هم از خواب بیدار نشده‌اند و یا دیر بیدار شده‌اند!

شما در بند ۴ نامه‌تان نوشتید که به کنوانسیون پالرمو ملحق شویم. نمی‌خواستم وارد این بحثها شوم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست؛ این مسائل جای بحث دارد؛ شما که علامه دهر هستید بگویید کجا عمل کردید که بدانیم عمل شما چیست؟ شما دو تا مذاکره قوی و موفق داشتید؟ با شعار که نمی‌شود. بخاطر همین است که مردم به ما اعتماد نمی‌کنند. ما برای پست ریاست جمهوری زنبیل نگذاشته بودیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره و ۵ دقیقه نخست آن پیرامون تهدیدها و چالش‌های سیاست خارجی، بیان کرد: آقای پورمحمدی نکته خوبی گفتند و بعد از جلسه قبل به من گفتن شما برنامه‌های خوبی دارید و همه آن را به ما بگویید.

(پورمحمدی در این میان خطاب به جلیلی مطرح کرد ما برای رئیس جمهوری زنبیل نگذاشته‌ایم) جلیلی پاسخ داد باید اگر اتفاقاً باید -زنبیل- بگذارید، باید برای این موضوع اگر وارد می‌شوید، احساس وظیفه کنید به قول خودتان بی‌گدار نیایید، بدون تحذب و بدون -برنامه در- کار نمی‌شود.

جلیلی در ادامه خطاب به پورمحمدی افزود: اگر شما می‌خواهید کار کشور را اداره کنید، باید به آن اشراف داشته باشید افتخار نیست که من هیچ کاری نکرده‌ام برنامه هم ندارم. بگویی برنامه‌هایت را بده من اجرا کنم. چیزی نداریم یک روز از این سمت بگوییم و یک روز از آن سمت و چیزهای دیگر و فکر می‌کنم این‌ها وقت ملت را می‌گیرد. ملت ما امروز اتفاقاً بهترین ظرفیت هست. وقتی می‌گویم نقشه پرشکوه برای هر ایرانی دقیقاً برای همین موضوع است. شما این را قائل باشید و اینکه من در دو سه سال اخیر در هر دانشگاهی گفتم هر دانشگاه یک دولت سایه آن ثمن واقعی این است. آن تشکل نهادهایی که می‌گوییم مردمی این است که ما دانشگاه بها دهیم نه آنکه بگوییم این‌ها چیست و یا بگوییم دولت در سایه چی است.

وی گفت: اینکه ما می‌گوییم باید دولت‌ها را کمک کنیم با تصحیح تکمیل و تایید دقیقاً بر این اساس است که رویکرد می‌خواهد. اینکه رویکرد نداشته باشیم و بعد بگوییم تحزب و بعد بگوییم برنامه می‌خواهم تا اجرا کنم این جواب نمی‌دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: مردم عزیز ما امروز بزرگترین فرصت‌ها را در سیاست خارجی داریم که متاسفانه عده‌ای در ۸ سال آن را از بین بردند، به بهانه‌های مختلف نمی‌توانستند از این فرصت‌ها استفاده کنند. سوال می‌کنند برجام و بعد گفتند چه شد همین‌هایی که می‌گفتند ما با برجام موضوع را حل می‌کنیم دلار ۳۰۰۰ تومانی به ۳۰ هزار تومان تغییر کرد و تحریم‌های ۸۰۰ مورد تبدیل به ۱۵۰۰ مورد شد و آیا مشکل مردم را حل کرد، باید جواب بدهند.

جلیلی، گفت: می‌گویند شما که کارشناسی نیستید از یک طرف کسی را قبول ندارند و از طرف دیگر وفاق می‌کنند. ۶ جلسه از بحث‌هایی که ما در برجام کردیم امروز نه برای شما بلکه برای ملت و تاریخ مانده است. کدام یک از آنها غلط در آمد. عده‌ای نوشتند ظریف گفت می‌شود جلیلی گفت نمی‌شود شما بگویید که شد یا نشد آیا تحریم‌ها برداشته شد؟ نظر کارشناسی این است بله همان زمان که ما گفتیم شما در زمانی این را اجرا می‌کنید و این امتیازات را می‌دهد که خود اوباما آمد گفت ما دیگر هیچ ابزاری نداشتیم و تمام اهرم‌های فشار تصادی آنها به بن‌بست می‌خورد خوشبختانه توانستیم توافق را انجام دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حرف من این است که با این موضوعات ۸ سال فرصت‌ها را از کشور دریغ داشتید و ۸ سال کشور را معطل نگه داشتید، ۸ سال فرصت اشتغال و فرصت ارزآوری را از بین بردید بعد امروز دارید رسماً از پرونده‌های فساد صحبت می‌کنید؟ - اشاره به پرونده کرسنت- فسادی که بین است و بیان شد و جای متهم در دادگاه است، - خطاب به صحبت‌های پورمحمدی مبنی بر مناظره دلیلی و بیژن نامدار زنگنه وزیر اسبق نفت در پرونده کرسنت که از صدا و سیما پخش شود- جای متهم در دادگاه است نه آنکه بیاید در تلویزیون مناظره کند اول باید در دادگاه حکم بگیرد اگر این‌طور باشد باید هر متهمی را طرف بحث قرار دهیم و در اختیارش تلویزیون بگذاریم. البته هیچ وقت ایشان به من نگفته که بیا مناظره. این از آن بحث‌هایی است که اگر ناراحت نشوید که چرا این‌ها را به ما می‌گویید نمی‌دانم از کجا به شما این الهامات می‌شود.

جلیلی گفت: بحث ما جدی است و اداره کشور یک بحث جدی است موضوع جدی که من به عنوان رئیس جمهور بیان می‌کنم و دنبال می‌کنم و معتقدم باید انجام شود مبارزه با فساد است. وقتی ده‌ها میلیارد دلار برای چندین سال سرمایه کشور را به یغما می‌دهد، می‌توانید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید آقای روحانی اولین نامه را در دولت آقای خاتمی -در رابطه با کرسنت- نوشت، گفت این مشکل دارد و حالا شما می‌گویید این هیچی و شما در قوه قضاییه بودید در سازمان بازرسی بودید باید جواب دهید که چرا این فساد را پیگیری نکردید. چرا نتیجه نگرفت؟

وی افزود: بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و می‌دانم امثال شما صدایشان در می‌آید برای اینکه یکی از بحث‌هایی که اگر این کشور بخواهد نظم پیدا کند همین موضوع است که نباید اجازه دهیم سرمایه ملت به یغما برود و در بحث سیاست خارجی دقیقاً موضوع سرمایه ملت مطرح است که باید ارتقا پیدا کند نه آنکه آن را به باد دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در همین قضیه ملت سرمایه‌هایی را داشت و آنها را کلاً دادند و طرف مقابل کلاً خارج شد. وقتی او می‌گوید که تو همه کارهایت را انجام دادی و بعد می‌گوید من صبر راهبردی می‌کنم. من کاپ اخلاق گرفتم. همین‌هایی که می‌گفتند چرخ اقتصادی بچرخد افتخارشان این شد که کاپ اخلاق گرفتند. افتخارشان این شد که اصلاً ما قرار نبود اقتصادی باشیم باید امنیت بیاوریم و بعد امنیت هم به دست نیامد.

جلیلی گفت: با همین رفتارهای این‌ها آمدند و سلیمانی عزیز ما را شهید کردند و بعد گفتند عوضش ما کاپ اخلاق گرفتیم تعهدات مان را انجام دادیم. آیا این می‌شود آن سیاست خارجی و آن رئیس جمهوری که باید از حقوق ملت خودش دفاع کند و از منافع کشورش دفاع کند. باید بفهمد چیست و چه قراردادهایی چه چیزهایی پیش می‌آورند. نه آنکه بگویند من در کشور گذاشتم و خیلی منظم گذاشتم. نتیجه‌اش چه شد چرا پیگیری نکردید شما رئیس سازمان بازرسی کشور بودید موضوع به این مهمی در زمانی که شما بودید باید این را پیگیری می‌کردید در موضوعات فساد اقتصادی سیاست خارجی عزیزان من مردمان عزیز ما امروز یک فرصت کم نظیر داریم و در یک شرایط بسیار خوب هستیم.

وی افزود: ما امروز می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم ما با فناوری‌ها و دانشمندان کشورمان می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم می‌توانیم در عرصه اقتصادی جهش داشته باشیم و نه فقط اقتصاد بلکه سطح قدرت کشور را ارتقا دهیم این‌طور نیست که اگر شما امروز در هوش مصنوعی عقب بیفتید ۴ سال عقب بیفتید یک دفعه ۴۰ سال عقب می‌افتید چون دیگران شما را محدود خواهند کرد.

پورمحمدی: اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست

پورمحمدی گفت: بحث تحزب و سازماندهی سازمان‌های مردمی یک بحث جدی است. دوستان نظرشان را بگویند اینکه چیز روشنی است. اینکه می‌فرمایید نمی‌دانید پس نمی‌توانستید تشخیص دهید، من هیچوقت ادعای دانستن نکردم. شما که می‌دانید و دولت سایه تشکیل می‌دهید و حاضر نیستید با دولت‌ها همکاری کنید بگویید در خصوص مسائلی مثل کرسنت چرا حاضر نیستید با متهم اصلی مباحثه کنید؟ شما مانع انجام قرارداد کرسنت شدید و میگویید در آن فساد بوده است و بنده هم در سازمان بازرسی، افتخار می‌کنم برای هیچکس پرونده‌ای را کنار نگذاشتم. با بعضی افراد مشهور درگیر شدم که جایگاه والایی داشتند پرونده را گزارش کردم و به رئیس قوه قضاییه ارجاع دادم و موجب محکومیت آنها شد. سعی کردم وظیفه ام را بدون ملاحظه انجام دهم.

وی افزود: چرا حاضر نیستم با متهمی که میگویم خیانت کار است مناظره کنم؟ ۱۸ سال از این قضیه گذشته و اموال مردم به تاراج رفته و علیه این ملت پرونده ساخته شده است و در مورد آن حکم گرفته‌اند. چرا حاضر نیستید در مورد آن بحث کنید؟ میگویند خوابنما شدند اما بنظرم دیر از خواب بیدار شدند و نمی‌فهمند بسیاری از مسائل را و حوادث خارجی هم این را نشان می‌دهد.

وی گفت: اسناد وجود دارد و قابل کتمان نیست. اینجا جای بزن و در رو نیست و این مسائل جای بحث دارد و اینکه نمی‌فهمید و خبر ندارد و… شما که علامه دهر هستید بگویید کجا عمل کردید؟ در رشته خودتان هم در امورتان موفق نبودید. در کدام مذاکره موفق بودید؟

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره گفت: آقای پزشکیان ستادهایشان را کنتراتی به کابینۀ روحانی داده‌اند. در کدام دولت به سفارت عربستان تعرض شد و دولت وقت چرا ماجرا را مدیریت نکرد؟

وی افزود: آقای ظریف گفتند بگذارید ترامپ بیاید تا ببینیم چقدر نفت می‌فروشید. چرا بایدن پیچ تحریم را برای دولت روحانی شُل نکرد؟ آیا این یک اعتراف تاریخی نیست که رئیسی عرضۀ شُل‌کردن پیچ تحریم‌ها را داشت اما شما نداشتید؟

قاضی زاده هاشمی گفت: آقای ظریف و روحانی شما گفتید ما زبان دنیا را بلد نیستیم اما شما زبان مردم خودتان را هم بلد نیستید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: چون آقای دکتر پزشکیان به سفارتخانه‌ها اشاره کردند؛ بفرمایند چه کسانی لانه جاسوسی آمریکا را تصرف کردند؟ ایشان نقشی داشته یا نه؟ در دوره کدام دولت سفارت عربستان و انگلستان مورد تعرض قرار گرفت و دولت وقت چرا مدیریت نکرد؟ توانش را نداشت که جلوی ۴ نفر را بگیرد؟ رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است.

وی افزود: درباره نحوه مواجهه با تحریم‌ها به آقای پزشکیان که کنتراتی ستادشان را به دولت روحانی سپرده‌اند می گویم که مشاور سیاسی شما که وزیر خارجه کابینه آقای روحانی بود، حرفه‌ای عجیبی در میزگرد زد. او پذیرفت که دولت شهید رئیسی میلیاردها دلار نفت فروخته ولی عجیب اینکه گفت بایدن پیچ را شل کرده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: فارغ از نادرست بودن اساس تحلیل او، سوال من این است که آیا بعد از سقوط ترامپ و آمدن بایدن، چرا بایدن پیچ را برای دولت آقای روحانی شل نکرد؟ آیا این یک اعتراف تاریخی نیست که شهید رئیسی عرضه وادار کردن آمریکا به شل کردن پیچ تحریم‌ها را داشت ولی این آقایان در دولت آقای روحانی نداشتند؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: روحانی منتقدان را متهم می‌کرد که زبان دنیا را بلد نیستید؛ اما شما خودتان زبان ملت خودتان را هم بلد نیستید. آیا الان فهمیدید که چه کسی زبان دنیا و زبان مردم خودش را بلد است؟ برخی در دولت آقای روحانی، به قیمت دلار فعلی، ۷۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند.

وی در بخش سوم سخنان خود تصریح کرد: آنچه که از اول خدمت عزیزان گفتم ابن بود که کار را باید با کارشناسان حل کرد. تا مشکلات را با این نگاه سراغشان نرویم مشکلات تحریم هم به این سادگی حل نمی‌شود. در مورد بحث آقای زاکانی گفتم سوادش را ندارم. مشکل این است که اینها هم سوادش را نداشتند. اما اینها می‌گفتند ما کارشناسیم و من می‌گفتم من کارشناس نیستم. از آنها سوال کردم روش ارزیابی شما چیست و چگونه می‌خواهید تحقیق کنید؟ همین برادر گفت روش یعنی چی؟

پزشکیان خاطرنشان کرد: هر الگویی از نظر علمی روش خود را دارد. نشستند با نگاه خودشان یک چیزی را نوشتند. به برادر ما آقای جلیلی در جلسه‌ای گفتیم اگر اقدام راهبردی را نپذیریم چه؟ گفتند نقشه نداریم. الان به خاطر همین رپندی که در آن گیر کردیم هزاران میلیارد تومان دلار ضرر می‌کنیم و در زیرساخت‌های نفتی و معاملات گازی را بخاطر این تصمیمات را روزانه بیش از چندین هزار میلیارد ضرر می‌دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من می‌فهمم که نمی‌فهمم. مشکل این است که یک عده فکر می‌کنند عقل کل هستند و همه چیز را می‌فهمند. در دوره تحصیل همه مراتب را با رتبه خوب بالا آمدم و در امتحانات برد نفر دوم شدم. بی‌سواد نیستم. چون می‌فهمم می گویم کارشناس باید نگاه کند. مشکلات سیاسی و امنیتی را کارشناس باید بررسی کند. اینها کجا دوره دیدند و چند دوره دیدند؟ که می‌خواهند برای مردم نسخه بنویسند. هر برنامه‌ای با کارشناسان قابل حل می‌شود.

وی گفت: ما می‌گوییم برجام بد است. اولاً بگویند جای برجام چه راهی می‌خواهد بروند. ترامپ می‌گفت برجام را آتش می زنم و اسراییل می‌گفت بدترین کاری است که صورت گرفته. ما در مجلس برادرانمان برجام را آتش زدند. چه فرقی میان اینها و آنها وجود دارد؟ الان هم بگویند برجام را نمی‌پذیریم. آدمی که کارشناس نیست و بررسی کرده بگوید آن را قبول نداریم. بگویند چه کسی از دیوار سفارتخانه‌ها بالا رفت و این مشکلات را در دید جهانی برای ما ایجاد کرد؟

پزشکیان اضافه کرد: بگویند وضعیت ترانزیتی ما در چه وضعیتی است؟ اصلاً قبول نمی‌کنند. ما باید بپذیریم کارشناس‌ها تشخیص بدهند. کارشناس بگوید آن غلط درست است یا غلط باید اجماع کارشناسی صورت گیرد نه اینکه به آدم‌های که سوادش را ندارند توهم دانایی دست دهد. استاد تمام دانشگاه هستم و به پیر و پیغمبر می‌فهمم کجا نباید حرف بزنم. این بلا را چه کسی سر مملکت اورده؟ همین تصمیمات غیرکارشناسی این بلا را سر مملکت آورده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پشت این تریبون اعلام می‌کنم مقام معظم رهبری داده بود به مجلس نظر بدهیم. ما نظر دادیم که مقام معظم رهبری هر نظری بدهد ما اطاعت می‌کنیم من نظر خودم را صادقانه می‌دهم نه آنچه در ذهنم تصور می‌کنم نظر رهبری این است یا آن. نظر من الان هم این است که باید برجام را پی می‌گرفتیم و حتماً مزایا و معایبی داشت و دارد اما اینکه به هم بزنیم و آتش بزنیم و بعد کار با سفارتخانه‌ها و … بعد بگوییم با دنیا می‌خواهیم درستش کنیم.

پزشکیان اذعان داشت: واقعیت همین است که شده است. این را حل نکنیم حرف‌های ما فقط حرف است. مشکل مردم و سفره مردم را نمی‌بینیم و هیچ مشکلی هم برای بچه‌ها و خانواده مان نداریم و وضعیت ما خوب است و مردم هر گرفتاری‌ای دارند مهم نیست چون داریم انقلاب می‌کنیم.