صحت دور اول انتخابات تایید شد

احمد وحیدی وزیر کشور، عصر امروز در حاشیه سفر به اصفهان، سلامت انتخابات در دور اول را تایید کرده و گفته، مرحله دوم نیز با امنیت خوبی توسط دستگاه‌های قضایی، اطلاعاتی و امنیتی پیگیری خواهد شد. سلامت انتخابات مورد تاکید بوده و به عنوان یک حق‌الناس و امانت است.

وزیر کشور تاکید کرده، ضوابط را هر دو نامزد به خوبی رعایت کرده‌اند، اینگونه تلاش‌ها کاملا تحت نظر دستگاه‌های اطلاعاتی است. از تمام ستادها نیز می‌خواهیم که اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند و به هیچ عنوان دست به تخریب نزنند تا انتخابات در فضای سالم برگزار شود.

حمله روحانی به منتقدان خود: شما سلطان قطع نامه ها هستید 

یکی از پرتکرار ترین نام های مناظرات این دوره از انتخابات حسن روحانی بود. سیاست جلیلی در دور دوم مناظرات همچون سیاست زاکانی و قاضی زاده هاشمی در دور اول بود. او دوره حسن روحانی را تماما سیاه نشان می داد و تاکید داشت که پزشکیان دولت سوم روحانی است. حسن روحانی هم البته این چند وقت فعال بود. اگرچه صدا وسیما به زمان دفاع نداد اما او حضور فعالی در عرصه مجازی داشت. 

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق در یکی دیگر از پیام های ویدیو خود که امروز منتشر شد گفت: مردم! در طول مدتی که تحریم بر ما تحمیل شد کشور بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار ضرر کرد. آن‌ها باید پاسخ آن ۷۰۰ میلیارد دلار را بدهند. این‌ها در این سه سال هم ۳۰۰ میلیارد دلار به کشور صدمه زدند. ۱۰۰۰ میلیارد دلار به کشور صدمه زدند. مردم! رأی ندهیم به آن‌هایی که هزار میلیارد دلار به این کشور صدمه زدند.  

روحانی تاکید کرد: آن‌هایی که سلطان قطعنامه‌ها بودند، منافع ملی را زیر پا گذاشتند، هفت قطعنامه را در طول هشت سال برای مردم به ارمغان آوردند. ما را بردند تا مرز جنگ. اگر کار و حضور مردم در انتخابات سال ۹۲ نبود، ۱+۵ تصمیم گرفته بود علیه ایران وارد جنگ شود. این را رئیس‌جمهور فرانسه وقتی من سال ۹۴ به فرانسه رفتم، به صراحت روبه‌روی خبرنگاران گفت.  

زنگه به جلیلی واکنش نشان داد

بیژن زنگنه وزیر سابق نفت در گفت‌وگویی درباره پرونده کرسنت اظهاراتی را مطرح کرد. او در این باره گفت: سعید جلیلی در نامه‌ای به روحانی درخواست کرد که حق نداشته باشم در مجلس از کرسنت حرف بزنم و بعدش، آقای زاکانی آمدند و هرچه می‌خواستند در مورد کرسنت و علیه من دست‌وزبان‌بسته گفتند!

زنگنه خطاب به جلیلی اظهار کرد: آقای جلیلی! یادتان هست که در نامه‌ای به احمدی‌نژاد نوشتید «اگر قرارداد کرسنت را اجرا نکنیم خسارت چندانی به ایران وارد نمی‌شود و مهم نیست»؟

وزیر سابق نفت افزود: آقای جلیلی! من ۳۰ سال وزیر بودم و شما نفس‌تان درنیامد؛ امروز کرسنت، کرسنت می‌کنید؟! / آقای جلیلی! بیا مناظره کنیم! شما همه‌تان با هم، من تک!

برنامه سفرهای استانی امروز نامزدها چه بود؟

سعید جلیلی در ادامه سفرهای استانی خود امروز به لرستان سفر کرد. 

محمدجواد ظریف نیز در راستای سفرهای استانی ستاد پزشکیان به مشهد رفت و در بخش‌هایی از سخنرانی خود گفت: «آنچه می‌خواستید ثابت کنید را ثابت کردید؛ جمعه‌ی آینده همه‌پرسی است. نه به تحریم، نه به انزوا، نه به سکوب زنان، نه به تحقیر، ‌نه به قطع اینترنت، نه به فیلترینگ، نه بگوییم تا بدانند اقلیت هستند»

حمایت جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان (اهل سنت) از پزشکیان

جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق اهل سنت در مجلس نوشت: «حضرت استاد مولانا عبدالله ریگی در درس «مشکات المصابیح ج۲» فرمودند: بنده و جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان بر این اتفاق نظر دارند که در این مرحله دوم رقابت کاندیدی ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر به پزشکیان رأی داده بشود».

درخواست فیلسوف معاصر ایرانی از مردم برای شرکت در انتخابات 

رضا داوری اردکانی، فیلسوف معاصر ایران در اظهاراتی گفت: انتخابات روز جمعه ۱۵ تیررا با هیچ انتخاباتی قیاس نباید کرد. این انتخابات می‌تواند چیزی ورای رأی دادن به این یا آن نامزد یا به فلان رسم و شیوه سیاسی باشد؛ بلکه انتخاب میان بودن و نبودن ایران است.

داوری اردکانی اظهار کرد: اکنون رأی می‌دهیم که آیا ایران بماند و بکوشد بعضی دردهای مهلکی را که دچارش شده است درمان کند یا به راه وخیم تر شدن آن دردها و گرفتاریها و افتادن در ورطه های خطرناک جنگ و ویرانی برود. البته به دکتر پزشکیان از این جهت باید رأی داد که او شایستگی‌های بسیار دارد و به آنچه می‌گوید عمل می‌کند.

هشدار ستاد انتخابات استان تهران درباره تجمعات

سیدعباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران پیش از ظهر امروز سه شنبه در محل ستاد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان تهران اظهار کرد: در دور دوم برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری از اعضای ستاد و هواداران نامزدها می‌خواهیم ضمن تمکین به قانون از تهمت و تخریب نامزد مقابل خودداری کنند.

جوهری با تاکید بر عدم برگزاری تجمعات غیرقانونی توسط هواداران نامزدهای انتخاباتی گفت: عزیزان در صورت نیاز به تجمع، حتما باید مجوز لازم را از فرمانداری‌ها دریافت کنند.

به گفته رئیس ستاد انتخابات استان تهران، زمان پایان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح پنجشنبه ۱۴ تیر است.