به گزارش اکوایران، تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا در خصوص شایعه خرید خدمت سربازی گفت: خرید خدمت سربازی چندسالی است که اجرا نمی‌شود، لذا کلیه افراد ذکوری که به سن مشمولیت رسیده‌اند باید وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند.

او گفت: خرید خدمت سربازی از سال ۹۴ تا ۹۷ در قالب طرح جریمه مشمولان غایب در دو مرحله اجرا شده و در حال حاضر برنامه‌ای در این خصوص در دستورکار نیست، بنابراین مشمولان غایب به امید خرید خدمت سربازی نباشند.

براساس گزارش سایت پلیس، سردار مهری افزود: مشمولان در نظر داشته باشند که غیبت سربازی، محرومیت‌های اجتماعی از جمله عدم استخدام در سازمان‌ها، دستگاه‌های خصوصی و دولتی، محرومیت از تحصیل، خروج از کشور و ... را به همراه خواهد داشت.

وعده بررسی طرح خرید خدمت منتفی شد؟

احمد نادری، عضو هیات رییسه مجلس دوازدهم درباره طرح فروش خدمت سربازی در 13 خرداد 1403 اظهار کرده بود: ما معتقدیم که سربازی باید حرفه‌ای شود، یعنی کسی که می‌خواهد سربازی نرود، باید پولش را بپردازد و اصطلاحا سربازی‌اش را بخرد و قول می‌دهیم پیگیر این طرح باشیم.

برای اولین بار در دهه 70، قانون خرید خدمت سربازی مطرح شد. در آن زمان مشمولان می‌توانستند با پرداخت مبلغی اقدام به خرید مدت زمان خدمت سربازی اجباری خود کنند. این قانون به مرور به علت نیاز کشور به سربازان جهت تامین امنیت کشور لغو شد. در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ بار دیگر طرح قانون خرید خدمت سربازی در مجلس شورای اسلامی مطرح و جهت بررسی و تصویب به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شد.