به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -‌7 مردادماه 1403- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

آغاز رسمی ریاست جمهوری پزشکیان

مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ ریاست جمهوری ایران و آغاز به‌کار رسمی رییس جمهور منتخب، امروز -۷ مرداد- با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) برگزار شد و حکم منتخب ملّت برای ریاست جمهوری بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، توسط رئیس دفتر رهبر انقلاب قرائت شد.

171302272

تغییرات در خبرگزاری و روزنامه دولت

محمدعلی نادعلی‌زاده (مدیرعامل سابق ایسنا و مدیر فعلی پایگاه خبری جماران) و اکبر منتجبی (سردبیر روزنامه سازندگی) به‌عنوان ناظر و رابط موقت دولت چهاردهم در خبرگزاری ایرنا و روزنامه ایران معرفی شدند.

حاجی‌میرزایی، رییس دفتر ریاست جمهوری شد

مسعود پزشکیان در حکمی محسن حاجی‌میرزایی را به سمت رییس‌دفتر رییس‌جمهور منصوب کرد. حاجی‌میرزایی در دولت یازدهم وزیر آموزش و پرورش و رییس دفتر کابینه دولت بود.

خبر مرتبط
3 وعده پزشکیان در مراسم تنفیذ

مسعود پزشکیان، از امروز رسما رئیس جمهوری ایران شد.

نخستین جلسه هیات دولت به ریاست مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان عصر یکشنبه هفتم مرداد ۱۴۰۳ در نخستین جلسه هیات دولت پس از مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در جمع کابینه دولت سیزدهم اتحاد و وفاق ملی را رمز موفقیت و غلبه بر مشکلات کشور دانست و گفت:‌ برای رسیدن به اهداف تعیین شده باید کابینه‌ای تشکیل دهیم که فارغ از دسته‌بندی‌های جناحی جلوه وفاق ملی باشد و ما را به هدف برساند که اگر اینگونه عمل کنیم توانسته‌ایم بر اساس خواست و انتظارات رهبری معظم انقلاب حرکت کنیم.

172218028031766100

طیب‌نیا: به دلایل شخصی آمادگی پذیرش معاون اولی را نداشتم

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دوره اول دولت روحانی و از اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در پی انتصاب محمدرضا عارف به عنوان معاون اول رییس جمهوری دولت چهاردهم در ویدیویی اظهار کرد: ضمن تبریک به جناب آقای دکتر عارف بابت پذیرش مسئولیت معاون اولی جناب آقای دکتر پزشکیان، لازم می‌دانم این نکته را بگویم که من به دلایل شخصی در حال حاضر آمادگی پذیرش این مسئولیت را نداشتم ولی از روز اول در کنار آقای پزشکیان بودم و تا روز آخر خواهم بود.

پس از پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، نام علی طیب‌نیا به عنوان یکی از گزینه‌های او برای معاون اولی دولت مطرح بود. برخی رسانه‌ها شانس طیب‌نیا را برای  معاون اولی بیش از سایر گزینه‌ها می‌دانستند. البته هنوز طیب‌نیا برای پست‌های دیگری از جمله ریاست سازمان برنامه و بودجه جزء گزینه‌های اصلی به حساب می‌آید.

خبر مرتبط
محمدرضا عارف، معاون اول پزشکیان: از دانشگاه استنفورد تا بازگشت به پاستور

اکوایران، مسعود پزشکیان پس از مراسم تنفیذ، محمدرضا عارف را به مقام معاون اولی خود برگزید.

معاون اولی عارف: خوب یا بد؟

با انتشار خبر معاون اولی عارف در فضای مجازی و رسانه‌ها اظهارنظریی دربارهای این انتخاب مطرح شد. برخی او را گزینه مناسبی نمی‌دانستند و برخی در مقابل می‌گفتند که این انتخاب درستی بود. ناراضیان از تکراری بودن این گزینه به علاوه سنش را نقطه ضعف می‌دانستند و البته به «سکوت» و عمل‌کردش در دوره نمایندگی مجلس هم اشاره می‌کردند. موافقان اما بحث دیگری داشتند. یکی از این موافقان احمد زیدآبادی بود.

این روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص معاون اولی عارف، او را با گزینه‌های مطرح دیگر مقایسه کرد و نتیجه گرفت که انتخاب عارف به معاون اولی، انتخاب درستی بوده است: علی لاریجانی می‌توانست رییس‌جمهور به نسبت مناسبی برای جمهوری اسلامی در این مرحله از عمر خود باشد، اما معاون اول مناسبی‌ برای مسعود پزشکیان نبود، درست به این دلیل که گرایشش به ایفای نقشِ اول است! به نظرم در مقام معاون اولی، با پزشکیان به اصطکاک می‌رسید.

محمدجواد ظریف از انرژی و انگیزه لازم برای ایفای نقش معاون اولی برخوردار است، اما او بیش از اندازه تحریک‌پذیر و زودرنج و پرهیجان است. اگر معاون اول می‌شد، مخالفانش برای تحریک روزانه اعصاب او، وسوسه می‌شدند و او را گرفتار حاشیه پس از حاشیه می‌کردند.

اسحاق جهانگیری، به رغم برخی توانایی‌هایش فقط می‌توانست انگ تداوم دولت حسن روحانی را بر پیشانی دولت پزشکیان پررنگ‌تر کند.

دکتر طیب‌نیا در مقام اقتصاددان و مدیر اقتصادی، شاید حوصلهٔ رسیدگی به انبوهی از کارهای اجرایی کسالت‌بار اما ضروری را نداشته باشد.

آذری جهرمی برای پست معاون اولی به نظرم بیش از اندازه جوان و فاقد تجربهٔ کافی برای هماهنگ کردن گله‌ای از گربه‌هاست! به همین دلایل نوشتم که دکتر عارف در بین گزینه‌های ممکن، انتخابی‌مناسب‌تر است.

«عارف کمترین زاویه را با جناح‌های اصولگرا دارد»

غلامحسین کرباسچی، چهره سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با «خبر آنلاین» گفت: عارف کمترین زاویه را با جناح‌های اصولگرا دارد و مورد احترام آنها است و با اصلاح‌طلبان هم در مجموع چه در مقام معاون اولی خاتمی و چه قبل از آن در مقام پست و تلگراف همراهی کرده است. در هر صورت عارف تحرک لازم را داشته، همراه اصلاح‌طلبان بوده، خط و مشی اصلاح‌طلبی دارد اما نه اصلاح‌طلبی خیلی انقلابی مانند تاج‌زاده و امثالهم، بلکه اصلاح‌طلبی معتدلی که همیشه خط و منش افراد معقول‌تر و میانه‌روتر بوده است. عارف حالت بزرگتری نسبت به بقیه دارد که باید مسائل آنها را با یکدیگر حل و فصل کند، لذا فکر می‌کنم انتخاب عارف یک انتخاب مناسبی است.»

خرازی: اعتمادی که بین پزشکیان و رهبری وجود دارد باید در دولت تقویت شود

کمال خرازی، وزیر امورخارجه دولت اصلاحات اعتماد بین مسعود پزشکیان و رهبر انقلاب را یک پایه بسیار مهم دانست. او عنوان کرد که فشار بین‌المللی روی ایران بسیار زیاد است و این اعتماد باید در دولت تقویت شود تا یک دولت ملی تشکیل شود.

طالبان شرایط ایران برای سرپرستی کنسولگری مشهد را پذیرفت

همه خبرهای سیاسی مهم امروز اما به رییس‌جمهور جدید مربوط نبود. 

خبرگزاری «ایسنا» به نقل از یک منبع معتبر خبر داد که سرانجام حکومت سرپرست افغانستان درخواست جمهوری اسلامی ایران برای انجام فرایند معرفی، موافقت و پذیرش دیپلمات‌ها براساس سازوکار کنوانسیون وین را پذیرفته و در نتیجه آن، «سرپرست» معرفی‌شده از سوی طالبان برای کنسولگری افغانستان در مشهد از سوی ایران، پذیرفته شده که از اعضای همین هیات نمایندگی است.

پیش از این ایران، دیپلمات معرفی شده از سوی طالبان برای سرپرستی کنسولگری مشهد را رد کرده بود و دلیل آن، عدم طی مراحل قانونی روند معرفی او براساس کنوانسیون وین از سوی طالبان بود.