به گزارش اکوایران، دوره‌های ریاست‌جمهوری در ونزوئلا، شش ساله است. طبق نتیجه فعلی، نیکولاس مادورو برای سومین دوره، رئیس‌جمهوری ونزوئلا خواهد بود.

ونزوئلا به لحاظ اقتصادی، شرایط نابسامانی دارد. با این حال، مادورو موفق شده اقتصاد این کشور را از بحران ابرتورم نجات دهد. به تازگی نرخ تورم ماهانه در این کشور به یک درصد رسید، یعنی کمترین میزان در ۱۲ سال گذشته.

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند دلیل اصلی کاهش نرخ تورم در ونزوئلا این است که آمریکا فعلا فشار تحریم‌های نفتی را در این کشور کاهش داده است. دولت جو بایدن تصمیم گرفته به شرط برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه، تحریم‌ها را کاهش دهد. به این ترتیب فشار بر اقتصاد هم کاهش پیدا کرده و به کم شدنِ تورم ختم شده است.

آمریکا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین انتظار داشتند نام دیگری از صندوق‌های رای ونزوئلا بیرون بیاید، با این حال، چند ساعت پس از پایان رای‌گیری، مادورو مقابل مردم ونزوئلا ایستاد و اعلام کرد که دوباره انتخاب شده است.

اقتصاد ونزوئلا به نفت وابسته است. در صورتی‌که مادورو با تقلب به ریاست‌جمهوری دست پیدا کرده باشد، این احتمال وجود دارد که آمریکا دوباره تحریم‌های نفتی را تشدید کند و این مسئله می‌تواند اقتصاد این کشور را دچار بحران مجدد کند.

طی ده سال گذشته، اقتصاد ونزوئلا دچار مشکلات فراوانی شده و رشد تولید ناخالص داخلی آن هم ۸۰ درصد کم شده است. بیش از ۷ میلیون نفر از مردم ونزوئلا که معادل یک چهارم از کل جمعیت این کشور است، به دلیل شرایط بحرانی، خاک کشورشان را ترک کرده‌اند. بسیاری از افراد انتظار داشتند حزب مخالف رای بیاورد و فضا را در این کشور تغییر دهد. 

با این حال، مادورو می‌گوید ۵۱.۲ درصد از آرا را به دست آورده و به این ترتیب پیروز رقابت‌های انتخاباتی در این کشور است.

در ویدیوی بالا به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در ونزوئلا، حواشی آن و واکنش‌های کشورهای دیگر پرداخته شده است.