به گزارش اکوایران، مهمانان خارجی، سران و شخصیت‌های کشوری و لشکری داخلی مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با استقبال محمدباقر قالیباف، رییس قوه مقننه وارد مجلس شورای اسلامی شدند.

خبر مرتبط
دیدار مقامات کشورهای خارجی با رهبر انقلاب

صبح امروز نمایندگان هیات‌های خارجی که به منظور شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران آمدند، به دیدار رهبر انقلاب اسلامی رفتند.

تحلیف ریاست جمهوریآغاز آیین تحلیف رییس جمهور جدید

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رییس جمهور ایران با پخش سرود «جمهوری اسلامی ایران» به صورت رسمی آغاز شد. بعد از آن، آیاتی چند از قرآن (سوره مبارک نحل آیات ۸۹ تا ۹۱) تلاوت شد. 

پس از تلاوت قرآن، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی با خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنانش امروز را روز تاریخی دانست و اظهار کرد که امروز نه تنها مسعود پزشکیان به عنوان رییس جمهور برای خدمت به مردم قسم می‌خورند بلکه ما هم متعهد می‌شویم که در راه پیشرفت و اعتلای کشور تامین رفاه مردم و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قوه مجریه را یاری کنیم.

سخنران دوم مراسم پس از قالیباف، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، ریاست دستگاه قضا پشت تریبون مجلس رفت.

پس از سخنرانی رییس قوه قضاییه، مسعود پزشکیان برای ادای سوگند به جایگاه رفت.

مسعود پزشکیان: دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است

رییس جمهور دولت چهاردهم پس از ادای سوگند و امضای سوگندنامه، به سخنرانی پرداخت.

رییس جمهور، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری را فرصتی نو برای. شنیدن صدای همه آحاد ملتی که خواست آنها تحول است، دانست. او دولت چهاردهم را دولت وفاق ملی دانست و روند دولت خود را التزام به قانون اساسی و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری عنوان کرد.

پزشکیان وضعیت کنونی کشور را بنابه گزارش‌های کارشناسی پیچیده عنوان کرد اما عبور از چالش‌ها و سختی‌ها را امکان‌پذیر دانست. او در ادامه با اشاره به تجربه دو دهه مذاکرات ایران را پایند به تعهدات دانست و اظهار کرد: فشار و تحریم پاسخ نمی‌دهد و با مردم ایران باید باید احترام سخن گفت. ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده است.

رییس دولت چهاردهم در ادامه سخنانش در مراسم تحلیف عنوان کرد که به دنبال ایرانی توسعه‌یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها، و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی است. 

پزشکیان از تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت و مصلحت سخن گفت و  عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان را حق مسلم ایران دانست و تاکید کرد که برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهد نشست.

او همچنین از ایران به‌عنوان کشوری مشتاق برای دستیابی به دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، سلامت، رفاه، توزیع متناسب درآمد، به دور از فقر و تبعیض، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه‌ اجتماعی و تولید ملی، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و پیوستگی مردم و حکومت یاد کرد.

محمدباقر قالیباف پس از اتمام سخنان مسعود پزشکیان، با اعلام پایان مراسم تحلیف عنوان کرد که جلسه بعدی مجلس یکشنبه ۱۴ مرداد خواهد بود.

پس از مراسم تحلیف چهاردهم، رییس جمهور با مهمانان داخلی و خارجی و همچنین نمایندگان مجلس خوش و بش کرد.