به گزارش اکوایران، بالاخره پس از حدود ۱۸ ماه مذاکره، غرب و شرق و به‌طور ویژه، آمریکا و روسیه، تصمیم گرفتند بزرگ‌ترین تبادل زندانیان از زمان جنگ سرد تاکنون را داشته باشند.

روز جمعه، رسانه‌ها از تبادل زندانیان میان غرب و شرق خبر دادند. طبق این تبادل، ۱۶ زندانیِ متعلق به کشورهای غربی از خاک روسیه آزاد شدند و در مقابل، ۱۰ زندانیِ متعلق به روسیه هم از خاک کشورهای غربی آزاد شدند.

در میان زندانیان آمریکایی که آزاد شده‌اند، ایوان گرشوکوویچ، روزنامه‌نگارِ فعال در وال‌استریت‌ژورنال، جزو مطرح‌ترین چهره‌ها بود. او بیش از یک سال پیش، به جرم جاسوسی در روسیه دستگیر شده بود و طبق قانون روسیه باید ۱۶ سال حبس را از سر می‌گذراند. آمریکا همواره اتهام جاسوسی این روزنامه‌نگار را تکذیب می‌کرد و تلاش داشت او را به آغوش خانواده‌اش بازگرداند.

در میان چهره‌هایی که روسیه به دنبال آزادی‌‌اش بوده و موفق هم شده، می‌توان به «وادیم کراسیکوف» اشاره کرد، یک مامور اطلاعاتی روسیه که حبس خود را در آلمان سپری می‌کرد. او به جرم قتل، به حبس ابد محکوم شده بود اما روسیه اصرار داشت که این چهره، آزاد شود.

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند به‌تازگی تعداد شهروندان آمریکایی که در روسیه بازداشت شده‌اند، افزایش پیدا کرده و دلیلش این است که روسیه قصد دارد از این طریق، زندانیان سیاسی خودش را از خاک کشورهای دیگر آزاد کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از این تبادل زندانیان به عنوان «جشن دیپلماسی» یاد کرده و آن را اتفاقی تاریخی در عصر حاضر دانسته است. در حالی‌که روسیه از طریق اوکراین به نوعی با کشورهای غربی از جمله آمریکا درگیر است، این اتفاق و تبادل زندانیان می‌تواند اقدامی مثبت و مهم ارزیابی شود.

در ویدیوی بالا تصاویر استقبال پوتین و بایدن در فرودگاه‌های کشورهای خودشان از زندانیان، آورده شده است. همچنین در این ویدیو به جزئیات بیشتر از این اتفاق تاریخی و تحلیل‌ها درباره آن پرداخته شده است.