به گزارش اکوایران، علیرضا سلیمی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، از اعلام فهرست کابینه دولت چهاردهم در هفته آینده مجلس خبر داده است.

به گفته او، مجلس یکشنبه -۲۱ مرداد- جلسه علنی خواهد داشت و فهرست کابینه دولت چهاردهم برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی خواهد شد و نمایندگان بر اساس آیین نامه داخلی مجلس به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خواهد پرداخت.

سلیمی همچنین با تاکید بر اینکه دولت مشورتی با مجلس در خصوص وزرای پیشنهادی نداشته است گفت: اما علی رغم این موضوع، مجلس با دقت به بررسی برنامه‌ها، توانایی‌ها، سوابق، کارنامه و صلاحیت وزرا یپشنهادی خواهد پرداخت.

ظریف: روزی سنگین و پرچالش در انتخاب وزرای پیشنهادی

همچنین محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور امروز با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به فرآیند انتخاب وزرای پیشنهادی نوشت:

«پنجشنبه (18 مرداد) روز سنگین و پرچالشی بود. در دیدارهای جداگانه از هشت صبح تا 11 شب، مدیران ستاد تهران و اعضای کمیته‌های بهداشت، نفت و سیاست خارجی، با صمیمیت و صراحت، دیدگاه‌ها و انتظارات خود را بیان کردند.در جلسه 200 دقیقه‌ای شورای راهبری، گزارش این دیدارها و نیز گفت‌وگو با اعضای کمیته‌های محیط زیست، زنان، رفاه، جوانان، اطلاعات و دیگر نخبگان و فعالان جامعه مدنی را ارائه کردم.

 اعضای شورای راهبری همچنین گزارش رئیس دفتر رئیس جمهور را از مصاحبه‌های پزشکیان بزرگوار با برخی نامزدها (که به معنی قطعی بودن هیچیک از آنان نیست و بعضاً برای یک مسئولیت با چند نفر مصاحبه شده است) و آخرین وضعیت گزینه‌های عضویت در هیئت دولت را شنیدند و دیدگاه‌های خود را برای انتقال به ریاست جمهوری به ایشان بیان کردند. ‌

همچنین نگرانی‌ها نسبت به برخی شایعات توسط اعضای شورای راهبری بیان گردید.

‌لازم است از توجه و حساسیت مردم عزیز نسبت به روند و نتایج تعیین اعضای هیئت دولت قدردانی کنم. این یک تجربه جدید شفافیت و دموکراسی در مسیر پیچیده و دشوار انتخاب وزراست.

 بی‌گمان هر تجربه جدیدی با ایرادها و چالش‌های فراوانی روبرو است که مهمترین آن مقاومت در برابر تغییر و باور نداشتن به نوآوری و سپردن کار به جوانان است. ‌

خوشبختانه رئیس جمهور محترم با شجاعت و باور به تغییر، نوآوری و جوانان، گام نخست را در این مسیر دشوار و پرفراز و نشیب برداشته‌اند که شایسته قدردانی و سپاس است».

ظ2

اولویت در استفاده از دانشمندان و نخبگان برای اداره کشور است

محمدجعفر قائم پناه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته: نگاه ما به همه مردم کشور است و ایران را برای همه مردم می‌خواهیم و همه ایران با گرایش‌های مختلف، باید در دولت نقش داشته باشند. چرا که دولت چهاردهم، متشکل از همه گرایش‌ها و نگاه‌های سیاسی در کشور است.اولویت ما توجه به نگاهی است که پزشکیان دارد، چراکه این دولت، دولت وفاق ملی و انسجام با رویکردهای جدید و خردمندانه است.

آنگونه که ایرنا روایت کرده، معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه استفاده از دانشمندان و نخبگان در اداره کشور اولویت این دولت است، افزود: با توجه به برنامه هفتم توسعه، سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب و چشم اندازی که وجود دارد، دستگاه‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند و نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی هم در همین حوزه اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: نگاه ما به همه مردم کشور است و ایران را برای همه مردم می‌خواهیم و همه ایران با گرایش‌های مختلف، باید در دولت نقش داشته باشند. چرا که دولت چهاردهم، متشکل از همه گرایش‌ها و نگاه‌های سیاسی در کشور است.

قائم پناه با بیان اینکه دولت باید بیش از ۸۵ میلیون نفر را با نگاه‌ها، فرهنگ‌ها، قومیت‌ها در مناطق مختلف مدیریت کند، یادآور شد: در نهاد ریاست جمهوری اساس کار بر رضایتمندی است و کرامت انسان‌ها و احترام به مردم در اجرای برنامه‌ها مدنظر است و در حقیقت مردم را ارباب رجوع خود می‌دانیم.

معاون اجرایی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی مردم به دستگاه‌های دولتی مراجعه می‌کنند در حقیقت اربابان ما هستند و باید دستگاه‌ها احترام به ارباب رجوع و تکریم آنها را مورد توجه قرار دهند تا دولت جمهوری اسلامی، دولتی عزتمند و پرافتخار شود تا بتواند عزت نظام اسلامی و رهبری را حفظ کند.