به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 30 مردادماه 1403، مهم‌ترین وقایع و رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور اتفاق افتاده است را مرور می‌کنیم.

روز چهارم بررسی صلاحیت وزرا: وزیر فرهنگ و ارشاد، بدون مخالف

امروز -30 مرداد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز چهارم بررسی صلاحیت وزرای کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، ادامه جلسه صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را مورد بررسی قرار دادند. پس از آن صلاحیت حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور، رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت مورد بررسی قرار گرفت.

پس از اتمام جلسات بررسی صلاحیت 6 وزیر پیشنهادی، نوبت به عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو رسید. سه کمیسیون عمران، انرژی و کشاورزی با وزارت علی‌آبادی موافقت کردند و ادامه جلسه بررسی به جلسه فردا موکول شد.

عباس صالحی، گزینه پیشنهادی فرهنگ، پس از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، دومین وزیری است که مخالفی در میان نمایندگان مجلس نداشته است.

چالش صالحی امیری در بهارستان

صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی روز پرچالشی در بهارستان داشت. مخالفان او از سوابق سیاسی-امنیتی او سخن به میان آوردند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در خلال بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی درخصوص پخش برگه‌ای که درباره رضا صالحی امیری بود در بین نمایندگان مجلس تذکر داد. در این هنگام مالک شریعتی نماینده تهران از جایگاه خود بلند شد و با در دست داشتن آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار بیان تذکری شد که بار دیگر با تذکر قالیباف مواجهه شد.

پس از آن مالک شریعتی به همراه تعداد دیگری از نمایندگان از جمله احد آزادی‌خواه در جایگاه هیات رییسه مشغول صحبت با قالیباف شدند که برای لحظه‌ای بگو مگویی بین آزادی‌خواه و تعدادی از نمایندگان صورت گرفت.

خبر مرتبط
ادامه حاشیه‌های دیروز در جلسه امروز مجلس: پایداری‌ها ول‌کن عراق‌چی نیستند

اکوایران: سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان امروز در مجلس با بررسی صلاحیت 5 گزینه وزارت برگزار شد؛ که البته نصفی از جلسه بررسی محمد اتابک به فردا موکول شد. امروز موضوع مشترک بسیاری از روزنامه‌ها و رسانه‌های کشور، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم است. در بسته خبری دوشنبه 29 مرداد نگاهی انداختیم به این وقایع و دیگر رویدادهای مهم سیاسی کشور.

حمایت روزنامه‌های اصلاح‌طلب از فرزانه صادق و حسرت «جوان» از رییس‌ جمهور نشدن قالیباف

در روزنامه‌های صبح امروز، روز سوم بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی (دیروز) در بهارستان مورد توجه روزنامه‌ها و مطبوعات کشور قرار گرفته و فرزانه صادق، وزیر پیشنهادی راه تبدیل به تیتر یک اغلب روزنامه‌ها -به‌خصوص روزنامه‌های اصلاح‌طلب- شده است. فضای شکل گرفته از تنها وزیر زن پیشنهادی پزشکیان مثبت و حمایتی بود.

روزنامه «جوان» تیتر یک خودش را به محمدباقر قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی اختصاص داده. این روزنامه در گزارشی حمایتی از عملکرد او در صحن علنی مجلس و در خلال تذکرها و صحبت‌های مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی حمایت کرده.

این روزنامه همچنین نوشت: «قالیباف حقیقتاً در چند ماه اخیر رفتار یک مقام ارشد تراز حکومتی در نظام جمهوری اسلامی را به‌خوبی به نمایش گذاشته است. در انتخابات از بقیه نامزد‌ها بهتر و مسلط‌تر بود. تا آنجا که بحق درباره او نوشتند که جریان اصولگرایی ناتوان بود که بهترین مدیر اجرایی خود را رئیس‌جمهور کند، اما طرف مقابل با کسی که نه خود و نه حامیانش چنین ادعایی درباره او نداشتند، چنین کرد.»

خبر مرتبط
ادعای دخالت تهران در انتخابات آمریکا

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ی مشترک ادعا کردند ایران برای نفوذ سایبری به ستادهای دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری تلاش کرده، البته تهران در پاسخ این ادعا را رد و تاکید کرد اگر راست می‌گویید اسناد را در اختیار قرار دهید.

پزشکیان: نمایندگان مجلس پایبندی به وفاق را در عمل نشان دهند

مسعود پزشکیان شامگاه دوشنبه در دیدار با جمعی از نمایندگان جدید الورود مجلس دوازدهم، با بیان این‌که «دولت چهاردهم در مواجه با مشکلات کشور به دنبال یافتن مقصر نیست، بلکه برای رفع مشکلات و چالش‌های مبتلابه کشور با تمام توان تلاش خواهد کرد»، اظهار داشت: قدم اول در مسیری که ما برای دولت ترسیم کرده‌ایم، جلب رضایت مردم و تکریم ارباب رجوع در همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی خواهد بود.

او همچنین با تاکید بر اهمیت تعامل مجلس با دولت در تسریع خدمت‌رسانی به مردم اظهار کرد: هیچ یک از وزرای پیشنهادی بدون مشورت با سطوح عالی کشور به مجلس معرفی نشده‌اند و همان گونه که دولت به شعار وفاق ملی عمل کرد، اکنون از مجلس و نمایندگان نیز انتظار می‌رود پایبندی به وفاق را در عمل نشان دهند.

فراکسیون اکثیرت مجلس امروز برای کابینه چهاردهم تصمیم‌گیری می‌کند

روزنامه اینترنتی «فراز» به نقل از منابع آگاهش نوشت: «امروز جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس برای رای اعتماد به وزرا برگزار می‌شود. در این جلسه تصمیم‌گیری نهایی فراکسیون برای رای اعتماد به وزرا انجام خواهد شد.»

جزئیاتی از پرونده چای دبش و حواشی درخصوص بازداشت ساداتی‌نژاد

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری صبح امروزش درخصوص فساد چای دبش عنوان کرد: «یک نفر از کارمندان بانک و یک نفر از جهاد کشاورزی و ۳ نفر از دبش در بازداشتند. متهم اصلی به نام اکبر رحیمی به اتهام اخلال  در نظام  اقتصادی و قاچاق ارز و رشا و ارتشا با عدم تودیع  ۱۵۷ هزار  میلیاردی در بازداشت است و اگر پرونده طولانی شده به دلیل عدم همکاری او در مرحله تحقیق بوده است.»

جهانگیر از آن شخص دستگیر شده از جهاد کشاورزی نام نبرد. اما دراین خصوص «صابرین‌نیوز» مدعی شد که جواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی دولت رییسی که یکی از متهمان پرونده چای دبش بود و پیش از این به ۳ سال زندان محکوم شده بود، روانه زندان شد تا دوران حبس خود را سپری کند.

چندی پس از این «خبرفوری» ادعا کرد که یک مقام ارشد قضایی در گفتگو با کانال «خبرفوری» گفت که تاکنون ساداتی‌نژاد بازداشت نشده است و خبر برخی از کانال خبری صحت ندارد و بازداشت او را تکذیب کرد

خبر مرتبط
سخنگوی دستگاه قضا: رقم پرونده تخلف فولاد مبارکه کاهش یافت/ آخرین جزئیات از پرونده چای دبش

اکوایران: سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری صبح امروز(سه‌شنبه، 30 مرداد) در جمع اصحاب رسانه به شرح آخرین جزئیات از برخی پرونده‌های قضائی کشور پرداخت.

آماری از حضور اتباع خارجی رسمی در استان تهران

حشمت‌الله سلیمانی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: در استان تهران به صورت رسمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اتباع خارجی وجود دارد که آمار اتباع غیر رسمی را به آن اضافه کنیم حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اتباع خارجی در این استان حضور دارند که قطعا سیاست‌گذاری‌ها و اتخاذ تصمیمات لازم متناسب با حضور اتباع در این استان را ضروری می‌کند.

این اظهارات درحالی بیان شده است که در خصوص تعداد مهاجران افغان حاضر در ایران همواره آمارهای ضدونقیض فراوانی مطرح می‌شود،‌ خصوصا درباره تعداد مهاجران غیرقانونی.

خبر مرتبط
صحت‌سنجی یک ادعا: افغان‌ها ایران را می‌گیرند؟

اکوایران: کاربران فضای مجازی ادعا می‌کنند که خبرگزاری آناتولی گفته، افغان‌ها تا 3 سال آینده نژاد اول ایران می‌شوند. اما این چنین ادعایی را آناتولی منتشر کرده و اساسا می‌تواند صحیح باشد؟