به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز، 5 شهریورماه 1403، نگاهی به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده، انداخته‌ایم.

انتصاب‌های جدید در وزارتخانه‌ها

امروز -5 شهریور- وزرای دولت چهاردهم، که چهارشنبه هفته گذشته از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند، در نخستین روزهای شروع به کارشان، انتصاب‌های جدیدی در وزارتخانه‌های خود انجام دادند.

وزیر جهادکشاورزی در حکمی بهرنگ نجاتی را به سمت مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی منصوب کرد.

 وزیر نیرو در نخستین حکم خود، ماشاالله‌ تابع‌جماعت را به سمت مشاور وزیر نیرو و مدیرکل وزارتی منصوب کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حکمی، هومن رضا مدنی‌شاهرودی را به عنوان سرپرست اداره کل حوزه وزارتی وزارت اقتصاد و غلامرضا عباسی را به سمت سرپرست مرکز بازرسی، پاسخگویی به شکایات و هماهنگی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری منصوب کرد.

وزیر صمت نیز محمد آقاجانلو را به عنوان سرپرست هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران منصوب کرد.

همچنین 

خبر مرتبط
انتصاب‌های جدید وزرای دولت چهاردهم

اکوایران: وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، اقتصاد و صمت دولت چهاردهم امروز در احکامی جداگانه انتصاب‌های جدیدی در وزارتخانه‌های خود انجام دادند.

دیدار نخست‌ وزیر قطر با پزشکیان و عراقچی

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر  امروز -5 شهریورماه- به منظور دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرد.

عباس عراقچی، وزیر امورخارجه در محل وزارت خارجه از این مقام ارشد قطری استقبال و با او دیدار  و رایزنی کرد. وزیر خارجه قطر اولین مهمان خارجی سید عباس عراقچی در مقام وزیر امور خارجه است.

حمیدرضا دهقانی، سفیر پیشین ایران در قطر بعدازظهر یکشنبه در مطلبی در صفحه اجتماعی ایکس با اشاره به سفر نخست وزیر و وزیر خارجه قطر به تهران این سفر را مهم توصیف کرد.

نخست وزیر همچنین به دیدار رییس جمهور نیز رفت. مسعود پزشکیان در دیدار با شیخ محمد آل ثانی، سطح روابط سیاسی دو کشور را ممتاز توصیف و بر ضرورت ارتقای سطح روابط دو کشور در سایر عرصه‌ها متناسب با این روابط تاکید کرد.

او همچنین با قدردانی از چشم‌انداز و رویکرد مثبت پزشکیان نسبت به مسائل موجود منطقه‌ای و بین‌المللی، آمادگی کشورش برای همکاری با ایران در پیشبرد عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را اعلام کرد.

مراسم معارفه وزیر اقتصاد/ همتی: رفع ناترازی بودجه در اولویت است

عبدالناصر همتی در مراسم معارفه‌اش به‌عنوان وزیر اقتصاد مهمترین دستور کار این وزارتخانه را، مسئله ناترازی بودجه دانست و اظهار کرد که امسال باید اقدامات جدی باید برای توازن بودجه انجام شود و ناترازی بانک‌ها غیرقابل تصور است

خبر مرتبط
همتی: اولویت وزارت اقتصاد رفع ناترازی بودجه است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح ابعاد مختلف مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تاکید کرد: شرایط اقتصادی سخت است اما اراده اصلاح در دولت چهاردهم وجود دارد.

مراسم معارفه وزیر کشور با حضور پزشکیان/ مومنی: اتباع غیرمجاز تا پایان سال 1403 باید ایران را ترک کنند

مراسم تکریم احمد وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم و معارفه اسکندر مؤمنی وزیر کشور دولت چهاردهم صبح امروز با حضور مسعود پزشکیان، ریاست جمهوری در وزارت کشور برگزار شد.

اسکندر مؤمنی وزیر کشور در این نشست اظهار کرد: امروز کشور ما بیشتر از هر زمان دیگری به آرامش، وفاق و همبستگی ملی نیاز دارد. فرمانداران، استانداران بهترین نقش را در این زمینه دارند. اصلی‌ترین اولویت ما حفظ کرامت در همه امور است.

او همچنین در خصوص برنامه دولت چهاردهم برای ساماندهی اتباع غیرمجاز گفت: یکی از اولویت‌های اصلی من در برنامه‌ها هم گفته‌ام که موضوع اتباع بیگانه است. قانون برنامه هم ملزم کرده که ما لایحه‌اش را بدهیم و ان شاء‌الله در همان زمانبندی مشخص شده لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت را به مجلس می‌دهیم و کار را هم شروع خواهیم کرد.

مومنی همچنین تاکید کرد که اتباع غیرمجاز تا پایان سال 1403 باید ایران را ترک کنند و عنوان کرد که این مسأله هم در جریان است و پیگیری می‌کنیم.

او همچنین خطاب به استانداران گفت: استانداران به شایعات توجه نکنند. با قوت و جدیت به‌کار خود ادامه بدهید. دو تا استاندار فعال اعلام کردند آمادۀ واگذاری مسئولیت هستند و تا آخرین لحظات هم خدمت می‌کنند؛ همین را هم بیان نکنید.

خبر مرتبط
روایت رسمی از تعداد مهاجران افغان

اکوایران: مرکز آمار ایران در تازه‌ترین آمارهای نیروی کار در سال ۱۴۰۲، جمعیت مهاجران افغان در ایران را اعلام کرد.

تأکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش امروز در همایش استانداران که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، کمبود معلم و کمبود کلاس را از مهمترین چالش‌های نظام آموزشی کشور اعلام کرد. او همچنین بر اهمیت تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی نیز تاکید کرد و اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مشکلات و دغدغه‌هایی عده‌ای که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز مهمان ما هستنند را به نحو مناسب برطرف کنیم. در حال تمهید مقدمات هستیم و جای نگرانی وجود ندارد.

علیرضا فخاری استاندار تهران نیز در این گردهمایی اظهار کرد: در دوره‌های گذشته تجمعات معلمانی را داشتیم که نیازمند یک پاسخگویی خیلی ساده و روان بود. می‌شد خیلی به موقع آنها را جمع کرد و برای این قشر عزیز مزاحمت ایجاد نکرد.

تامین بیش از 85 درصد بدهی دولت به گندمکاران

محمدرضا عارف عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید جهاد کشاورزی که با حضور محمد علی نیکبخت و غلامرضا نوری قزلجه وزرای جهاد کشاورزی دولت‌های سیزدهم و چهاردهم در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به پرداخت بدهی دولت به گندمکاران افزود: از همه گندمگاران عذرخواهی می‌کنم که پرداخت خرید تضمینی آنها به تأخیر افتاد. خبر خوب به آنها اینکه بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد بدهی دولت به گندمکاران تأمین و مصوب شده و در مرحله پرداخت است.

رییس جمهور بخشنامه تدوین لایحه بودجه 1404 کل کشور را به دستگاه‌ها ابلاغ کرد

مسعود پزشکیان بخشنامه تهیه و تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ کشور ۷ پیوست دارد که شامل برنامه زمان‌بندی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴ به‌صورت دومرحله‌ای، ضوابط مالی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴، دستورالعمل و فرم‌های تهیه و تدوین بودجه دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و برنامه عملیاتی سالانه، دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، دستورالعمل غربالگری طرح‌ها و پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و دستورالعمل تنظیم پیوست تسهیلات بانکی و هزینه‌های فرابودجه‌ای است.