به گزارش اکوایران، شب گذشته مسعود پزشکیان، رئیس جمهور به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» شاعر ترکمن و دیدار با رهبر ملی و رئیس جمهور ترکمنستان، وارد عشق‌آباد پایتخت این کشور شد‌. صبح امروز نیز با استقبال رئیس‌جمهور ترکمنستان وارد اجلاس بزرگداشت مختوم‌قلی در عشق‌آباد شد. 

پزشکیان در اجلاس ترکمنستان به مناسبت بزرگذاشت مختومقلی سخنرانی کرد که در ادامه می‌خوانید:

  • بسیاری از گویش‌های زبانی ما مدیون تلاش وافر شاعران بزرگی همچون مختومقلی فراغی است.

  • زبان فارسی همان‌گونه که مدیون فردوسی است، زبان و ادب ترکمن نیز مدیون مختومقلی فراغی است. توجه به معنویت، اخلاق، عدالت و آزادی در کنار فهم درست نسبت به مفاهیم اسلامی و اهل بیت طهارت، تجلی بخش اندیشه این عارف بزرگ است.

  • دیوان اشعار و آثار به‌جای مانده از مختومقلی، گویای دریایی از مضامین اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

  • دوری از معنویت سال‌هاست که روزگار ما را با چالش‌ مواجه کرده‌است.

  • وابط ایران و ترکمنستان همواره دوستانه و سازنده و برپایه منافع متقابل شکل گرفته است

  • گسترش اسلام از طریق تبادل فرهنگی بین ایران و آسیای مرکزی به تقویت این غنای تمدنی کمک کرده است.

  • امیدوارم با تقویت و توسعه همکاری‌های فرهنگی و برگزاری مراسم‌های مشابه گام مهمی در معرفی شایسته مفاخر و گنجینه‌های ادبی برداریم.

  • وحدت اسلامی نیرویی برای مقابله با تهدیدات و جلوگیری از نفاق است. تفرقه میان مسلمانان تنها به نفع دشمنان است و باید با همدلی به مقابله با آن پرداخت.

  • آموزه‌های اسلامی همواره بر اهمیت اتحاد و اجتناب از افتراق تأکید دارند. با پایبندی به اصول اسلام، به جامعه‌ای مبتنی بر برادری و تفاهم خواهیم رسید.

  • وقتی صحبت از ظلم و بی‌عدالتی می‌شود، تصویر رنج مردم بی‌پناه غزه در ذهن ما نقش می‌بندد.

  • وفاق فقط مختص به جامعه اسلامی نیست بلکه صحبت از صلح و پی‌ریزی گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه بین المللی است اما در این گذر هنوز هم یکجانبه‌گرایی، همزیستی جامعه جهانی را با اختلال مواجه کرده است.

  • مصداق یکجانبه گرایی در مساله فلسطین و نادیده گرفته شدن حقوق ملتی می‌بینیم که دارای تاریخ، فرهنگ و عناصر فرهنگی مختص به خود هستند.

  • عمق بحران غزه و ادامه این جنگ نابرابر و ادامه حملات وحشیانه به لبنان خارج از توصیف است.

  • از مصادیق شعر مخدومقلی درک درست و ترس وی از جهل و آسیبی بود که با دوری از اخلاق می‌توانست جامعه بشری را به سوی انقیاد و یا بی اخلاقی سوق دهد.