به گزارش اکوایران، امروز چهارشنبه -18 مهرماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رخدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

انتصاب سه استاندار جدید

در جلسه هیات دولت امروز -18 مهر- 3 استاندار خراسان رضوی، یزد و فارس معرفی شدند.

طی این جلسه غلامحسین مظفری استاندار خراسان رضوی، حسینعلی امیری استاندار فارس و محمدرضا بابایی استاندار یزد شدند.

خبر مرتبط
3 استاندار جدید در دولت چهاردهم معرفی شدند

در جلسه هیات دولت امروز 3 استاندار خراسان رضوی، یزد و فارس معرفی شدند.

عراقچی در ریاض: تاکید در تقویت روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی

عباس عراقچی، وزیر امورخارجه امروز عازم عربستان شد. او در ریاض با همتای سعودی خودش دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین در ادامه دیدارهای خود با مقامات عربستان سعودی، با محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، نیز دیدار کرد.

خبر مرتبط
ادامه اقدامات دیپلماتیک عراقچی: وزیر امورخارجه وارد ریاض شد/ تاکید بر تقویت روابط

اکوایران: وزیر امور خارجه کشورمان امروز بعدازظهر به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عربستان سعودی وارد ریاض شد و با وزیر امورخارجه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

پزشکیان شنبه به دانشگاه تهران می‌رود

شبکه دانشگاه تهران از حضور رییس جمهور در دانشگاه تهران در روز شنبه -21 مهر- خبر داد و عنوان کرد که در مراسم حضور مسعود پزشکیان در دانشگاه تهران علاوه بر سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ یک دانشجو، یک استاد و یک کارمند آموزش عالی نیز به نمایندگی از این سه قشر، دیدگاه‌ها و نظرات خود را با رئیس‌جهور در میان خواهند گذاشت.

در این مراسم، از نفرات برتر آزمون سراسری ۱۴۰۳ نیز تجلیل خواهد شد.

 قالیباف به تاجیکستان رفت؛ پزشکیان فردا به ترکمنستان می‌رود

محمدباقر قالیباف عصر امروز -۱۸ مهر- در صدر یک هیأت پارلمانی تهران را به مقصد دوشنبه ترک کرد.

 رییس مجلس شورای اسلامی پیش از عزیمت به تاجیکستان گفت: سفر به تاجیکستان فرصتی برای پیگیری سیاست قطعی دولت و مجلس در ارتباط با همسایگان است.

فردا -19 مهر- نیز مسعود پزشکیان، به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد «مختومقلی فراغی» شاعر شهیر ترکمن و نیز دیدار با سران ترکمنستان، عازم این کشور خواهد شد.

رییس جمهور در این سفر دو روزه که به دعوت «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان صورت می‌گیرد، در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها-مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن برگزار می‌شود، شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

پزشکیان در این سفر همچنین با رهبر ملی و رئیس جمهور ترکمنستان و رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد.

احتمال تغییر نظر تشخیص مصلحت نظام درخصوص FATF

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با محتمل دانستن تغییر نظر مجمع نسبت به موضوع FATF اظهار کرد: طبیعتا وقتی رئیس‌جمهور رسما از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست بررسی این موضوع را داشته باشند، این مساله در دستور کار بررسی مجدد در مجمع قرار می‌گیرد.

رییس‌جمهور با درخواست رسمی می‌تواند موضوع را دوباره در مجمع به جریان بیندازند و با توجه به تغییرات فضای داخل مجمع و فضای کشور، ممکن است اعضای مجمع وقتی ببینند دولت در این باره اصرار دارد و رئیس دولت نیز از این تصویب موضوع دفاع می‌کند، احتمال اینکه مجمع رای مثبت به مساله بدهد، وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سمت خود ابقا شد

️با حکم عباس علی‌آبادی وزیر نیرو، هاشم امینی برای مدت دو سال به عنوان عضو اصلی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور منصوب شد.

عارف: بحران دریاچه ارومیه، یک بحران ملی است

معاون اول رییس جمهور در نخستین جلسه «کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه» در دولت چهاردهم که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاون علمی رییس جمهور، روسای سازمان‌های محیط زیست و سازمان برنامه و بودجه، استانداران استان‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه و مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های عضو کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه برگزار شد گفت: مشکل دریاچه ارومیه، تنها یک بحران برای سه استان همجواردریاچه نیست، بلکه یک بحران ملی است که حل آن هم عزم ملی و راهکار ملی نه محلی را می طلبد.

عارف همچنین گفت: دریاچه ارومیه تنها دریاچه ای در جهان نیست که با بحران روبرو شده است، کشورهایی مختلفی با این بحران روبرو شده اند، باید مطالعه کنیم که آنها چطوراین مشکل را حل کرده‌اند، اینکه بگوییم نمی شود «هنر» نیست، باید «راهکار» پیشنهاد داد و مشکل را حل کنیم.

انتقاد رسایی از حضور ظریف در دولت 

حمید رسایی، نماینده جبهه پایداری مجلس امروز -۱۸ مهر- در جلسه رسمی و در تذکر شفاهی گفت:‌‌ مطابق ماده ۲۳۴ آیین نامه وقتی قانون نقض شود یا از اجرای آن استنکاف شود با درخواست ۱۰ نماینده، این موضوع در کمیسیون مربوطه بررسی خواهد شد و اگر کمیسیون تخلف را محرز بداند به صحن مجلس گزارش می‌دهد و اگر گزارش صحن تایید شود، پرونده به قوه قضاییه رفته و بدون نوبت رسیدگی خواهد شد. 

وی افزود: پزشکیان برخلاف نص صریح قانون، آقای ظریف را که فرزندشان تابعیت آمریکایی دارد، به عنوان معاون خودشان معرفی کردند. ایشان با تذکراتی که داده شد، استعفا داد ولی با فشارها، مجدداً به سر کار بازگشت. ما از پزشکیان خواستیم که به قانون تن دهید اما جناب رئیس‌جمهور لایحه‌ای را برای یک نفر که یک قید مهم آن را حذف کرد مجددا به مجلس ارجاع داد.

رسایی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ نماینده از کمیسیون امنیت ملی درخواست رسیدگی داشتند که مهلت ۱۰ روزه آن شنبه تموم می‌شود. یعنی در اولین جلسه بعد از تعطیلات باید گزارش کمیسیون در صحن قرائت شود و اگر مجلس به دلیل آن که نص صریح قانون نقض شده رای دهد، پرونده به قوه قضاییه خواهد رفت. من از آقای پزشکیان خواهش می‌کنم تا قبل از آنکه این درخواست به قوه قضاییه برود، خودشان قانون را اجرا کنند و نگذارند مجلس چنین تذکری را دهد. ما نمی‌خواهیم رابطه بین ما و دولت به این شکل شود. 

قالیباف قانون موافقتنامه تجاری ترجیحی ایران و اندونزی را ابلاغ کرد

 محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی مطابق اصل ۱۲۳ قانون اساسی قانون موافقتنامه تجاری ترجیحی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اندونزی مصوب مورخ ۱۴٠۳/٠۷/٠۳ مجلس شورای اسلامی را به رئیس جمهور ابلاغ شد.

171440146