به گزارش اکوایران، امروز دوشنبه -‌9 مهرماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رخدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

اعلام مخالفت ایران با تغییر در دالان زنگزور

رییس جمهور توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک بین ایران و روسیه در جهت تأمین منافع دو کشور و و نیز ایجاد توسعه پایدار، رشد همگرایی و جهش اقتصادی در منطقه دانست و گفت: معتقدیم اگر پروژه‌های مهم مشترک ایران و روسیه به مرحله اجرا برسند ظرفیت‌های بزرگی در زمینه مقابله با تحریم‌های ظالمانه برای دو کشور ایجاد خواهند کرد.

میخائیل میشوتسین همچنین بر ضرورت گسترش همکاری‌ها میان ایران و روسیه در راستای تحقق نظم نوین جهانی به نفع همه کشورهای جهان تأکید کرد و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: ما منتظر حضور شما در روسیه برای شرکت در اجلاس بریکس و همچنین امضای موافقتنامه جامع راهبردی میان دو کشور هستیم.

تقویت همکاری‌های تهران-مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه،‌ امروز -9 مهر- وارد تهران شد. نخست وزیر روسیه نخستین بار است که در دولت چهاردهم به ایران سفر می‌کند. 

نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و روسیه امروز با حضور محمدرضا عارف معاون اول رییس‌جمهور و نخست وزیر روسیه برگزار شد.

عارف با تاکید بر اینکه تقویت همکاری های تهران-مسکو موضع اصولی دولت چهاردهم است، گفت: گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه از جمله روسیه جایگاه ویژه‌ای در سیاست ایران دارد.

معاون اول رییس جمهور اهمیت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و روسیه در موضوعات مشترک را خاطرنشان ساخت و تاکید کرد: باید در زمینه مسایل مرتبط با دالان زنگزور و کریدور شمال-جنوب بحث و تبادل نظرات بیشتری شود و بر این باور هستیم که هرگونه تغییرات در مرزها و ژئوپلتیک منطقه موجب تنش و سواستفاده بازیگران فرامنطقه‌ای خواهد شد.

نخست وزیر روسیه نیز بر آمادگی روسیه برای تنوع بخشی مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور در زمینه‌های محصولات کشاورزی، کشتیرانی، انرژی، نفت و گاز، خودروسازی، علم و فناوری، داروسازی و تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: تسهیل سرمایه گذاری و گسترش همکاری ها از طریق کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور ضروری است.

انتصاب جدید در سازمان برنامه و بودجه

حمید پورمحمدی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور حکمی، سید ذبیح‌الله میرمحمدی را به‌عنوان سرپرست امور عمومی، قضایی، دفاعی و امنیتی این سازمان منصوب کرد.

دبیر جدید شورای امنیت کشور منصوب شد

اسکندر مومنی، وزیر کشور طی حکمی علی اکبر پورجمشیدیان را به سمت معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه و دبیر شورای امنیت کشور منصوب کرد. او سابقه فرماندهی سپاه استانی عاشورا در آذربایجان شرقی را هم دارد.همچنین فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا از دیگر سوابق او است.

پیش از این سید مجید میراحمدی عهده‌دار این سمت بود.

خبر مرتبط
انتصاب دبیر جدید شورای امنیت کشور: پورجمشیدیان جایگزین میراحمدی شد

اکوایران: وزیر کشور طی حکمی علی اکبر پورجمشیدیان را به سمت معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه و دبیر شورای امنیت کشور منصوب کرد. در این گزارش به سوابق پورجمشیدیان و سوابق و اظهارات میراحمدی نگاهی انداخته‌ایم.

انتصاب معاون جدید وزیر دفاع 

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حکمی سردار سرتیپ پاسدار سیدمهدی فرحی را به عنوان معاون امور صنعتی و تحقیقاتی خود منصوب کرد.

پیش‌تر افشین نادری‌شریف عهده‌دار معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

عارف فردا به ارمنستان می‌رود

علی نجفی خوشرودی معاون بین‌الملل و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رییس‌جمهور در گفت‌وگو با «ایرنا» اعلام کرد که محمدرضا عارف، معاون اول رییس جمهور به منظور شرکت و سخنرانی در نشست روسای دولت‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز سه‌شنبه -۱۰ مهر- عازم ارمنستان می‌شود.

روسای بانک مرکزی ایران و ترکیه دیدار کردند

محمدرضا فرزین و فاتح کاراهان روسای بانک مرکزی ایران و ترکیه امروز در حاشیه برگزاری ششمین اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در شهر استانبول با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) هستند. بر اساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، تجارت غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نیمه نخست سال‌جاری با ۱۴ درصد افزایش به ۳۲.۲ میلیارد دلار رسید.

اعتراض رییس جبهه اصلاحات به دخالت نمایندگان در انتخاب استانداران

آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات از فشار برخی نمایندگان به دولت برای انتصابات جدید خبر داد. او در این‌باره در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‌«طبق اخبار برخی از نمایندگان مجلس قانونگذاری، برخلاف موازین و قواعد تفکیک قوا و اصول قانون اساسی، در حال فشار به دولت چهاردهم برای انتصابات جدید بویژه در استانداری ها هستند. نام این رفتار هر چه هست، ‎وفاق نیست. این حق قانونی دولت جدید است که مدیران متناسب با گفتمان خود بکار گیرد.»

photo_2024-09-30_16-00-01

خبر مرتبط
تعیین دو استاندار جدید و سمت گرفتن رییس ستاد پزشکیان/ تاکید محسنی‌اژه‌ای بر حل معضل ناترازی انرژی

اکوایران: هنوز هم بیشتر اخبار حول ترور سید حسن نصرالله می‌گذرد. اما امروز در سیاست ایران اتفاقا دیگری نیز رخ داد: رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در سمت خود ابقا شد. استانداران استان‌های آذربایجان شرقی و همدان منصوب شدند. رییس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همتای لبنانی‌اش از حمایت ایران از لبنان گفت. رییس دستگاه قضا نیز بر حل معضل ناترازی انرژی با همکاری سه قوه تاکید کرد. دولت روسیه نیز اعلام کرد، نخست وزیر این کشور فردا به ایران می‌آید.

 دیدار پزشکیان و عراقچی با نماینده حزب‌الله در تهران

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور و سید عباس عراقچی وزیر امورخارجه امروز در دیدارهای جداگانه‌ای با عبدالله صفی الدین نماینده حزب الله لبنان در تهران دیدار و شهادت سید حسن نصرالله را به وی تسلیت گفتند.

یادداشت رییس‌جمهور در دفتر یادبود سید حسن نصرالله

مسعود پرشکیان در دفتر یادبود سید حسن نصرالله در دفتر نمایندگی حزب‌الله لبنان در تهران با بیان اینکه دنیا باید بداند که خون شهید بزرگوار، سید حسن نصرالله و همراهانش همچنان خواهد جوشید، نوشت: طرفداران رژیم صهیونیستی نشان دادند که حقوق بشر، کرامت انسان و قوانین بین‌الملل چگونه نقض می‌شود.

171422071