به گزارش اکوایران به نقل از ایسنا؛ علیرضا کاظمی در آستانه گذار به دولت چهاردهم و با شروع سال تحصیلی جدید، با پروژه بزرگ آموزش و پرورش به نام «پروژه مهر» مواجه شدند. این پروژه شامل تلاش‌های گسترده برای آماده‌سازی مدارس و آغاز سال تحصیلی است و به گفته وی، یکی از پیچیده‌ترین وظایف مدیریتی در آموزش و پرورش به شمار می‌آید.

این تلاش‌ها معمولاً نیازمند حداقل یک سال زمان برای به نتیجه رسیدن است تا بیش از ۱۵ پروژه تا اول مهر به اتمام برسد و سال تحصیلی آغاز شود.

آغاز چاپ کتاب‌های درسی مهرماه1404

 از ۱۵ شهریور چاپ کتاب‌های درسی مهرماه ۱۴۰۴ آغاز شده و بخش عمده‌ای از این کتاب‌ها در حال چاپ است. تولید ۱۵۶ میلیون جلد کتاب در ۹۶۵ عنوان و توزیع آن‌ها تا روستاهای دورافتاده، که فرآیند بسیار پیچیده و سنگینی است. همچنین طرح شهاب برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در مدارس ابتدایی اجرا شده است.

ثبت نام و تحصیل حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس

 امسال بالاترین پوشش تحصیلی و ثبت‌نام را در سطح کشور داشته‌ایم و حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت نام کرده‌اند و کلاس‌بندی شده‌ و مشغول آموزش هستند.

حضور روزانه حدود ۲۰ دقیقه‌ای دانش‌آموزان در «شاد»

 فضای حقیقی نظام تعلیم و تربیت به فضای مجازی منتقل شده و در شبکه «شاد» یا «مدرسه شاد» ۱۶ میلیون دانش‌آموز فعال هستند. این فضا به عنوان یک شبکه ارتباطی مکمل برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان، معلمان و مدیران عمل می‌کند. روزانه حدود ۱۵ هزار فیلم در این پلتفرم بارگذاری می‌شود و بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال دارد. دانش‌آموزان به طور میانگین روزانه حدود ۲۰ دقیقه از این اپلیکیشن به عنوان مکمل برنامه‌های آموزشی استفاده می‌کنند.

۱۷۰۰ واحد و پروژه آموزشی آماده بهره‌برداری

 با تلاش سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۱۷۰۰ واحد آموزشی و پروژه آموزشی آماده بهره‌برداری و استفاده دانش‌آموزان در سطح کشور است. ۸ هزار کلاس درس و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان صرف این پروژه‌ها شده است البته برنامه‌های متفاوت دیگری در حوزه تعمیرات سرویس‌های بهداشتی در حال انجام است.

بحران و چالش کمبود معلم نداریم

 حدود یک میلیون نفر در نظام تعلیم و تربیت کشور، در محیط‌های اداری و آموزشی مشغول به کار هستند. اما کمبود معلم همچنان در سیستم آموزشی احساس می شود که این کمبود از طریق حق‌التدریس نیروهای شاغل، کمک بازنشستگان و استخدام نیروهای جدید جبران شده اند و در حال حاضر بحران و چالش جدی در این زمینه وجود ندارد.

حضور ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ایران

سال تحصیلی جدید در شرایطی آغاز شد که حدود ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، که چنین استقبالی در هیچ کشور دیگری سابقه ندارد.  دانش‌آموزان اتباع همانند دانش‌آموزان ایرانی از تحصیل رایگان و شرایط برابر برخوردار هستند و برای حل مشکلات مربوط به کارت‌های هویتی و اقامتی آن‌ها، از جمله محدودیت‌های ثبت‌نام، تلاش شده است.

۴۰ هزار کلاس درس با تراکم جمعیتی بیش از ۳۵ دانش‌آموز در کشور

 بیش از ۴۰ هزار کلاس درس با جمعیتی بالای ۳۵ دانش‌آموز اداره می‌شوند، که این شرایط بر کیفیت آموزش تأثیر می‌گذارد، اما برای اطمینان از ثبت‌نام همه دانش‌آموزان چاره‌ای جز پذیرش این شرایط وجود ندارد. بهتر است دانش‌آموزان در کلاس‌های شلوغ درس بخوانند تا اینکه از آموزش محروم بمانند.

وجود مدارس کانکسی به معنای بحران نیست

 مدارس کانکسی بحران محسوب نمی‌شوند، بلکه شرایط اقلیمی و تعداد دانش‌آموزان باعث ایجاد این مدارس شده است.  عشایر کانکس‌ها را هنگام جابه‌جایی با خود می‌برند. همچنین، در برخی مناطق، مدارس سنگی وجود دارند که این امر به ساختار جغرافیایی و زیست‌بوم آن مناطق مرتبط است و حدود ۴ هزار کلاس درس را شامل می‌شود.

 وجود حدود ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی در برخی مناطق، باعث شده تا سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر برسد. به همین منظور، رئیس‌جمهور پروژه و طرح جهادی ویژه‌ای را برای بهبود این وضعیت آماده کرده است که به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد و به مشکلات مدارس کانکسی و سنگی می‌پردازد.

میانگین معدل دانش آموزان مطلوب نیست

در حوزه مسائل آموزشی و علمی، سیاستی تحت عنوان ارتقای کیفیت آموزشی طراحی شده است.از آنجاییکه یکی از مشکلات و گلایه‌ها، افت سطح علمی و آموزشی در آموزش و پرورش است، به‌طوری که میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست و باید تلاش‌هایی برای بهبود و افزایش این میانگین صورت گیرد.  یکی از اشکالات اصلی نظام آموزشی، برنامه درسی کاربردی و اثرگذار است که شامل محتوای کتاب‌های درسی، روش‌های تدریس، چیدمان کلاس و فرصت‌های تجربه و تمرین است و این عناصر باید به‌صورت پیوسته عمل کنند.

 تغییرات در کتاب‌های درسی به‌طور همزمان با چاپ آن‌ها در حال انجام است و هر جا نیاز به اصلاح یا اضافه شدن مطالب باشد، این تغییرات اعمال می‌شود. او همچنین به اقدامات دکتر صحرایی، وزیر سابق، اشاره کرد که نقشه اجرایی سند تحول بنیادین را آماده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندند. این نقشه شامل ۲۷ خوشه و ۱۴۷ پروژه است که اولویت‌بندی شده‌اند. از مهم‌ترین این پروژه‌ها، بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی مدارس است که اکنون در اولویت قرار گرفته و بلافاصله پس از آغاز سال تحصیلی، این کار آغاز شده است.

نقشه راه ۴ ساله‌ وزارت آموزش و پرورش از اجرایی‌سازی نقشه راه سند تحول تا کیفیت‌بخشی به نظام تعلیم و تربیت

 بعد از آغاز سال تحصیلی، نقشه راه چهار ساله‌ای برای وزارت آموزش و پرورش طراحی شده که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آن، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و بازبینی برنامه درسی است. در این راستا، پویش جهاد علمی در مدرسه ماندگار البرز به عنوان یک پروژه موفق در توسعه عدالت آموزشی معرفی شد. این مدرسه با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال و ۶ استودیوی پیشرفته، درس‌ها را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد و به‌صورت زنده برای دانش‌آموزان مناطق محروم پخش می‌کند. برآورد می‌شود که بیش از ۶۰ هزار دانش‌آموز از این برنامه بهره‌مند شوند.