به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -18 شهریورماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای اجتماعی کشور رخ داده است.

آغاز دریافت عوارض ۱۰ یورویی روی بلیت پروازهای خارجی

طبق آیین‌نامه و مصوبه‌ای که اخیرا صادر شده نرخ عوارض خروج مسافران خارجی از کشور تغییر کرده و تمامی مسافران باید معادل ۱۰ یورو تحت عنوان «عوارض توسعه فرودگاه‌ها بین‌المللی کشور» پرداخت نمایند.

طبق این بخشنامه  که در ۱۱ شهریور ماه به تمامی ایستگاه‌ها، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و چارتر کنندگان ابلاغ شده عوارض توسعه فرودگاه‌های بین المللی (TAX:IK) از کلیه مسافرین پروازهای خروجی دریافت می‌شود اما کودکان زیر ۲ سال (INF) و همچنین مسافران در تمام مسیرهای بین المللی از مبدا ایران به مقاصد زیارتی (بغداد ، نجف، مدینه ، جده و دمشق)  معاف هستند.

photo_2024-09-08_17-31-13

انتشار تصاویر دانش آموزان ممنوع شد 

معاون شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب ماده‌ای قانونی در این شورا با هدف حفظ حریم خصوصی و کرامت دانش‌آموزان، خبر داد به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد)، طبق این ماده قانون با هدف حفظ حریم خصوصی و کرامت دانش‌آموزان، پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی و جلوگیری از استفاده ابزاری، انتشار تصاویر و فیلم از دانش‌آموزان ممنوع شد.

براین اساس انتشار تصاویر و فیلم حاوی دریافت هر گونه اطلاعات شخصی و خانوادگی، نماهنگ و متن که به تضعیف حقوق فردی و اجتماعی، تحقیر و تخریب شخصیت دانش‌آموزان منجر شود، ممنوع است. اگر، ولی قانونی دانش‌آموزان به انتشار تصاویر معترض باشند این موضوع قابل رسیدگی است.

مرگ سالانه ۴۰۰۰ نفر به دلیل خودکشی در کشور

«خودکشی رفتار مهلک و یکی از فاجعه‌بارترین رفتارهای خاص بشر است که در آن، آدمی از سر تعمد درپی ستاندن جان خویش و پایان بخشیدن به زندگی بر می‌آید. حاصل این اقدام تباه کننده در کشور ما جان باختن سالانه بیش از ۴۰۰۰ نفر و آسیب دیدن شدید ۱۰ تا ۲۰ برابر این تعداد است.» این سخنان توسط سردار سعید منتظرالمهدی به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی مطرح شد.

نرخ مصوب برای «روپوش مدارس» 

مدیرکل اداره انجمن اولیاء و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش مرجع تصویب نرخ لباس مدارس نیست گفت: نرخ مصوب شده روپوش مدارس شهر تهران و سایر شهرها، بالای یک میلیون تومان نیست مگر مواردی که قرار است کت و شلوار تهیه شود.

از آنجاییکه ادارات صمت و اتحادیه ها بر اساس جنس و کیفیت نرخ ها را اعلام می کنند در صورت مشاهده هرگونه تخلف والدین می‌توانند به حوزه انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان و شهر و یا ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح نمایند تا ادارات صمت نسبت به شکایات  پیگیری لازم را انجام دهند. 

ورود دادستانی به خبر مدارک جعلی نمایندگان مجلس 

به گزارش اکوایران، به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، روز گذشته مدیر کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های کشور گفته بود: «بیش از صد نفر از متقاضیان اخیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی مدرک تحصیلی جعلی داشتند».

در پی این اظهارات دادستانی تهران ضمن ورود به موضوع مطروحه به اداره کل امور دانش آموختگان دستور داد ظرف مدت ۷۲ ساعت آینده اسامی و اسناد مربوط به افراد مورد اشاره در اختیار دادستانی تهران قرار گیرد.

وی همچنین اعلام کرد در صورت وصول گزارش از سوی مدیر کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان ادعای مطروحه مورد صحت سنجی قرار خواهد گرفت و چنانچه چنین تخلفی از سوی افراد یاد شده محرز شود برای افراد متخلف پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.