به گزارش اکوایران به نقل از ایرنا؛‌ اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مدعی شد که سه شرکت هواپیمایی ایرانی، شامل ایران‌ایر، ماهان‌ایر و هواپیمایی ساها، موشک‌ها و پهپادهای ساخت ایران را به روسیه منتقل کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، تحریم‌ها به طور مشخص برای جلوگیری از فعالیت‌ها و سیاست‌های خاص ایران طراحی شده‌اند و هدف آنها قطع کامل ارتباطات هوایی یا تماس مردمی میان ایران و اتحادیه اروپا نیست.

در فهرست جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا، هفت شهروند و هفت سازمان ایرانی به لیست تحریم‌ها اضافه شده‌اند. این افراد شامل بهنام شهریاری، علی شادمانی، علی جعفرآبادی، مهدی گوگردچیان، سید حمزه قلندری، رضا خسروی مقدم و سید میراحمد نوشین هستند. همچنین، سازمان‌هایی مانند هواپیمایی ایران‌ایر، ماهان‌ایر، ساها، شرکت بسامد الکترونیک پویا، آلومینای ایران، طیف تدبیر آریا و مرکز تحقیقات شهید حاج علی موحد تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

همچنین دارایی‌های این افراد و نهادها مسدود شده و شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا از هرگونه تعامل مالی با آن‌ها منع شده‌اند.لازم به ذکر است اشخاص حقیقی تحریم‌شده حق ورود یا عبور از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ندارند.

این ادعاها درباره مداخله نظامی ایران در بحران اوکراین در حالی مطرح می‌شود که مقامات تهران و مسکو بارها آن‌ها را بی‌اساس دانسته‌اند. ایران تاکید کرده که مخالف جنگ است و از راه‌حل‌های سیاسی برای پایان دادن به اختلافات بین روسیه و اوکراین و خاتمه دادن به درگیری‌ها حمایت می‌کند.

از آغاز بحران اوکراین، ایران همواره از راهکارهای سیاسی و گفت‌وگوهای دوجانبه برای حل این بحران حمایت کرده و در هیچ‌یک از درگیری‌ها دخالتی نداشته است. موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مورد بحران اوکراین طی دو سال گذشته بدون تغییر باقی مانده و ادعاهای مکرر درباره ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، با انگیزه‌های سیاسی کشورهای غربی مطرح می‌شود و پایه و اساس واقعی ندارد.

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران،  پیش‌تر در وامنش به این اتهامات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»