بازار ارز و سکه پس از بیانیه تروئیکای اروپایی و نگرانی از تصویب قطعنامه علیه ایران، روند صعودی به خود گرفته است، بازار سرمایه ولی با ارزش کم معاملات و بلاتکلیفی با سهام دلاری و ریالی در رکود به سر می برد.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

نگاه نگران بازار ارز به جلسه شورای حکام

مهم ترین خبر تاثیرگذار در بازار ارز این روزها نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است که باعث شده بازار ارز دچار التهاب شود‌. پیش از این در نشست ماه ژوئن شورای حکام، قطعنامه ای علیه ایران صادر شد و در بیانیه ای از ایران خواسته شد که به همکاری با سازمان انرژی اتمی جهت حل و فصل و مشکلات پادمانی بپردازد.

حال نوبت بعدی نشست شورای حکام فرا رسیده و مشکلات میان ایران و آژانس حل نشده باقی مانده است، اظهارات ضدایرانی اخیر تروئیکای اروپایی و آمریکایی نیز باعث افزایش نگرانی ها از تصویب دوباره قطعنامه ضدایرانی در جلسه ماه سپتامبر شورای حکام شده است. تصویب قطعنامه مجدد علیه ایران احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل افزایش میدهد و اگر پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود راه برای بازگشت برخی تحریم ها و فعالسازی مکانیسم ماشه باز خواهد شد.

حال بازار ارز به استقبال تصویب قطعنامه دوم رفته و به همین دلیل بازار سوار بر موج نگرانی ها، افزایشی شده است. قیمت دلار آزاد دیروز به کانال ۳۱ هزار تومانی وارد شد و دلار هرات نیز پس از سخنرانی رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز نتوانست در برابر نیروی افزایشی مقاومت کند و رشد کرد تا بازار ارز به طور یک دست افزایش قیمت ها را تجربه کند.

 بازدهی هفتگی دلار به چهار درصد رسید

 سکه امامی روز قبل به سمت مقاومت ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حمله کرد و موفق به فتح این مقاومت شد، ارزش ذاتی ربع سکه و سکه امامی در روز دوشنبه با ورود دلار به کانال ۳۱ هزار تومانی در بالاترین سطح از ابتدای شهریور ماه قرار گرفت ارزش ذاتی سکه امامی ۱۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و ارزش ذاتی ربع سکه به سه میلیون و ۱۵۱ هزار تومان رسید.

با افزایش قیمت سکه حباب آن هم نسبت به روز قبل افزایش یافت. بازدهی سکه غالبا بیشتر از بازدهی در بازار دلار است ولی بازدهی ۴ درصدی دلار در هفته منتهی به دوشنبه بیشتر از بازدهی سکه امامی و ربع سکه شد و دلار ،ربع سکه و سکه امامی ترتیب میزان بازدهی را داشتند. سکه در پایان دوشنبه در محدوده ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

موج صعودی دلار در همه بازارها تایید شد

اکوایران قیمت دلار در بازارهای مختلف را محاسبه کرده است:

 قیمت دلار بر اساس قیمت سکه امامی:

(قیمت سکه امامی÷ ارزش اونس جهانی طلا)× ۴.۱۶۳

(۱۴۴۰۰۰۰۰÷۱۷۲۵)×۴.۱۶۳=۳۴۷۵۲

دلار بر اساس قیمت ربع سکه:

(قیمت ربع سکه ÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴.۱۶۳×۴

(۵۲۵۰۰۰۰÷۱۷۲۵)×۴.۱۶۳×۴=۵۰۶۸۰

قیمت دلار بر اساس قیمت درهم:

(قیمت درهم× نرخ برابری درهم به دلار)

۸۵۵۰×۳.۶۷۲۵=۳۱۳۹۹

 قیمت دلار بر اساس طلای گرمی:

( قیمت یک گرم طلا÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴۱.۴۳

(۱۳۲۵۹۰۰÷۱۷۲۵)×۴۱.۴۳=۳۱۸۴۴

بر اساس محاسبات اکوایران، همزمان با رشد دلار در بازار تهران قیمت دلار در تمامی بازار های موازی نیز افزایش پیدا کرده و در بالاترین سطح از ابتدای شهریور ماه قرار گرفته است رکورد شکنی نرخ دلار در بازارهای مختلف تایید کننده افزایش نرخ دلارو انتظارات صعودی در همه بازارهای موازی است، در این میان بیشترین افزایش را نسبت به روز قبل دلار بر اساس قیمت ربع سکه داشته است به همین دلیل انتظار می رود در صورت ادامه روند افزایشی در بازارها، ربع سکه در ادامه رشد کمتری را تجربه کند.

روز صندوق ها در بازار سرمایه

روز قبل روز صندوق ها بود اساسنامه صندوق دارایکم و پالایش تصویب شد و همین مسئله باعث افزایش تقاضا در صندوق های دولتی شد.، رنگ سبز به نقشه بازار بورس برگشت و برخی از سهام بازار سرمایه با افزایش تقاضا مواجه شدند.

 برخی از تحلیلگران می گویند که برای بازگشت پرقدرت شاخص کل همراهی ای تی اف های دولتی لازم است زیرا نماد اعتماد مردم به دولت است و حرکت رو به بالای این صندوق ها از نظر روانی به حرکت رو به بالای شاخص کمک می کند.

 این روزها شایعه گران شدن یا چند نرخی شدن بنزین هم هر از گاهی شنیده و تکذیب می شود، برخی از قدیمی های بازار می گویند با توجه به نسبت خوب سودآوری به قیمت سهام پالایشگاهی و قرار گیری این سهام در نزدیکی محدوده حمایتی شاید گروه پالایشی با همین بهانه حمایت شوند و به عنوان لیدر بازار، بازگشت بازار سهام را رهبری کنند.

در صورتی که سهام پالایشگاهی یک حرکت مثبت رو به بالا را تجربه کند صندوق پالایشی هم می تواند روند مثبت به خود بگیرد.

 از نظر تکنیکالی یک مثلث در نمودار صندوق پالایش تشکیل شده که شکست سقف ۸ هزار و ۲۲۰ تومانی روند معاملات این صندوق را جذاب خواهد کرد.(این مطلب یک محتوای تحلیلی است که برای بررسی بازار منتشر شده و می تواند اشتباه باشد، به هیچ عنوان سیگنال خرید محسوب نمی شود.)

روز قبل ارزش معاملات خرد رکورد کمترین میزان از ابتدای ماه را زد این مقدار از ارزش معاملات خرد سهام داران را از بازگشت رو به بالای بازار سرمایه در حال حاضر دلسرد میکند در این شرایط، کارشناسان افزایش ارزش معاملات خرد و افزایش ورود پول حقیقی به بازار را شرط ضروری رشد بازار سرمایه می دانند‌.