سکه در تهران سقف زد، دلار در هرات، یورور در بازار توافقی/ اتفاقات بازار شنبه، شکست گارد است یا یک حرکت مشکوک؟

در اولین روز هفته قیمت دلار در بازار هرات با ۳۴ هزار و ۸۷۰ تومان باز شد و تا قبل از ظهر خودش را به بالای مرز ۳۵ رساند. اتفاق مهم اما هنگام بسته شدن بازار رخ داد، دلار هرات برای اولین بار بالای ۳۵ هزار بسته شد. اتفاقی که تا شنبه پنجم آذز 1401 سابقه نداشته است. دلار در هرات چند بار این کانال را لمس کرده بود ولی تثبیت نه.

با وجود سقف‌شکنی دلار در هرات، دلار در تهران نوسان جدی را تجربه نکرد. قیمت دلار تهران در محدوده ۳۵ هزار و ۲۰0 تومان درنوسان است.

درحال حاضر اختلاف دلار تهران و هرات به ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان رسیده است، این درحالیست که در نوسان ۱۴ آبان اختلاف به بیش از ۱۸۰۰ تومان رسیده بود یعنی دلار تهران ۱۸۰۰ تومان از هرات گرانتر بود. برخی کارشناسان اعتقاد دارند در آن مقطع اختلاف ۱۸۰۰ تومانی نشانه خروج سرمایه بود و در این مقطع اختلاف ۳۰۰ تومانی نشانه کف‌سازی قیمت دلار.

با این حال در بازار به اتفاقات روز شنبه دو نگاه وجود داشت. نگاه اول معتقد بود با شکست سقف هرات، گارد صعود باز شد. آن‌ها می‌گفتند شکست مقاومت شنبه به منزله همان حذف وسط‌بازهاست که در «کف بازار» روز چهارشنبه درباره آن صحبت شد. در این چهارچوب تصور می‌شود افراطی‌های طرفدار افزایش، از طریق هرات به بازار ارز فشار بیاورند. اما گروه دومی هم وجود دارد که کلا به اتفاقات شنبه مشکوک هستند و تصور می‌کنند از بالا قیمت‌ها می‌ریزد.

در بازار توافقی هم یورو سقف ۳۵ هزار و ۲۵۰ تومان را در بازار متشکل شنبه شکست تا یک سقف دیگر جابجا شود.

بازار سکه در روز شنبه سومین بازاری است که سقف‌شکنی کرد. قیمت سکه در این معاملات به 16 میلیون و 850 هزار تومان رسید. آخرین بار سکه در ۲۲ مهر ۱۳۹۹ سقف شکنی کرده بود که رقم ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را ثبت کرد. سکه رفاه هم ۱۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان قیمت خورده بود که روند بالاتر بودن از سکه بازار را کماکان حفظ کرده است. سکه رفاه از هفته پیش بالاتر از سکه بازار به فروش می‌رود.

نکته مهم بازار سکه شنبه، افزایش 10 درصد حباب در این بازار بود. حباب سکه از دو میلیون به دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.