کاهش شنبه، یکشنبه متوقف شد. دلار هرات که در معاملات پشت خطی شنبه شب تا 38 هزار و 500 تومان پایین آمده بود، در این حد حمایت شد و یکشنبه کار خودش را در 39 هزار و 200 تومان شروع کرد و تا 40 هزار و 800 تومان هم بالا رفت. در نهایت هم روز را با 40 هزار و 150 تومان به پایان رساند.

یکسری از معامله‌گران با اشاره به ریزش 5000 تومانی هرات از سقف تاریخی خودش و برگشت رو به بالای روز یکشنبه معتقدند که این برگشت می‌تواند پولبک 50 درصدی ریزش باشد. به همین خاطر هم می‌گفتند باید به ناحیه 40 هزار و 800 تا 41 هزار هرات دقت کرد.

درباره آینده بازار، معامله‌گران تصور می‌کنند اگر هرات دو کف 40 و 38 هزار و 500 تومان را از دست بدهد دوباره وارد روند نزولی می‌شود و می‌تواند کف جدید ببیند و اگر بالای 40 هزار تومان بماند از روند نزولی صرف‌نظر کرده است.

گروهی هم معتقدند که نرخ هرات در حوالی 40 هزار تومان رنج می‌شود و با خبر سفر گروسی به ایران شروع به کاهش مجدد می‌کند.

یک شایعه در بازار یکشنبه بود که رافائل گروسی رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توییت زده که سفر خودش به ایران را لغو کرده است. صحت‌سنجی اکوایران نشان می‌دهد حداقل در توییتر خبری از این اتفاق نبوده است.

باتوجه به جو رفت و برگشتی نرخ که در بازار است، هرکس سازی می‌زند و بسته به پوزیشنش سیگنال می‌دهد. معامله‌گران قدیمی هم می‌گویند که همه تحلیلگر شده‌اند و جو را هیجانی‌تر می‌کنند. آن‌ها توصیه می‌کردند که در این فضا باید نظاره‌گر بود و این بازار جای هول کردن و هول شدن نیست.

اغلب معامله‌گران دوشنبه را روز مهمی می‌دانند و می‌گویند روند این روز می‌تواند جهت بازار را تعیین کند. این معامله‌گران معتقدند که احتمال اختلال نت و خارج شدن چارت از دست تحلیلگران وجود دارد؛ البته این گمانه‌زنی است و امیدوارند که اینگونه نباشد.

در مجموع هم فضای بازار طوری است که خریدار به سختی پیدا می‌شود و اغلب کسانی که می‌خرند، می‌خواهند ارزان‌خری کنند به همین خاطر هم اختلاف خرید و فروش بالاست. همچنین، نبود خریدار موجب شده که نرخ کانال از نرخ بازار فاصله داشته باشد و حتی نرخ‌ها خیلی متنوع‌تر شوند.

چرا خریدار در بازار نیست؟

نخست بخاطر جو انتظامی و دوم بخاطر بستن حساب. معامله‌گران دیگر مثل قبل از هرکسی دلار نمی‌خرند و قبل از خرید روزه شک‌دار می‌گیرند.

در بازار یکشنبه معامله‌گران می‌گویند شاهد یک پدیده جدید هستیم؛ گشت نامحسوس. آن‌ها معتقدند یکسری‌ها هستند که در قالب خریدار یا فروشنده به بازار می‌آیند و کار آن‌ها در اصل، شناسایی است. همچنین می‌گویند این دسته از افراد حتی به صرافی‌ها هم سر می‌زنند.

باتوجه به حذف نرخ توافقی هم نرخ روی تابلو صرافی‌ها خیلی متنوع شده است. دلار روی تابلو از 37 هزار بود تا 38 هزار، و یورو از 38 هزار و 500 تا 42 هزار و 500 تومان.

حباب سکه امامی که در روز شنبه زیر سه میلیون آمده بود در معاملات یکشنبه دوباره با رشد 500 هزار تومانی به سه میلیون برگشت.

نکته بازار این بود که معامله‌گران می‌گویند سکه رفاه در 19 میلیون و 640 هزار تومان صف خرید بود و جالب اینکه در 19 میلیون و 500 هزار تومان بسته شد.

درباره حذف دلار توافقی هم صحبت‌های متنوعی در بازار وجود داشت. یکسری‌ها می‌گویند از آنجایی که حجم فروش صرافی‌ها محدود است، بازارساز نمی‌تواند این کار را انجام دهد که در نرخ آزاد، هرچقدر دلار بخواهند به متقاضی دهد و خود همین هم باعث می‌شود که دوباره بازار آزاد راه خودش را برود. در مقابل از بانک مرکزی شنیده می‌شود نرخ‌های مختلف جمع می‌شود و فقط یک نرخ مبادله‌ای تعریف می‌شود.

خبر دیگر اینکه بانک مرکزی قصد دارد تعهد ارزی را برای یکسری ارزهای صادراتی کالاهای سنتی و کشاورزی بردارد و این کالاها بدون تعهد ارزی صادر شوند. با این حساب در صورت ابلاغ این تصمیم، ارز حاصل از صادرات این کالاها به جای نیما مستقیما به بازار وارد می‌شود.