به گزارش اکوایران، پس از ارائه بودجه دولت به مجلس، در دیدبان اکوایران به خوش‌بینی برای قیمت نفت در بودجه اشاره شد که بعدها رئیس مجلس نیز قیمت تعیین‌شده برای نفت را خوشبینانه خواند.

با این حال، داستان نگرانی از کسری بودجه همچنان ادامه دارد و تنها محدود به خوش‌بینی در قیمت نفت نمی‌شود. این روزها مسأله واگذاری دارایی‌های دولتی در بودجه بحث‌آفرین شده است. اول از همه گفته می‌شود که مبلغ مشخص‌شده در بودجه برای واگذاری دارایی‌ها خوش‌بینانه است و احتمال آنکه این میزان درآمد از محل واگذاری اموال دولتی حاصل شود بسیار کم است. به همین دلیل نگرانی از کسری بودجه از این جهت نیز افزایش می‌یابد. کسری بودجه یکی از دلایل اصلی ایجاد تورم در اقتصاد کشور است زیرا دولت در مواجهه با کسری بودجه مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شود که همین مسأله بر رشد نقدینگی و تورم اثر منفی می‌گذارد.

عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی روز قبل در توئیتی اعلام کرد که لازمه جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، توقف کسری بودجه آشکار و نهان دولت است.

بررسی اظهارنظرهای موجود نشان می‌دهد که کسری بودجه دولتی بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

گفته می‌شود دلارهای عرضه‌شده توسط بانک مرکزی دلارهای سفید هستند که در بازار آزاد به قیمت کمتری معامله می‌شوند و قیمت عرضه‌شده توسط بانک مرکزی سود خاصی را نصیب خریداران نمی‌کند. اسکناس‌های سفید در ایران، افغانستان، پاکستان و برخی از کشورهای دیگر با قیمت پایین‌تری نسبت به دلار آبی معامله می‌شود؛ البته دولت آمریکا می‌گوید تمام اسکناس‌های آمریکایی از دهه ۱۹۱۴ قابل قبول و استفاده هستند.

از سال ۲۰۱۳ آمریکا برای آنکه شانس تقلب در بازار ارز را کم کند ولی راه شناخت دلارتقلبی از غیر تقلبی راحت تر باشد اسکناس های صد دلاری جدید منتشر کرد.اسکناس های صد دلاری جدید یک نوار سه بعدی آبی روی خود دارند که عدد ۱۰۰ و شکل زنگوله روی این نوار یکی از راه های شناسایی آن است.

دلار سفید یا آبی برای آمریکا تفاوتی ندارد ولی برخی صرافی ها و بانک های جهانی از قبول دلار سفید سر باز زده یا به قیمت پایین تری دلار سفید را می خرند به همین دلیل معامله گران بازار آزاد تهران، دلار سفید را ارزانتر از دلار آبی معامله می کنند و قیمت فروش آن توسط بانک مرکزی را با قیمت بازار یکی می دانند ولی مسأله ای که وجود دارد حجم بالای عرضه به هر کارت ملی است که به ذخایر ارزی فشار وارد خواهد کرد. به نظر می رسد بانک مرکزی با عرضه ۵۰۰۰ یورویی در بازار به دنبال آنست که بخشی از نقدینگی که توسط خودش خلق شده را جذب کند.

روز قبل قیمت دلار در بازارهای مرزی رشد کرد ولی در محدوده ایمن قیمتی هفته جاری باقی ماند. البته نوسان رو به بالای دلار در روز قبل بی ارتباط با برخی اخبار منتشر شده نبود. اخبار که سویه سیاسی داشتند برای نمونه؛

میخاییل اولیانوف رئیس هیات مذاکره روسیه در مذاکرات گفت برجام در بن بست است.

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد که ایران به طرز خیره کننده ای از فرصت احیای برجام استفاده نکرد.

جمهوری آذربایجان هم هشدار سفر به ایران را صادر کرد و از شهروندانش خواست به کشور ما سفر کنند.

انتشار اخبار فوق در روز قبل در نوسان رو به بالای دلار تا نزدیکی سقف قیمتی هفته جاری بی تاثیر نبوده است.

قیمت دلار در هفته جاری رنج شده است و در محدوده مشخصی نوسان می کند که روز قبل با سقف قیمتی هفته برخورد کرد.

سیاست بانک مرکزی در فروش گواهی ربع سکه

فدرال رزرو در روز جاری میزان افزایش نرخ بهره را تعیین خواهد کرد اگرچه بازار پیش‌بینی می‌کند نرخ بهره ۲۵ صدم درصد رشد کند ولی بلومبرگ روز قبل در گزارشی پیش‌بینی کرد احتمالا لحن فدرال رزرو به‌گونه‌ای باشد که مانع از رشد بازارها شود تا اقدامات کنترلی تورم خنثی نشود.

در شرایطی که بانک‌های مرکزی آمریکا، اروپا و انگلستان به استقبال افزایش مجدد نرخ بهره می‌روند اونس طلا به کمترین قیمت هفته جاری رسید زیرا سیاست‌های انقباضی با تقویت شاخص های پولی، هزینه فرصت نگهداری از طلا را افزایش می‌دهد.

بررسی قیمت ها در هفته جاری نشان می دهد که میزان بازدهی گواهی ربع سکه بالاتر از ربع سکه بازار آزاد در این هفته بوده است. به نظر می رسد بازارساز بیشتر از آنکه بخواهد حباب ربع سکه در بازار آزاد کاهش پیدا کند به دنبال آنست که از افزایش حباب ربع سکه جلوگیری کند.

واگرایی در بازار سرمایه

روز قبل بازار سرمایه رشد کرد و کمی از زیانی که به سهامداران وارد کرده بود جبران کرد ولی بررسی تابلوی معاملات منعکس کننده بعضی از نگرانی ها در بازار سرمایه است.

ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روند نزولی گرفته است و در روز قبل هم کمتر معامله شد. نسبت های خریدار به فروشنده وضعیت خوبی نداشت و در بسیاری از سهام شرکت ها تعداد خریداران در حجم مشخصی از معاملات بیشتر از فروشندگان بود که نشانه خوبی روی تابلو نبود. با توجه به واگرایی ارزش معاملات و روند شاخص و نسبت نامناسب خریدار به فروشنده انتظار می رود شاخص کل بازگشت شلاقی نداشته باشد و این اصلاح ادامه‌دار باشد.