به گزارش اکوایران، قیمت دلار  مبادله از روز دوم اسفند در سایت بازار متشکل ارزی اما تحت عنوان نرخ مرکز مبادله درج می‌شود. بانک مرکزی به عنوان بازارساز قصد دارد روزی پنج مرتبه به صورت ثبت سفارش دفتری قیمت دلار را در بازار مبادله‌ای کشف کرده و این قیمت مبنای قیمت‌گذاری صرافی‌ها بوده و عملاً قیمت بازار آزاد در بازار مبادله شکل می‌گیرد.

دلار مبادله‌ای تغییر کانال داد

قیمت دلار مرکز مبادله در روز‌های دوم و سوم اسفند 41 هزار و 549 تومان اعلام شد. روز پنجشنبه گذشته قیمت دلار مبادله‌ای 151 تومان رشد را ثبت کرد و بر روی 41 هزار و 700 تومان ایستاد. روز گذشته (6 اسفند) قیمت دلار مبادله در محدوده 41 هزار و 759 تومان اعلام شد که نسبت به دو روز قبل از آن 59 تومان رشد کرده بود.

اما قیمت دلار امروز یکشنبه 7 اسفند 1401 در مرکز مبادله ارز و طلا وارد کانال 42 هزار تومان شد و در محدوده 42 هزار و 680 تومان قرار گرفت. دلار حواله هم که روز گذشته در کانال 36 هزار تومان بود، امروز به 37 هزار و 1134 تومان رسید. روز قبل دلار حواله 36 هزار و 261 تومان بود.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده مجموع عرضه ارز به صورت حواله در سامانه نیما و مرکز مبادله ارز و طلای ایران دیروز (شنبه مورخ 6 اسفند 1401) معادل ۵۷۶.۱۵ میلیون دلار و مجموع ارز معامله شده به صورت حواله معادل ۴۲۳.۳۷ میلیون دلار بود.

قیمت دلار با کارت ملی چند؟

از سوی دیگر روز گذشته دلار با کارت ملی دوباره به مدار برگشت و با مجوز بانک مرکزی، صرافی‌ها به هر فرد ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مردم می‌فروشند.

صراف‌ها می‌گویند هیچ تغییری در روال فروش ارز با کارت ملی انجام نشده و فقط قیمت بالاتر رفته است.امروز صرافی‌ها دلار با کارت ملی را در کانال ۵۲ هزار تومان با متقاضیان می‌فروشند.

قیمت دلار توافقی چقدر شد؟ 

یکی دیگر از خبرهای مهم دیروز آغاز دوباره فروش ارز توافقی در صرافی‌ها بود. پنجم بهمن امسال رئیس کل بانک مرکزی اقدام به حذف دلار توافقی و خرید دلار از صرافی با نرخ تابلوی صرافی‌ها کرد و هدف از این کار را حذف رانت، سامان دادن به بازار ارز و ایجاد بازار مبادله ارز و طلا عنوان کرد.

آنطور که سایت کانون صرافان اعلام کرده، قیمت دلار توافقی طی امروز در محدوده 52 هزار و 764 تومان معامله شد.

کاهش شرط سنی دریافت ارز مسافرتی

بر اساس آخرین جزئیات اعلام شده از مصارف ارزی خدماتی ۶۳ گانه اعلام شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، تغییراتی در نحوه و چگونگی دریافت ارز مسافری توسط مردم اعمال شده است که می‌توان به تعیین ارز برای سفرهای زمینی - ریلی و دریایی و کاهش شرط سنی دریافت ارز مسافرتی است.